Nekromanti Inspirera till bra fria särdrag

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Jag har märkt att fria särdrag, alltså när spelaren hittar på ett särdrag och när det kan motiveras får man någon bonus, kan bli rätt torftiga i sin beskrivning. Vad har du för råd för att motverka detta? Ett tips är att du skriver ner dem innan du läser vidare.

Spirit of the Century har i princip rådet "ju längre, desto bättre". Jag håller till viss del med. En "korkad bokhållare" och en "söt präst" har mer karaktär än "bokhållare" respektive "präst".

Egenskaper som "stark", "smart" är inte så roliga ens om de heter "stark som ett troll" eller "lika smart som en pudel". Däremot bakgrundshändelser såsom "lyfte stenbron för att hitta myntet" fungerar bättre. Det ger mer karaktär.

Teman, i brist på bättre ord, har jag tänkt att försöka väva in i mina rollpersoner från nu. Jag testade att ha "tema: blir alltid nedblodad i strid" när jag spelade en tuppmutant. Det hjälpte mig en hel del i mitt beskrivande. Det skulle kunna vara "tema: aggression", "tema: alla gaddar alltid ihop sig mot mig" eller "tema: ångest från min far".

Notera här också att det bara är negativa exempel som jag ger ... öh ... exempel på. Att ha "vacker" som en negativ egenskap ger mer karaktär än att ha det som en positiv egenskap.

Jag skulle också kunna tänka mig meningar som i gamla Mad-tidningar, där det var en text och så fick man fylla i blanka rader med ord. "Jag är en [ ] som ogillar [ ] men som annars hyser en fanatisk fascination till [ ].
/Han som sällan brukar starta flera trådar på samma dag
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Iofs så är tipset i SotC inte "ju längre, desto bättre" utan snarare, och nu citerar jag direkt från boken - "maximize their interest".

Och för att ta ett citat till:
"When the GM sits down to plan an adventure, she’s going to look over [särdragen] of the players involved. If one character has [särdraget] “Quick” and another has [särdraget] “Sworn Enemy of the Secret Brotherhood of the Flame”, which one do you think suggests more ideas for the GM?"

Det är mitt tips. Särdrag ska funka i spel, det är inte bara en ruta att fylla i. Det krävs lite arbete och lite snack. SotC har förresten ett tips till:
"At first glance, the most powerful [särdrag] would seem to be things that are broadly useful with no real downside, things like “Quick”, “Lucky” or “Strong”, and a lot of players are tempted to go with those out the gate. Resist that temptation!"

Jag tycker inte att det kan sägas så mycket bättre än så, utan att gå in på regelmässiga aspekter av särdrag i olika spel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Kategorisera dem. Man får ha två breda särdrag som Snabb eller Snygg, två som relaterar till omvärlden såsom Vän till Blomrikes borgmästare eller Hatar smeden i byn. Jag uppmuntrar även saker som öppnar frågor såsom Vet inte vem pappa är eller Någon har stulit min vigselring (fast vet ej om de är särdrag...).
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Kul att uttrycka positiva särdrag negativt.

"Saker går oavsiktligen sönder i mina starka händer"
"Så snygg att jag bevakas av en stalker"
"Så smart att jag inte kan intressera mig för verkligheten"
"Så dum så klockorna stannar"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Tja, ge exempel. I vissa spel vill man ha fria särdrag i stil med "Pilot", så då ger man sådana exempel. I andra spel vill man ha fria särdrag i stil med "Lärde sig flyga av den berömde Greg Pilotson", så då skriver man sådana exempel. Jag har aldrig känt att det har varit ett problem. Folk tenderar att skriva särdrag i samma stil som exemplen, i min erfarenhet.

Och, naturligtvis, om det är ett spel där det är roligare att vara bra än dålig, se till att bredare inte är bättre.
 
Top