Nekromanti Inte det minsta skräckigt

Lolita Loco

Veteran
En undran bara; är Vampire The Masquerade ett ständigt spelande utav alter ego-karaktärer, xp-jakt och uppvisning av discipliner för alla, eller är det bara så i min sunkiga spelgrupp?

*ja, lite tjurig idag*

//Loco

Eksem

Champion
Varning! Varning!

Å nej, försök inte ens! Säga vad man vill om Vampire, men att diskutera huruvida det är skräckigt eller inte är mycket meningslöst och leder alltid till gigantisk inflammerade trådar med upprapanden av uråldriga argument.

Lolita Loco

Veteran
Re: Varning! Varning!

*haha* Ok, då vet jag....

Ville mest va lite tjurig över 12-13 totalt bortkastade spelmöten som kunde ha tillbringats med att typ...diska eller nåt istället. :gremwink:

//Loco

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag vill! ... Men nej, den här gången blir det inget brandkrig. Eksems varning är väl till pass, och det är jag som är den skyldige :gremgrin:

Men den här gången kommer inte mina demoner segra...

entomophobiac

Low Prep High Play
Tråkigt, för det är ett jäkligt kul spel egentligen.

Vad som helst kan vara ett "jäkligt kul spel" under rätt omständigheter. Så det är väl egentligen inte ett argument. Om spelet ter sig som boffer i din spelgrupp så kanske det är precis vad spelet är. Å andra sidan kan där också finnas dolda godsaker, men om de inte upplevs - är det då gruppens eller spelets fel?

Lolita Loco

Veteran
Oftast tycker jag väl att det beror på spelgruppen, om ett lir inte "funkar". Dessutom så anser jag att det tanke på att är på låtsas så kan man i händelse av att man fått tag på ett sunkigt spel, ändra på småsaker och vissa regler osv så att det blir mer lättspelat eller helt enkelt roligare.

:gremsmile:

//Loco

Greymourn

Swordsman
Har bara spelat Vampire The Dark Age...

Kan tänka mig att det är mindre risk att det spårar då man måste vara försiktig på ett annat sätt... Det är dock svårt att få igång någon riktig stämning, dessutom är ju Rp´na vampyrer, så det är väl inte egentlig skräck som är meningen utan snarare stämning...

Det gäller dock att rensa ut alla spelare som inte är mycket intresserade av att spela på det sättet, annars är det helt kört...

DanielSchenström

Swashbuckler
Det är kanske bara din grupp. I min grupp kan jag minnas någon enstaka använding av någon disciplin, ingen erf-jakt, men alter ego-karaktärer är de, för de spelar ju inte sig själva. Det ord som mer än något passar ena spelgruppen är paranoia, och det som speglar den andra är okunskap.

Vindhand

Myrmidon
Om det är någon tröst

...så har alla vampirespel jag trillat in i varit sådana också. Spelet verkar uppmuntra till det, mycket mer än vad det uppmuntrar till den skräck som det gör reklam med.

Jag tror att det går att få Vampire skrämmande och spännande men det kräver (för mig i.a.f.) ganska allvarliga förändringar (dumpa alla klaner och intriger, begränsa diciplinerna hårt, tag bort idén att människor tycker om att bli bitna, gör det svårt att lämna sina offer levande, minska antalet vampyrer så att spelargruppen blir ensam och utsatt) och gärna ett mindre besvärligt regelsystem.

Det enklaste är nog att hitta ett annat spel. Call of Cthulhu är ett beprövat sådant.

Greymourn

Swordsman
Av den anledning...

att det är mycket svårt tt vara rädd när man är mer eller mindre odödlig... För mig är Vampire och WoD i allmänhet mer stämningsspel än skräckspel...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Problemet med Vampire kan ha att göra med att det är svårt att skapa "personlig skräck" om alla spelare inte är med på noterna. Det är inte alltid man förväntar sig samma sorts skräck -- om spelarna förväntar sig skräck genom (primärt) yttre hot kan det gå fel, då rollpersonerna faktiskt är rätt välrustade att ta hand om sådant. Om man, med den rätta spelgruppen, lyckas få spelarna att begripa att det mest skrämmande av allt är rollpersonerna själva kan inga discipliner hjälpa dem.

Johan K

Gammal & dryg
Naee..

Det brukar nog sluta så ja...
Men om man ger sig F** på det hela så kan man nogfå en hel del trevliga möten. Jag har iaf haft några sådana möten.

/ Johan K, som hoppas att det inte blir en ändlös disskution om V:tm igen... :gremgrin:

Eksem

Champion
Re: Av den anledning...

"det är mycket svårt tt vara rädd när man är mer eller mindre odödlig"

Dumt tänkt. I KULT är döden bara början, och i Nobilis krävs det en jävla massa för att man ska dö, man kan knappt dö över huvud taget. Båda klassas som horror-spel. Det ligger i att det är förluster som gör ont, inte att dö. Jag som person är långt mer rädd för att bli handikappad eller förlora allt och alla jag håller kärt än att dö, egentligen.

Vindhand

Myrmidon
Re: Av den anledning...

Det är i.a.f. svårt att vara rädd för att om man är nästan odödlig... :gremgrin:

Morgoth

Swashbuckler
Skräk.

Båda klassas som horror-spel

Ouuuh... djupa vatten, min vän. Frågan om skräckens genrebeteckning har varit uppe förut och man vill inte enas om någon bra definition vad jag har förstått. Om man går på din definition finns det förresten ett till typexempel på "skräck" som det har varit mycket surr om på sistone:

Eksem

Champion
Re: Skräk.

"Frågan om skräckens genrebeteckning har varit uppe förut och man vill inte enas om någon bra definition vad jag har förstått"

Ah, jag utgår av just den anledning från att spel som klassar sig själv som skräckrollspel också är tänkta att vara det. Och framförallt KULT ser väl de allra flesta också som ett skräckspel? Det diskuteras i alla fall mest på skräckforumet. Men det är inte det viktiga, det viktiga är att döden inte nödvändigtvis är det enda att vara rädd för i en rollspelssession. Att det kanske finns andra saker som är ännu läskigare (för visst är det väl det som KULT handlar lite om?). Fan, när jag tänker efter är ju inte döden det som skrämmer en i CoC, det är ju människans obetydlighet och den förbjudna kunskapen mm. Faktum är att jag aldrig ens försökt skrämma mina spelare med att hota att döda deras rollpersoner (å andra sidan är jag inte direkt en skicklig skräckspelledare heller :gremwink:).

Vindhand

Myrmidon

Ah, jag utgår av just den anledning från att spel som klassar sig själv som skräckrollspel också är tänkta att vara det.

Bortser du inte från möjligheten att de misslyckas då? Det är mycket som inte gör riktigt det de ursprungligen var ämnade till.

Och framförallt KULT ser väl de allra flesta också som ett skräckspel?

Andra åsikter har hörts. Hjältepoängen och den tunga fokuseringen på vapen och stridskonster i kombination med elakingar som dessa biter på har av och till lyfts fram som egenskaper som kanske fjärmar spelet litet från dess uttalade mål. :gremgrin:

Men det är inte det viktiga, det viktiga är att döden inte nödvändigtvis är det enda att vara rädd för i en rollspelssession.

Det kan dock argumenteras för att det är lättare att leva sig in i en vanlig person än i en superhjälte/superskurk. Den vanliga personen som är rädd för en räntehöjning på sitt bostadslån är i riskzonen att bli vansinnigt rädd för ett tentakelmonster. Hjälten tenderar nog mer att se det som ett taktiskt dilemma och slänga en eller annan eldboll/granat mot det i hopp om att en lösning skall uppenbara sig.

/Vindhand som känner på sig att detta kommer urarta. Hoppas Rising är på semester.

Eksem

Champion

"Bortser du inte från möjligheten att de misslyckas då?"

Jodå, helt klart. Men då alla är medvetna om att det ändå ligger lika mycket hos spelgruppen som hos spelet i sig så är det ganska dumt att debattera det, IGEN :gremwink:
Spel som kallar sig skräckspel är skräckspel. Det är lättast så, åtminstone om det inte är vad man är ute efter att diskutera.

"Hjältepoängen och den tunga fokuseringen på vapen och stridskonster i kombination med elakingar som dessa biter på har av och till lyfts fram som egenskaper som kanske fjärmar spelet litet från dess uttalade mål. (om KULT, Eksems not)"

Skoja inte! Jag hänvisar till mitt inlägg i tråden om de bästa svenska rollspelen.

"Den vanliga personen som är rädd för en räntehöjning på sitt bostadslån är i riskzonen att bli vansinnigt rädd för ett tentakelmonster. Hjälten tenderar nog mer att se det som ett taktiskt dilemma och slänga en eller annan eldboll/granat mot det i hopp om att en lösning skall uppenbara sig."

Nu blir jag vimsig. Är det inte vad jag också menar? Det är sällan man spelar svenssons i skräckrollspel, och gör man inte det så är det ju helt värdelöst att skrämmas med HP-förluster i form av tentakelmonster?
Att däremot gå mot en rollpersonens oskyldiga älskade eller bryta sönder den stackars rollpersonens världsbild eller att skrämma rollpersonen med det monster som finns inuti hennes egna själ är ju hemskt mycket bättre.

Eller ja, visst fan kan man skrämmas med döden också, men odödliga rollpersoner har annat de kan förlora, och det kan vara minst lika skrämmande.

"Vindhand som känner på sig att detta kommer urarta"

Äh, jag gillar att kompromissa, så jag hamnar nästan aldrig i urartade diskussioner :gremwink:

/Jonas, blir förvirrad och blandar ihop spelare och rollperson ibland.