Nekromanti Integration - Sverige i världstopp. Sant?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Nja

Sedan hör det ju också till saken att engelska är ett tämligen svårt, inkonsekvent och ologiskt språk...

Det här är en tangentiell diskussion, men jag måste få invända.

Hur svårt ett språk är att lära sig beror nästan uteslutande på de språk som talaren redan kan. En tysk, holländare eller för den delen svensk lär sig engelska betydligt lättare än en arab eller kines, givet en tänkt situation där samtliga engelskaelever påbörjar sin utbildning helt utan tidigare erfarenheter av språket. Eftersom många människor, oavsett modersmål, dessutom mer eller mindre ofrånkomligt utsätts för en del engelska så skulle man kunna hävda att engelska är ett ovanligt enkelt språk, om inte annat så för att omständigheterna underlättar för engelskainlärning.

Vad gäller inkonsekvens; alla naturliga språk är inkonsekventa. Kanske går det att mäta något slags inkonsekvensindex som visar att engelska är si och så mycket inkonsekventare än det genomsnittliga språket, men jag tvivlar på det. På vilket sätt menar du att engelska är inkonsekvent?

Vad man kan säga om engelskans inkonsekvens är förstås att det har ett oerhört klumpigt skriftsystem. På det området besegras engelskmännen nog bara av kineser, japaner och dylika husvilla individer.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Lingua franca

Och effekten blir att romersk/anglosaxisk/kinesisk kultur blir tillgänglig för alla som talar det aktuella språket, vilket sprider romerska/anglosaxiska/kinesiska värderingar och kulturella mönster. Det behöver inte vara en fråga om ett aktivt och medvetet spridande av kulturen, men det kommer likväl ske, och när det sker blir det en form av passiv kulturimperialism. Detta är inte en anklagelse, endast en observation, och en kritik av RipperDocs användande av ordet "antiimperialistiskt".

Sedan blir ju lingua francat också av nödvändighet ofta det språk som talas av den mest inflytelserika parten, varför dessa tendenser förstärks. Så att ha ett allmänt språk utan att språkets ursprungskultur influerar övriga kulturer förefaller svårt.

Storuggla

Champion
Esperanto! [NT]

Eller om så anses bättre, Transpiranto.
Senila, liberia, pinuppans polar
tu hyschans, tu lajbans, extrafina!
Hejsvejzo, tu toppschyssta vischa de hectar,
||:ta sunlight, ta rabatti evergreena.:||

Tu stussas on PR de big dazumal
wenn chaendis tu sqvallrats uber globen.
Aj hajas, futurum exactum ist egal.
||:Yes, willa d'este bis narkos von oben.:||

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jobb!

Men vad ska vi göra åt det faktum att det fortfarande sitter massor med invandrare i sina lägenheter och tittar på satellit-tv och aldrig talar svenska? Om vi ska göra något åt det?
Vi skaffar dem jobb. Ut i arbetslivet och träffa folk. Ingen mår bra av att sitta hemma och dega och kanske leva på någon annans bekostnad.

säger Dewil, deltidsarbetslös

Rosen

Myrmidon

Det allmänna språket borde alltså helst vara ett som inte tidigare tillhör någon specifik kultur eller nation...
Innan de hinner lyfta fram interlingua eller esperanto borde vi följaktligen kampanja för något nördtungomål, som klingon, alviska eller Tarzans apspråk. (-:

--
Åke bundolo

Dewil

Skrivbordsgeneral
Quenya! (OT)

Det allmänna språket borde alltså helst vara ett som inte tidigare tillhör någon specifik kultur eller nation...
Innan de hinner lyfta fram interlingua eller esperanto borde vi följaktligen kampanja för något nördtungomål, som klingon, alviska eller Tarzans apspråk. (-:
Fram för quenya, språket med tio kasus och fyra numerus. (Svenska har två resp. två. Latin har sju resp. två.)

Dewil

Arfert

Facit
Re: Jobb!

eller varför inte införa allmän värnplikt igen, för alla. ;-) ...att sitta ett år i ett 20-mannatält i en norrländsk snödriva med ett tvärsnitt av andra 19-20-åringer är klart intergrerande.

Eksem

Champion
"Jag blev dock förvånad av siffrorna, de stämmer ju inte överrens med den bild jag anser mig ha fått (av i första hand media). "

Det beror på att man i de här siffrorna med invandrare menar alla invandrare. Men det är ju inte finländarna, norrmännen och danskarna som ligger till grund för integrationsproblemet i Sverige. Ser man till invandrargrupperna från mellanöstern och nordafrika, då ser siffrorna för arbetslöshet och annat utanförskap helt annorlunda ut.

---

"Jag tror faktiskt inte jag har hört någon som personligen haft med orospridande invandrargäng att göra"

Nej, det är egentligen ett Malmö-problem och inte ett Sverige-problem.

Gordeg

Hero

Jag misstänker att vi resonerar olika pga att vi "lever i olika världar". Du har ett perspektiv där du tittar på bland annat utlandsstudenters språkkunskaper, jag utgår mer från enkla människor jag möter i min vardag. Om man inte fixar att lära sig ett andra språk, och ibland också ett tredje, ska man nog avstå från att plugga utomlands. Men de människor som är... låt oss säga klent begåvade... har inte samma möjligheter och inte heller samma ambitioner.
Och som ganska soft människa tycker jag att samhället ska anpassas till de svagaste, inte till de starkaste.

Gordeg

ripperdoc

Myrmidon

Vi resonerar olika, ja, och kanske lever vi i olika världar. Men mitt perspektiv är just att vanligt folk inte har några problem med flerspråkighet. Alla mina exempel har handlat om vanligt folk, inte om en utbildad elit. Visst, "klent begåvade" fixar kanske inte att läsa in svenskan på komvux, men jag garanterar dig att de kan lära sig svenska om de dagligen jobbar med svenskar - ju yngre de är, desto enklare blir det dessutom. Jag är en soft människa som tror på människans förmåga att kommunicera med varandra över alla gränser.

/RipperDoc - som också menar att språkutbildning i skolan för det mesta är kvalificerat skräp

ripperdoc

Myrmidon
Interlingua! [ANT]

För det förstår man utan att ha pluggat det. Esperanto är rena rama grekiskan :gremwink:

/RD

G

Guest

Guest
Lojban [ANT]

För det behöver man bara plugga i 4-8 veckor för att kunnna ha en seriös diskution, samt att det är baserar på boolesk algebra.

Tillägg, man behöver då bara plugga ca en timma om dagen dessutom.

Big Marco

Läskig

I Kalifornien finns det så vitt jag vet mängder av unga vars huvudsakliga språk är spanska - och myndigheter och företagen har också börjat acceptera spanska som ett andra språk.

I USA:s fall beror det på siffror - inom några år kommer hispanics-delen av befolkningen att vara i majoritet, vilket gör det nödvändingt att anpassa sig. I Sverige finns, svjv, ingen enskild invandrargrupp (i brist på bättre ord) som utgår så stor andel av den totala befolkningen?

Arfert

Facit
ja, det kan ju till exempel vara intressant att arbetslösheten för svarta i Sverige ligger mångdubbelt högre än för svarta i USA, även om man bara tittar på det fattigaste områdena... för vissa grupper är skilnaden sjukt stor

För t.ex. somalier i Stockholm ligger den på 60-70%..

Svarte Faraonen

ром и смерть
Det är ju inte direkt en rättvis jämförelse. Svarta i USA är födda in i landet, bekanta med kulturen och talar språket felfritt. Eftersom vi inte har samma historia som USA är de flesta svarta i Sverige invandrare eller barn till invandrare, som alltså inte har samma naturliga kontakt med landets kultur eller språk.

Arfert

Facit
för att göra det ÄNNU MER rättvist: Svarta i USA som är invandrade från afrika (alltså inte födda i USA, utan i Afrika) har betydligt lägre arbetslöshet än INFÖDDA svarta amerikaner... (den är under 2 % för invadndrade svarta) eftersom de inte har med sig i bagaget uppfattningen att de diskriminerade, som infödda afroamerikaner har till en del... Så USA slår Sverige rejält på fingrarna där.

Arfert

Facit

bara för att göra det lite mer förvirrat... det mest talade språket i Romariket (när det gällde handel) var inte Latin utan GREKISKA !! Att Latinet överlevde så länge beror på att det blev det kristna kyrkospråket, det språk kyrkan avännde i alla sina skrifter!

Foggmock

Myrmidon
eftersom de inte har med sig i bagaget uppfattningen att de diskriminerade, som infödda afroamerikaner har till en del...

Ja, självklart är det deras eget fel... :gremsuck: