Inte så allmän allmänbildning: insikt i spelsystem

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Hmm känner min läslista kanske skiljer sig från andras. Jag kommer av nästan enbart rekommendera svenska spel då jag tycker det är mycket hög kvalite på dessa.

Fantasy
Mörk Borg:
Svensk OSR enkla regler, ner i grottan och röj. Fantastisk bok och en inspirerande värld.
Svärdets sång: En introduktion till Fria Ligans system, kul värld skriven av den brilliante Erik Granström, bygger på hexkräl.
Eon IV/V: Ett cruchigare system även om det är mycket mer strömlinjeformat än tidigare versioner. En gråskalevärld som det är tänkt ska djupdyka i för culturegaming.

PS: är partisk till Eon då jag är en av författarna till nya versionen.

Andra genrer:
Apocalyps World: Enda engelskspråkiga spelet jag rekommenderar. Var för mig helt revolutionerande när det kom kring hur man ska tänka som SL. Vissa hatar stilen det skrivs i men jag tycker det förmedlar tydligt en spelstil som skiljer sig från gammal trad.

Rotsystem: Kul värld, bra system vad det gäller deckaräventyr. Lättvikigt regelmässigt.

Coriolis: Åter ligans motor, älskar världen tom rymd och science fiction möter tusen och en natt ett rollspel som inte är eurocentrerat utan har andra kulturella influenser.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Antar att det största ur ett svenskt perspektiv är att Fria Ligan inte bara tagit över den plats Äventyrsspel hade, utan dessutom vida överträffat vad alla trodde var möjligt. Svenska rollspel är heta! I hela världen!

Så jag hade börjat där. De har spel för allt och alla:

För att tala lite i egen sak, och om man minns Drakar och Demoner så finns det numera igen, och dessutom släpper vi, Helmgast/Astrolab, Ereb Altor som spelvärld inom kort till DoD.
 

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
25
Location
Stockholm
Om du gillar att lyssna på podd tycker jag Ludonarrative Dissidents gör det bra.

I två säsonger -- en tredje är på gång -- diskuterar de både specifika regelsystem samt regelkoncept som "Meta currencies" och "Initiative" med fokus på ett tema varje avsnitt. Det ger inte någon komplett syn på något, men kan kanske vara en utgångspunkt.
Det var lite den som gav min idéen till den här tråden. Väldigt bra podd, även eom en av gubbarna gör lite väl långa utsvävningar ibland. :)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Om man breddar det till ”Vad är nytt i rollspelsvärlden?” så ser min lista ut så här:
  • Tunna, enkla rollspel med punkig indie-stil och DIY-vibbar är poppis. Som ett fanzine från 1980-talet.
  • DriveThruRPG har blivit som ett Amazon för rollspel (men utan dåliga arbetsförhållanden). Både PDF och print-on-demand, stora och små spel.
  • Itch.io är som en obskyr indiebutik på en bakgata i Paris. Där finns guldkorn som få känner till.
  • Olika solospel har vuxit fram de senaste 10 åren. Nu kan man spela sina favoritspel även om spelgruppen inte har tid.
Några coola svenska spel:
  • Tales from the Loop
  • Troubleshooters
  • Mörk Borg
  • Nordiska Väsen
  • Call of Cthuhlu Sverige
Och så klart flera spel som medlemmarna här har publicerat - Askhem, De fördömda, Kutulu med flera. Spel som man inte köper för att vara schysst, utan för att de är bra på riktigt.
 
Joined
3 Nov 2023
Messages
17
Location
Jönköping
Jag som har varit borta från rollspel närmare 30 år startade upp min gamla grupp med Kopparhavets hjältar. Det har varit uppskattat av de andra gubbarna och alla inklusive SL har varit bekväma med det. Vi spelade mest Runequest och WHFRP innan vi gled ifrån spelandet. Har fyllt på med CoC Sverige och De fördömda. Troubleshooters är inhandlat för att det är så snyggt - dock ännu orört.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Finns ju ett gäng som är populära och många har redan nämnts här och kan ju vara lite intressant att vad som skett och hur nya idéer tagit form av skapat lite olika angreppssätt. Men skulle nog vilja kasta in detta: Följ inspiration och pepp mer än något annat, det finns en tendens till att tro att nyare system löser problem med tidigare system men skulle säga det rätt ofta kan handla om hur man spelar, vad man söker och hur olika system skapar punkter av osäkerhet och att detta är något som man bör omfamna mer än försöka kontrollera. Själv spelar jag senaste åren rätt spretigt, gått från att spela mesta dels nytt för femton tio år sen till både nytt och gammalt men kanske senaste tiden mer fokuserat på äldre system för att se och utforska just deras punkter av osäkerhet och hur det formar spelandet. Det finns något där som är riktigt intressant och som nyare spel i många fall helt tappar bort. Det kan döljas lite bakom -10 för att du har solen i ansiktet och +20 för att den du försöker hugga har sovit oroligt under natten och andra till synes meningslösa små modifikationer, men många äldre system döms ut alldeles för snabbt i tron av att deras grund inte är genomtänkt eller funktionell.

Så sammanfattningsvis, spela nytt och gammalt huller om buller, saker från 70-talet har minst lika mycket att bidra med som saker från 20-talet, och välkommen tillbaka!
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,586
När jag kom tillbaka till hobbyn/livsstilen efter drygt 30 års paus landade jag i Symbaroum, som vi spelade väldigt mycket. Det var en bra brygga mellan spelstilen vi hade på 80-talet, och spelartillvända tradspel anno 2014. Nu har vi inte spelat det på några år sedan kampanjerna rann ut i sanden, men jag tycker fortfarande det är ett väldigt bra spel. Vi återkom också till Call of Cthulhu, som vi spelade litegrann på 80-talet, först till den engelska varianten och sedan till den svenska. Äventyren är betydligt bättre skrivna nu, men systemet är i stort sett oförändrat, så det är lätt att komma "tillbaka" till det.

Jag har kört en vända över PbtA (Monster of the Week, Fantasy World), vilket är ett spelkoncept som jag uppskattar oerhört mycket. Men jag tror inte det passar som förstaspel efter en flera decennier lång paus, eftersom det är ett helt annat tankesätt än de spel som var populära på 80- och 90-talet. Just nu vill jag helst spela mycket Fabula Ultima :)

Precis som @Mogger skriver har Fria Ligan en Äventyrsspelsliknande roll, men erbjuder så mycket mer. För egen del är jag inte alls förtjust i År Noll-motorn, och tycker tyvärr att nya Drakar och Demoner är tråkigt, men de har ju Symbaroum. Så det finns något för mig också :)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
733
Location
Göborg
Så sammanfattningsvis, spela nytt och gammalt huller om buller, saker från 70-talet har minst lika mycket att bidra med som saker från 20-talet, och välkommen tillbaka!
Och det är förvånansvärt hur långt spelen och resonemangen hade kommit redan på 70-talet – läste en del gamla texter häromåret och det var många tankar som hade betraktas som varandes på den skärande kanten än idag!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,082
Location
Ereb Altor
Och det är förvånansvärt hur långt spelen och resonemangen hade kommit redan på 70-talet – läste en del gamla texter häromåret och det var många tankar som hade betraktas som varandes på den skärande kanten än idag!
Inte för att deraila tråden men det är väl främst senare spel som brukar bashas, alltså från sent 80-tal och typ hela 90-talet? Spel från 70- och tidigt 80-tal hör jag bara gott om.

Och då brukar kritiken vara att dessa spel plockade inspiration från så många olika håll att de blev rätt spretiga, med info som motsades i andra moduler, codex creep, detaljism och överlag ett läge där inte alla delar av hobbyn hängde med riktigt.

Det går såklart att nyansera den kritiken med men helt ogrundad är den inte.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
När jag kom tillbaka efter 20 års paus, 2016, ramlade jag rakt in i diverse bloggar och läste om OSR. Det var väldigt annorlunda mot hur vi hade spelat innan!

Kan rekommendera https://goblinpunch.blogspot.com/ även om den inte är så aktiv som i sina glory days.

Speciellt hans poster om druider är underbart skruvade.

Hans Dungeon Checklist har blivit en annan go-to för mig.

Om OSR så är Principa Apocrypha trevlig läsning https://lithyscaphe.blogspot.com/p/principia-apocrypha.html
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
… finns det något bra verk som tar ett samlat grepp om dessa?
Det borde finnas en wiki för allt sånt.

Kanske separat från svenskarollspel-wikin som vi ju har folk som vill ta över; den känns mer som en renodlad produktinfo-wiki.

Borde det finnas en wiki.rollspel.nu, kanske? Nån enkel dokuwiki eller nåt borde räcka…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Det borde finnas en wiki för allt sånt.

Kanske separat från svenskarollspel-wikin som vi ju har folk som vill ta över; den känns mer som en renodlad produktinfo-wiki.

Borde det finnas en wiki.rollspel.nu, kanske? Nån enkel dokuwiki eller nåt borde räcka…
Problemet är att så fort någon försöker att beskriva några av dessa termer så börjar definitionskrigen. Att ha en lista över termer som på något sätt är kopplad till forumet har skjutits ned förr, men ingen kan såklart hindra folk från att göra ett eget projekt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Problemet är att så fort någon försöker att beskriva några av dessa termer så börjar definitionskrigen. Att ha en lista över termer som på något sätt är kopplad till forumet har skjutits ned förr, men ingen kan såklart hindra folk från att göra ett eget projekt.
Man kan kanske redovisa de vanligaste definitionerna? Teach the controversy...
 
Top