Re: Suck igen...
Att du sedan drar ett exempel om cowboys och indianer är ju bara roande. Så för att cowboys i en film står ut med användandet av ordet "blekansikte" så borde du få kalla folk för "neger"? Heh.
Tror du uppfattat tråden lite fel.
Jag tänkte inte använda ordet Neger, jag tänkte inte kalla folk för det, jag undrar bara om ordet är negativt
(Niger är latin för svart)
Om ordet är negativt kan man få för sig att det är något negativt att vara svart.
Negativt laddat? det var ett exempel jag drog inte den sämsta exemplet utan tog ett exempel där det till och med för idioter framgick att det var mer laddat och tänkt som en förolämmpning.
Kom ihåg att vi talar inte heller direkt om odet neger utan om Nogger som man kan dra kopplingar till ordet neger som är en svanska verson av ordet niger (latin = Svart)
Att många (te.x rasister) andvänder ordet Neger som ett skällsord då de finner att invandrare inte hör här hemma eller är lika "bra" som dem, varför ska vi då spä på den dålig aklang som det fått? man ska inte kalla folk vis hudfärg, religion eller likande men ordet Neger som då kan översättas till Svart är det inget fel på....
VH Jens.L "Har själv ingen aning om varför det heter Nogger, galssen alltså"