Inspiration
Det är mycket jobbigt om något bara frågar "Någon som såg matchen i lördags" och så....
Mmm, snack om annat än just rollspelet är väldigt trist när det händer, det kan ofta vara lika stämningsdödande som att någons mobil ringer eller att Pappa kommer in och vill ha hjälp med datorn.
Nu kommer den kalla hårda otrevliga sanningen rakt i ansiktet, så håll i dig.
Folk börjar i gemen snacka om annat än rollspelet när dom inte är intresserade av det längre. När helt enkelt tanken om Lördagens fotbollsmatch är mer lockande än att jaga Angus Den Styvnackade genom halva Asharien. Också vanligt är det att man har ägnat för mycket uppmärksamhet åt de andra spelarna. Då kommer de spelarna utan uppmärksamhet från SL att sysselsätta sig själva på något vis.
Då är det SLs jobb att engagera dom igen på något vis. Sedan så måste givetvis SL statuera ett fläckfritt exempel och aldrig själv delta i något "off-snack", och faktiskt säga till på skarpen när det sker.
Ett tips kan vara att försöka sammanfoga spelarnas karaktärer så djupt så att dom helt enkelt inte lämnar varandras sida, så allt som görs är alla spelare involverade i. I mitt senaste rollspel då vi kör NeoTech så är spelarna 4 st 15-åriga fyrlingar. Kanske ett ganska extremt exempel, men under vårt senaste möte så kan inte jag minnas ett enda "off-snack", dom var engegerade hela tiden, och mestadels i varandra, inte i äventyret /images/icons/grin.gif.
jaja, nu har jag gaggat för länga som vanligt.