Kunden är Gud [OT]
Några goda råd från en som jobbar inom yrket:
Vad som menas med "kunden har alltid rätt" är egentligen att "kundens behov ska tillgodoses". Principen är enkel: får inte kunden sitt behov tillgodosett så går han någon annanstans där han kan få det. Därför ligger det även i ens eget intresse att man faktiskt tar hänsyn till kundens behov.
I fallet webbdesign innebär det att man måste göra det möjligt för folk att kunna ta till sig innehållet på webbsidan. Att ha en oflexibel design som gör att man inte kan tillgodose sig detta utan att maskinvarukrav X eller mjukvarukrav Y uppfylls innebär att man stänger ute vissa delar av ens "kundkrets" från innehållet.
Just skärmupplösningar är ett känsligt kapitel. En stor del av Sveriges hemmasurfare har fått denna möjlighet tack vare facket eller arbetet. Det är ofta inga hemskemaskiner, och en stor del av dem har några år på nacken. 800x600 på en femtontumsskärm är vanligare än man tror.
Lägg dessutom till att de flesta av dessa datorers ägare inte är datanördar, och ser med yttersta misstro på uppgraderingar. En stor del av folket anser att de har fått en dator som ska fungera. De ska inte behöva uppdatera den - den ska funka i alla fall. I vissa skräckexempel innebär det fortfarande Internet Explorer 3.0.
Nu brukar i alla fall din målgrupp ha lite bättre kunskap, i alla fall i hemmet, men en stor del av målgruppen har sin huvudsakliga internettillgång i skolan. Det räcker med att öppna en slumpvist vald dagstidning så hittar man en massa artiklar om skolans ekonomiska problem, nedskärningar, et cetera. Det finns
många skolor som inte har råd att investera i nya datorer varje år (jag extraknäcker på en av de få skolor som faktiskt har det).
Vidare, att begränsa storleken är en bra idé - 246 k innebär 50 sekunders laddningstid på ett 56k-modem, vilket fortfarande är Sveriges vanligaste uppkoppling (trots allt fagert tal om bredband - själv får jag kanske ADSL i vinter, men än så länge kör jag på 56k). Efter tio sekunder börjar man tappa besökare - är sidan inte färdigladdad då förlorar man ca hälften av besökarna var femte sekund, på grund av att de helt enkelt inte orkar vänta. Sidan bör helst vara surfbar innan tiosekundersgränsen - gärna nere på tre eller fyra sekunder. Det innebär att HTML-koden inte får ta mer än 20 kb, och att sidan i sin helhet inte bör ta mer än 50 k, båda minus tid för http-requests. Personligen brukar jag räkna på 28k8 med samma tidsgränser (11 kb HTML respektive 30 kb totalt), eftersom Telia inte garanterar högre hastighet än så via telenätet.
Att kunden har ISDN, ADSL eller kabelmodem gör det inte så mycket bättre - kunden blir bara mer kräsen. Dubbla hastigheten på uppkopplingen så halverar man den tid som besökaren är villig att vänta.
Slutligen så tyckler i alla fall jag att det är arrogant att ställa krav på en viss upplösning, när det är så enkelt att göra sidan relativt upplösningsoberoende. Det är mer ett tecken på lättja hos webbdesignern, enligt min ringa åsikt.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>