Jag har en längre tid funderat på hur man skulle kunna göra rollspel mera tillgängligt för nya spelare, tankarna väcktes åter av Starta snabbtkapitel tråden. Jag tror det absolut bästa skulle vara en instruktionsvideo! Videon skulle vara ett komplement till spelboken och ta upp allt som behövdes för att börja spela. T ex vad är ett rollspel, förklaringar av rollpersonsskapande, regler och tillhörande exempel och en övergripande beskrivning av spelvärlden. Spelboken skulle senare användas som referensbok och som en källa att fördjupa sig i. Spelexempel kunde kanske illustreras av enkla tecknade filmsnuttar. Antingen kunde videon följa med som dvd till regelboken eller så kunde den gå att laddas ner eller streamas från nätet. Ett alternativ till en film vore en PowerPoint-presentation med en förklarande röst i bakgrunden. (Att detta stöds rent tekniskt är jag inte helt säker på.)
Personligen har jag märkt att jag med åren läser allt mindre stora textmängder både när det gäller rollspel och annat, i stället blir det flera små texter. Om det beror på informationsstress, ålder eller nått annat vet jag inte.
Vad tror ni om en instruktionsvideo? Hur skulle den se ut?
Personligen har jag märkt att jag med åren läser allt mindre stora textmängder både när det gäller rollspel och annat, i stället blir det flera små texter. Om det beror på informationsstress, ålder eller nått annat vet jag inte.
Vad tror ni om en instruktionsvideo? Hur skulle den se ut?