Nekromanti Int

Jaak

Warrior
va har ny för synpunkter på hur man ska spela 8 i INT?ge gärna exempel också....

Zawoud

Veteran
8 är inte så vansinnigt lågt att man måste spela det på något särskilt sätt. Kanske skulle man kunna vara lite fantasilös.

Tyr

Hero
Jag skulle antagligen tala lite långsammare än normalt för att ge min karaktär lite mer tid till eftertanke. Han är inte korkad, men han är antagligen något trögtänkt. Jag skulle också dra mig för att slänga ur mig riktigt genialiska idéer, om inte de andra spelarna leder in samtalet på rätt spår.

Vindhand

Myrmidon
Att spela mer korkad är väl inget problem? Man fattar litet trögare, har svårare för ironi och klurar inte ut sfinxens gåta lika lätt. 8 är inte heller så hemskt lågt... tittar man på vanlig befolkning så är det väl lika korkat som 14 är smart?

Duddmannen

Hero
Int, exempel

Rollpersonerna står i ett grottrum och framför sig har de en stor ekport som är låst och på väggen brevid finns en inskription och en bild på en stor streckgubbe med fyra armar som hugger huvuden från tre små streckgubbar.

Int 3: "Ook inte förstå, men Ook krossa!"

Int 6: "*fniss* han skärde av di huvvena!"

Int 8: "Hm, ser ut som ett monster vaktar skatten."

Int 10: "Det där ser ut som en varning. Kanske ska låta dörren vara."

Int 12: "Det är en varning. Kanske om något bakom dörren."

Int 15: "Texten beskriver säkert hur man spärrade in något bakom dörren och vad som händer om man öppnar."

Int 18: "Texten ser ut att vara pre-amnitisk bildskrift i en något förenklad form, kanske skriven av en lägre bildad individ som tog det han hade till hands och snabbt skrev ner varningen. Jag kan inte så mycket Amnitiska, men det där tecknet ser ut som tecknet för Demon och de där ser ut som tre olika namn för ondskefull magi. Jag vill nog påstå att texten är en varning för ond magi som kan frammana en demon. Troligtvis med fyra armar."

Clas

Veteran
Det finns många sätt att förhålla sig till INT.. speciellt i förhållade till WIS.
Jag skulle vilja påstå att någon med låg INT tar längre tid på sig att utföra en intellektuell handling som att läsa en bok, lära en formel eller att räkna ut hur något är konstruerad.
Låg WIS innebär att man har svårt att omsätta sina kunskaper i praktiken.

Men tyvärr är ju dessa halvbra eller halvdåliga värden oftast lite svåra att spela ut på något kull sätt. ANtingen skall man vara stendum (4-5 INT) eller geni (17-18) för att det skall bli tydligt.

8 i INT innebär att man inte gärna läser längre ord från skyltar. Att man inte riktigt fattar när "den stora planen" skall förklaras. Att man egentligen inte riktigt förstår vad "Dom där trollkarlarna" håller på med. Men man är långt från något retarderat miffo som bara säger öhhhh...

Har man hög CHA kan man vara riktigt trevlig och verserad. Det är bara när man skall fatta läget som INT syns. Man kan också kompensera med hög WIS. Då använder man den lilla kunskap man har på ett klokt och mångsidigt sätt - sedan i vilket syfte? Det beror på alignment.

Clas

Zawoud

Veteran
Ett bra sätt att få inspiration till hur man ska spela låga mentala egenskaper är att ta en titt på de färdigheter som man är sämre på och fundera en stund på vad det är som gör att man har minus på just dessa saker (bristande fantasi eller uppmärksamhet för Search, dåligt minne eller koncentrationsförmåga för språk och Knowledge, eller kanske ren lättja för t.ex. Craft och Disable Device).

Samma sak gäller (mutatis mutandis) för låg Wis och Cha.

radius²

Veteran
Re: Int, exempel

haha, den var faktiskt rolig den. Och faktiskt ganska bra på att visa hur en person med en viss intelligens agerar. Kul! :)

Balderk

Swashbuckler
jag skulle nog prata lite saktare, för effektens skull och
kanske tänka lite längre med att svara på frågor m.m. Men annars tycker jag inte att int 8 är så himmla lite... man är inte dum som ett troll precis

Cynik

Veteran
Jag tror nog inte på att spela en annan Int än ens egen. Det är ju långt ifrån så att personer med låg IQ alltid gör fel eller ens säkert att de skulle göra det oftare än personer med högre IQ beroende på förutsättningar (bildning, erfarenhet,etc). Det blir ganska knepigt att simulera och dessutom är intelligens ett ganska kontroversiellt begrepp även IRL så för mig känns det enklare att se Int som enbart inlärningsförmåga. Int avgör hur snabbt du lär dig något och påverkar vissa färdigheter etc men inte egentligen ens omdöme eller liknande.

thomaslind

Veteran
Hhhmmm... jag håller med dig på de flesta punkter där Cynik!

MEN... PLÖTSLIGT... :)

Allvarligt, man kan, om man är bra rollspelare, spela en person med lägre INT än en själv. Sen hur bra det blir, det har man ju förstås svårt att veta. Man får väl bete sig som personer man anser vara mindre intelligenta än en själv kanske...

Ska man däremot spela en person som är smartare än vad man själv är, då är det mer upp till spelledaren som då får ge spelaren tips eller extra slag mot INT för att lösa problem.

Mondrin

Veteran
INT 8:
Inte särskilt klyftig precis. Den här personen som säger "Ahhh... Nu tror jag att jag fattar" några minuter efter att uppdragsgiveren har sagt det han har att säga.

Ett exempel i nutid:
Tre personer går och äter 250g:s hamburgare. Sedan badar de bastu.
Alla känner sig lite konstiga i magen, och INT 8 människan klämmer fram ett halvkvävt: "SKIT... Jag tror någon har förgiftat bastuagregatet"