Å ena sidan så säger jag som min landsman Fritiof Nilsson Piraten: "Det går inte att säga synål utan att någon enögd jävel blir förbannad". Lite jäkla hårdhudad får man vara, om alla ska trippa omkring på tå för att inte säga något som på något långsökt sätt kan stöta någon så kommer varenda diskussion att bli som att steppa i ett minfält.
Å andra sidan så ska ingen lura i mig att GBs reklamfolk inte tänkte på kopplingen lakrits -> svart -> nigger -> nogger när de döpte glassen. Jag insåg direkt deras resonemang när jag såg reklampelarna och jag har hört flera andra som dragit samma slutsats. Och är det en avsiktlig associationskedja så är det dålig smak och ett olämpligt namn.
Å tredje sidan så tycker jag att det är en skitsak i sammanhanget. Som Willard säger i Apocalypse Now "Charging someone with murder in this place is like handing out speeding tickets at the Indianapolis 500.". Det finns större problem att ge sig på än glassnamn. Ska man bojkotta någon så är det väl snarare Ingmar Mein Kampfrads IKEA, Ford (Henry Ford var nazist, en av deras bilar är döpt efter sonen till en känd nazist och de levererade bilar, lastbilar och reservdelar till nazityskland även långt efter att USA låg i krig med dem) och företagen som byggdes upp av slavarbetskraft under naziregi osv. Även det är dock små åtgärder i sammanhanget. Fler borde ställa sig upp och säga från när folk drar ett rasistiskt skämt eller fäller en nedlåtande kommentar. Fler borde ta ut fighten på gatorna. Fler borde ställa upp för de som är svaga och utsatta, hjälpa dem att försvara sig och att slå tillbaka. Svenskar har gjort det förr, i spanska inbördeskriget, i Kongo, i Jugoslavien, i Biafra, i finska vinterkriget och så vidare. Andra gör det på andra ställen, i mellanamerika, i Palestina, i Östtimor och på många andra ställen. Det är där man kan göra skillnad, inte genom att gnälla om någon jäkla glass i media.
Imho, så klart.