Nekromanti Instant kill

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite matte …

Chansen att slå två 20 i rad är 1 på 400 ([1 ÷ 20] × [1 ÷ 20]).

Så om du ska »instant-killa« någon med AC 15 så blir chansen att du lyckas ([1 ÷ 20] × [1 ÷ 20] × [6 ÷ 20]) eller 6 på 8000 eller 1 på 1333,33.

Grejen är ju att du inte behöver slå 1333,33 slag för att det här ska inträffa. Det kan hända på första slaget.

Och spelar du D&D 3e regelbundet i några år så kommer det med stor sannolikhet att inträffa förr eller senare.

Targos

Veteran
Re: Lite matte …

Det är om man kör med Instant Kill regeln det blir kul att ösa på med några 100 kobolder på spelarna.... :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Lite matte …

Det är om man kör med Instant Kill regeln det blir kul att ösa på med några 100 kobolder på spelarna....
Har man den inställningen så föredrar jag den oförklarliga 100-tons-vikten som faller från himlen.

Bombu

Hero
nehej där blev man överbevisad.

Det gör alltså inte att värjor och huggare blir farligare än yxor.

Jag använder inte heller regeln, man brukar kunna lita på oldtimers regel kunskap, men även solen... :gremsmile:

Hur som helst så är det meningen att man lever lite farligare, det kommer att vara värst för karaktärerna, men det kommer ju också att märkas när hjältarna besegrar stora skurkar enkelt.

Överlag tror jag det blir spelarna som drar det kortaste strået, spelare dör ju relativt sällan men monster och skurkar dör hela tiden och ersätts enkelt av nya.

Att ersätta en karaktär är betydligt tyngre.

Jag tror regeln kan vara kul om man vill ha ett farligare spel, men effekten blir att vart 400 - vart 8000: de slag dödar. Om man inte har väldigt svårt att träffa.

för nån som har 50% chans att träffa blir chansen 1 på 800. Lite mer än vart tusende slag. Låter lite men om man har mycket strid i en kampanj så kommer de att dyka upp.

Jag gillar lite robustare hjältar så jag undviker den regeln men de som har svårt med d20s hjältefixering kan nog bli lite blidkade av en sån här regel.

Bombu

Freddy

Veteran
Men spelledaren kan ju bortse ifrån motståndare som lyckas med ett instant kill, och istället bara göra en critical. Spelare däremot brukar jag låta använda regeln, fast det har typ hänt en gång att någon slagit ett instant kill. Och då gjorde vi uppenbarligen fel också, för då slog vi inom threat range.

Bombu

Hero
Jo det finns ju lite olika varianter man kan köra med.

Jag har en förkärlek för regler som gäller både skurkar och hjältar, om hjälten kan döda nån med instant death då kan skurken det också. Men det är ju mycket en smaksak.

Krittar kan ju bli väldigt farliga ändå, även om man inte har den här instant death regeln, vapen som gör *3 och *4 på kritt skadan är för djävliga att drabbas av. Det gör nästan ont på riktigt.

Ett dvärgskrälle som dänger till en med sin pick och dundrar in 4*skadan, det känns verkligen om han är stark och duktig.

En fråga, är det ofta krittarna som gör att rollpersonerna dör för er. Alltså är det ofta när det blir krittar som karaktärerna går under noll, eller är det ganska sällan krittar som är skyldiga.

Bombu

Oldtimer

Slava Ukraini!
Ett dvärgskrälle som dänger till en med sin pick

Är det bara jag som fick skrattattacker av detta, eller? :gremgrin:

/Mikael - aktar sig för välutrustade dvärgar

Troberg

Sinister eater
Är det bara jag som fick skrattattacker av detta, eller?
Nejdå, jag uppmärksammade också fadäsen. Sådana lägen man plockar fram skräcktabellen...

Boobis

Warrior
Mina spelares RP dör för att spelarna måste sticka in huvudet i varje håla trots att jag sagt att vissa hål är för farliga :gremwink:

-J

Bombu

Hero
Är de fråga om tvångstankar där Boobis?

Men det är ju uppfostrande av dig att visa att man bör iakta försiktighet....

Ibland blir man så inne i spelandet att man inte ens upptäcker sina svengelska elendigheter.

Min svägerska brukar reta min bror för vår "adeode" jargong.

Har du några balls kvar? Till magikern angående fireball.

Brorsan har gjort en hel del översättningar och det finns ju fler här, Oldtimer är ju nestor på översättningar.

Jag har märkt att eftersom vi började spela engelska spel långt innan vi kunde engelska speciellt bra så har en del engelska ord väldigt underligt uttal i vår grupp. Ett "rollspelsutal" eller vad man skall kalla det. Vissa ord uttalar man fel även om man senare har lärt sig hur de skall uttalas.

Har ni några sådana erfarenheter?

Bombu