Re: Djurrätt och Anarkokapitalism
Men i mina ögon så måste en gud vara allsmäktig, annars är det inte en gud.
Okidoki, det tycker jag med. Men allsmäktighet är inte detsamma som snällhet. Det kan fortfarande finnas en allsmäktig gud som inte har som målsättning att göra tillvaron så bra som möjligt för alla, och ditt skäl till att vara atesit ter sig därmed lite otillräckligt.
En ond handling är en handling som missgynnar andras överlevnad utan att gynna sin egen.
LKåter i mina öron inte som ett utslag av *ondska* utan snarare som ett utslag av *dumhet*. På något sätt måste man väl iallafall *tro* att sagda handling ska missgynna ens överlevnad. ta Hitler. t.ex., som brukar plockas fram som praktexemplet på mänsklig dumhet: han hade en hel del skäl att döda judar. 1. han var övertygad om att judarna var delvis ansvariga för Tysklands prekära situation, och att det gick dåligt för Tyskland var naturligtvis ett hot mot hans eget väl och ve då han ju bodde där. 2. Han använde judarna i sin propaganda. Antisemitismen gynnade alltså hans chanser att nå en högre maktposition och därmed säkra sin överlevnad. m.m.
Det är ju som att såga alla hypotetiska resonemang, vilket jag inte är beredd att göra för jag finner stor glädje i dem.
Visst, ett hypotetiskt resonemang kan ha intresse som underhållnign eller för att träna de små grå, men för praktiska ändamål, för själva frågan de berör, är de meningslösa. Du och dian vänner kan diskutera en fotbollsmatchs tänkbara resultat om och om igen men det kommer inte att påverka resultatet eller ge er några svar på era frågor.
För att jag inte tror.
Men du tror ju visst. Ateism är gudsförnekelse, du tror alltså att gud *inte* finns. Det är jag som inte tror, för jag är agnostiker. jag tror inte att gud finns. Å andra sidan tror jag inte heller att han inte finns. Jag lämnar frågan obesvarad eftersom att den inte går att besvara. Av dina argument låter det som att du också är agnostiker: du vägrar tro på bevisen (för de är ju inga bevis), men du för inte heller fram några bevis *mot* guds existens. För att vara ateist måste du vara aktivt troende på frånvaron av en gud.
Världen ändras ju inte för att man blir berusad
Poängen är att den mycket väl kan göra det. Om världen bara finns i min sinnesvärld, så är det klart att den ändras vid berusning. Världen består ju av mina sinnesintryck.