Nekromanti Inte för att... [ot]

Azagthoth

Myrmidon
Re: Djurrätt och Anarkokapitalism

Han som är lite skeptisk till folk som följer "filosofier" som andra hittat på.

Det där var väl ganska extremt sagt? Jag kan tänka mig att du är rejält präglad av den kristna etiken. De flesta personer följer "filosofier" som andra har hittat på, att samtliga levande människor skulle utveckla egna moraliska system vore otänkbart. Dessutom, om någon nu skulle finna ett moraliskt system som en individ finner ytterst tillfredställande (jag antar givetvis att det inte inkluderar att på något vis skada andra individer) så ser jag inga som helst problem med att individen anammar ideologin.

Morgoth

Swashbuckler
Just precis!

Döda djur: ja.
Slakta djur: ja.
Äta djur: ja.
Men att plåga djur är bara onödigt.

Äh, vad är det med Dnalor? Har han aldrig sett filmerna Babe eller Beethoven( här handlar det iofs inte om ett slaktdjur, men sjuka experiment om jag inte minns fel)?

Krille

Super Moderator
Re: självhushållning

"Och man kan ju fråga sig vad som är mera etiskt försvarbart, att köpa en bit kött som man inte skulle veta att var från en gris om det inte stod på förpackningen eller att föda upp grisen själv, ge den ett namn och nästan låta den sitta med vid matbordet och sen äta upp den."

...det senare var fram till sisådär 1945 det dominerande sättet att få julskinka på bordet här i Sverige. Det var bara de få som bodde i städerna som kunde få kött som de inte slagit ihjäl, och då var man ändå tämligen säker på att slaktaren klubbade grisen själv.

Det intressanta är att då var det ingen som klagade på det etiska att äta kött, trots att man var tvungen att klubba ihjäl griseknoen på egen hand. Är det bara jag som ser tendensen att det är populärt numera att klaga å andras vägnar? Jag menar, arbetarpolemik och vänsterpolitik i all ära, men majoriteten av knegarna på Volvo är socialdemokrater, inte vänsterpartister, och har ingen större lust att radikala vänsterungar kastar gatsten å deras vägnar i Göteborg. Och vänsterungarna själva kommer ofta från välborgade medelklasshem, inte från arbetarfamiljer. Nä, tacka vet jag Ådalen 1931 - då klagade man i alla fall för sig själv och inte via något omvud som ändå missuppfattar saken!

Jag har aldrig begripit mig på den där grejen. Är en åsikt mer värd och mer etisk om man inte behöver stå för den?

I ett desperat försök att få någon återanknytning till rollspel, hur många spelare dödar, flår, tar ur, styckar och tillagar sin egen mat, och hur många köper maten "färdigdödad" på värdshuset?

Rickard

Urverk speldesign

"Det var bara de få som bodde i städerna som kunde få kött som de inte slagit ihjäl," (Krille, men även andra)
Jo, men man slog väl inte ihjäl djur dagligen.. Det gör ju slaktare..

"Han som är lite skeptisk till folk som följer 'filosofier' som andra hittat på.

Det där var väl ganska extremt sagt? Jag kan tänka mig att du är rejält präglad av den kristna etiken. De flesta personer följer 'filosofier' som andra har hittat på, att samtliga levande människor skulle utveckla egna moraliska system vore otänkbart.
"
Nästan avsiktligt sagt för att få en uppföljning på det.. Visst, själv är jag väl påverkad av flera filosofier (mest kristendomen då) men jag säger aldrig "för det står så i marxismen".. Jag har extremt svårt för fundamentalister och anser att de inte har mkt i knoppen.. Även om de som person kan vara jättetrevliga, liksom nynazister kan vara jättetrevliga men har en fruktansvärd syn på världen..

Jag är påverkad av, men jag behöver inte följa el. plugga in en, filosofi.. Jag gör som jag själv tycker är nödvändig.. Sen får alla andra tycka som de vill. Det är som att bygga en rollspelsvärld... Du snor lite från andra ställen men till sist så blir det din egen skapelse..
Troende kan jag acceptera om de accepterar att jag är ateist.. Har inget emot religioner för att de bringar hopp till mänskligheten.. Att de sen också kan skada är sak jag inte gillar m religioner och därmed inte är troende..
Att vara hjärntvättad och häva ur sig saker som "Gud har bestämt detta" och "Kapitalismen säger att..." och får mig att bli illamående.. Att blint lita på nånting "teoretiskt" (kommer inte på ett bättre ord) som en annan har hittat på utan att ens tänka själv är precis (IMO) som att blint lyda en annan människa.

Detta är bara mina två 10-öringar, men är grunden till mina värderingar.

/[color:448800]Han</font color=448800> som blev ateist när han pluggade historia pga alla grymheter och orättvisor kristendomen (men även andra religioner) har gjort genom tiderna

Azagthoth

Myrmidon

I ett desperat försök att få någon återanknytning till rollspel, hur många spelare dödar, flår, tar ur, styckar och tillagar sin egen mat, och hur många köper maten "färdigdödad" på värdshuset?

Det beror ju helt på karaktären. Den stammande jägaren som undviker städer så långt det går klubbar nog ihjäl det mesta själv, men den korte tjuven som inte kan tänka sig sätta foten utanför stadsmuren om så helvetet vällde in i sovrummet äter nog bara färdigdödad mat.

Azagthoth

Myrmidon

Det är klart att du är påverkad av kristendomen, det är de flesta i Sverige. Det är så inpräglat i vårt samhälle att mycket av dess innehåll ofta betraktas som sunt förnuft.

Däremot så är det enligt mig bättre att ha konsekventa åsikter, vilket en filosofi eller en religion kan hjälpa till med. Åtminstone när man debatterar.

som blev ateist när han pluggade historia pga alla grymheter och orättvisor kritendomen har gjort genom tiderna

En ateist är ju en gudsförnekare, att förneka guds existens på grund av de grymheter och orättvisor kristendomen har gjort är i mina ögon inte ett tillräckligt skäl till att förneka gud. I Gamla Testamentet är gud inte direkt någon snäll farbror utan han ställer till med diverse elände. Jag är själv ateist, men det är för att jag inte kan få bukt med teodicéproblemet. Ganska nära varandra kan tyckas, men jag riktar mig inte mot vad kristendomen har gjort här i världen utan mot ondskan i sig.

Rickard

Urverk speldesign

"...grymheter och orättvisor kristendomen har gjort är i mina ögon inte ett tillräckligt skäl till att förneka gud."
Så i dina ögon är jag troende? /images/icons/crazy.gif Nåja.. Meningen ovan är en sak som jag lägger till min samling argument för att inte vara troende.. Vetenskapen är en annan.. Lagar är en tredje.. Budorden är en sorts lagstiftning men den vi har idag i samhället duger bra den också....

"...men det är för att jag inte kan få bukt med teodicéproblemet."
Visste inte att det fanns en term för hur Gud kan tillåta all ondska som finns i vår värld om man nu är så mäktig.. Det är en sak som jag lägger till varför jag inte är troende.. Har visserligen hört termen teodicéproblemet förut.. Detta kanske kan hjälpa dig? /images/icons/smile.gif
http://www.crossnet.se/kyrkor/brobyggarna/189.html
Finns nog 1000-tals sidor som har förklaringar..

Iaf, vi tycker nog likadant ändå...

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle vilja ha Bibeln förklarad som "bok m felaktig förklaring av hur världen skapades" (bl a) i ett uppslagsverk

Azagthoth

Myrmidon

Så i dina ögon är jag troende?

Nej, men i mina ögon är det skillnad på att förneka gud och att inte tro på honom. En ateist förnekar guds existens, en icke-troende är likgiltig och bryr sig inte om han finns eller inte. Vi behöver ju inte bara använda de vita och svarta färgkritorna...

Detta kanske kan hjälpa dig?

Ehm, tyvärr, det hjälpte inte... Det är ju onekligen en enkel lösning för de som har det svårt, "håll ut, det fixar sig i slutändan!".

För de intresserade i ämnet kan jag rekommendera Mackies utmärkta "The miracle of theism - arguments for and against the existence of God". Klart läsvärd om man har intresse för frågan i sig.

Iaf, vi tycker nog likadant ändå...

Jo, det är nog sant.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: självhushållning (nu även on topic!)

Jag har aldrig begripit mig på den där grejen. Är en åsikt mer värd och mer etisk om man inte behöver stå för den?

Det är klart; om man t.ex råkar vara gris själv är det väl inte så mycket etik i att säga /images/icons/oink.gif[color:ff6666]"Jag tycker att alla borde sluta äta grisar"</font color=ff6666>, det är mera en fråga om självbevarelsedrift.

Mat i rollspel? Har du aldrig hört talas om rations? Ingen vet vad det är, men ser man bara till att ha ett par i ryggsäcken hela tiden behöver man aldrig äta. Tyvärr försvinner de oförklarligt med en fart av en per dag.

Yllle

Warrior

Dom som kastar sten kastar ju knappast den å arbetarklassens vägnar, snarare å överklassen, stormakternas och storkapitalisternas vägnar.

/Björn

Man Mountainman

Storsvagåret

Men alltså... är det inte så, att om gud är allsmäktig så är det omöjligt att bevisa/motbevisa hans existens (för att han kan finnas och medvetet dölja det faktum att han finns), och därmed är hela frågan om hans existens meningslös?

Det är av den anledningen som jag för länge sedan slutat vara ateist och numer är agnostiker. Ni ateister är inte mycket bättre än de troende själva, eftersom ni tror på något som aldrig kan bevisas.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Just precis!

Har han aldrig sett filmerna Babe eller Beethoven

Nä det har han inte. Men om han inte minns helt fel så handlar de filmerna om *intelligenta* djur, alltså djur med mänskligt sinne. Och sen är det ju bara på låtsas.

Krille

Super Moderator

"Dom som kastar sten kastar ju knappast den å arbetarklassens vägnar, snarare å överklassen, stormakternas och storkapitalisternas vägnar."

Hmmm... är du säker på att du förstod vad "att göra något å någons vägnar" (dvs "att göra något istället för någon") betyder? För jag tror knappast att någon enda medlem av Göteborgs Stenkastarbrigad siktade mot Göteborgspolisen med vänliga hälsningar från överklassen, stormakterna och storkapitalisterna...

Azagthoth

Myrmidon

Nej, det kan jag inte tänka mig. Inte den gud som målas upp av de kristna. Gud är då inte bara allsmäktig utan också god och utrotare av det onda. Om då gud ÄR allsmäktig och god, varför utrotar han inte det onda? Teodicéproblemets problematik ligger ju inte i att säga att gud inte finns, utan att gud inte gör som han skall, och baserat på hur gud skall vara så kan han inte finnas.

Med tanke på det stora antal troende så anser jag inte frågan om hans (hennes?) existens vara meningslös.

Skillnaden mellan en ateist och en troende är IMHO att det ligger på den troende att bevisa att någonting faktiskt finns, ateisten skall inte behöva bevisa att någonting INTE finns.

Sedan är det ju en smula intressant hur långt du sträcker din skepticism, kan du bevisa hur världen kom till? Hur universum uppkom? Förmodligen inte, betyder det att du tvivlar på dess existens?

Sodivra

Champion
Filosofi

Ska vi diskutera det här lite? Hur man än ser det så finns det ju ingen vetenskaplig motivation till existens.. Men Gud skapade det! Men vem skapade gud då, osv.. :)

Därför så är nog tiden en illusion. Japp. Oändlighet är bara för svårt att greppa för oss människor.. Eller nåt.

Ondska då.. Ondska är ett resultat av att inte kuna tillgodose sina behov utan att skada andra som jag ser det. Att inte "se klart". Så jag tror vi är alla del av en livskraft så att säga.. Och den är.. tja "god", eftersom den är liv. "Ondska" är sedan resultatet av svaghet.. oärlighet.. o-upplysning..
Svårt att beskriva, för ord passar inte riktigt in. Vad jag menar med svaghet, oärlighet och oupplysning är att man inte är "stark" nog för att se hur man kan göra för att inte skada andra/stark nog för att klara av det.

Nu vet jag ju att bara för att jag säger det här så är det inte sanningen. /images/icons/grin.gif
Faktum är att jag inte "hängett" mig åt dom religösa delarna av resonemanget, men om jag ska tro på något så blir det det.

Man Mountainman

Storsvagåret

Nej, det kan jag inte tänka mig. Inte den gud som målas upp av de kristna

Så du är bara ateist när det gäller *de kristnas* gud. Låter märkligt. Då förenkar du ju inte existensen av en *gud*, bara en gud som beter sig på ett speciellt sätt.

Sedan: hur definierar du ondska? I min mening existerar inte ondska, det existerar bara personer som gör saker för att gynna sin egen överlevnad (vilket ibland missgynnar andras överlevnad).

Med tanke på det stora antal troende så anser jag inte frågan om hans (hennes?) existens vara meningslös.

Nä, men det är meningslöst att försöka komma fram till ett svar. för dte finns inget.

Skillnaden mellan en ateist och en troende är IMHO att det ligger på den troende att bevisa att någonting faktiskt finns, ateisten skall inte behöva bevisa att någonting INTE finns.

Nu förstår jag inte. Varför skulle din tro vara annorlunda än den kristnes tro? Utveckla, tack.

Sedan är det ju en smula intressant hur långt du sträcker din skepticism, kan du bevisa hur världen kom till? Hur universum uppkom? Förmodligen inte, betyder det att du tvivlar på dess existens?

Cogito, ergo sum. jag kan inte vara säker på existensen hos någonting annat än mitt eget medvetande och mina egna sinnesintryck. problemet är att det inte finns *någon som helst* möjlighet att bevisa/motbevisa existensen av någonting annat än mitt eget sinne, varför jag int eheller bryr mig. Det gör ingen skillnad. Jag *tvivlar* inte på existensen av universum, jag är bara medveten om att det inte nödvändigtvis behöver existera något universum utanför mina fem sinnen och accepterar detta.Det är bara det att guds existens omöjligt kan bevisas även om vi accepterar att våra mednmänniskor också är tänkande varelser och att teven faktiskt fortsätter att existera när vi vänder den ryggen, varför frågan om hans (hennes/dess) existens är synnerligen ointressant.

Azagthoth

Myrmidon

Så du är bara ateist när det gäller *de kristnas* gud. Låter märkligt. Då förenkar du ju inte existensen av en *gud*, bara en gud som beter sig på ett speciellt sätt.

Nja, jag är nog ateist fullt ut. Men i mina ögon så måste en gud vara allsmäktig, annars är det inte en gud. Om det är att "bete" sig på ett visst sätt så visst. Jag använder den kristna guden som exempel, det kan appliceras på alla gudar som tillskrivs allsmäktighet, och andra är enligt mig inte ens gudar utan någonting annat.

Sedan: hur definierar du ondska? I min mening existerar inte ondska, det existerar bara personer som gör saker för att gynna sin egen överlevnad (vilket ibland missgynnar andras överlevnad).

Oj, nu får jag flashbacks från ett prov i religionskunskap från gymnasietiden...fick just den frågan då. Det är ett alldeles för långt resonemang för att göras, men för enkelhetens skull tar jag en snabbmodell och lånar en del av dig. En ond handling är en handling som missgynnar andras överlevnad utan att gynna sin egen.

Nä, men det är meningslöst att försöka komma fram till ett svar. för dte finns inget.

Det är ju som att såga alla hypotetiska resonemang, vilket jag inte är beredd att göra för jag finner stor glädje i dem. Till exempel så diskuterar jag nästan dagligen fotboll med mina kamrater, och då rör det sig ofta om hypotetiska resonemang, hur skulle en viss match ha slutat om spelare X deltagit och domare Y inte gjort si och så osv. Det finns ju inget svar på dessa frågor heller, men jag vill inte säga att de är meningslösa då de fyller ett syfte, nämligen att roa mig och mina kamrater. På köpet kanske vi lär oss någonting (inte så troligt när man diskuterar fotboll, mer troligt när man diskuterar de större frågor vi pratar om här, jag har till exempel nu lärt mig att du är en rationalist och andra kanske har lärt sig vad "jag tänker alltså är jag" heter på latin).

Nu förstår jag inte. Varför skulle din tro vara annorlunda än den kristnes tro? Utveckla, tack.

För att jag inte tror. Jag tror inte på rosa flygande elefanter heller. Jag behöver inte visa varför jag inte tror på någonting som inte kan bevisas ha existens (alt då vad som inte har bevisats ännu), det ateisten gör (åtminstone jag då) är att dels inte tro på någon gud, dels undersöka de gudsbevis som finns och inte acceptera dem. Jag tror alltså inte att gudsbevisen håller, därav min ateism.

Cogito, ergo sum.

Det råder givetvis en hel del problem med rationalistens hållning, speciellt då det inte går att lita på sina sinnen vid alla tillfällen. Till exempel vid berusning, då de inte fungerar tillfredsställande. Världen ändras ju inte för att man blir berusad, det är endast ens sinnen som får en att tro detta. Men vi skall inte gå för långt utanför detta forums primära funktion, nämligen att diskutera rollspel, så jag stannar.

Krille

Super Moderator
Ze Point

"För att jag inte tror. Jag tror inte på rosa flygande elefanter heller. Jag behöver inte visa varför jag inte tror på någonting som inte kan bevisas ha existens (alt då vad som inte har bevisats ännu), det ateisten gör (åtminstone jag då) är att dels inte tro på någon gud, dels undersöka de gudsbevis som finns och inte acceptera dem. Jag tror alltså inte att gudsbevisen håller, därav min ateism."

Frågan är dock om du därmed tror att det inte finns en gud, eller om du låter frågan bero. Om du låter frågan bero så låter det på mig snarare att du är agnostiker än ateist. Hur som helst så har tro ingenting med bevis att göra. Tro är detsamma som övertygelse, och övertygad kan man vara även utan bevis. Bevis kan få en person att tro (eller inte tro), men avsaknad av bevis sätter inte käppar i hjulet för den som tror.

IMHO, den bästa poängen som någonsin gjorts angående bevisen om Guds existens eller avsaknad därav gjordes av Monty Python i en sketch i avsnittet "Sex and Violence". John Cleese inleder som programledare för ett debattprogram om religiösa frågor, och presenterar en ateist och en företrädare för katolska kyrkan, och konstaterar att argumenten har tagit slut så nu ska de slåss om saken, varpå de båda kontrahenterna kliver upp i brottningsringen och gör upp. Under eftertexterna till avsnittet kommer slutresultatet: kyrkan vinner så Gud finns, med två fall och två uppgivna.

"Världen ändras ju inte för att man blir berusad, det är endast ens sinnen som får en att tro detta."

Är du säker på det?

Jag menar, ditt berusade tillstånd kan vara ett hjärnspöke. När du tror dig vara berusad kan det vara så att dina minnen av världen som nykter bara är en fantasi. Världen kan ändras med dina sinnen och sedan ändras tillbaks. Det finns över huvud taget ingenting som bevisar att världen inte ändras om du blir full. Till och med dina minnen kan lura dig - det enda du har att gå på är vad din hjärna tror att dina sinnen säger till dig just nu.