Hur integrerar man grundegenskaper i ett rollspel?
Hur gör man dom verkliga?
Som en del kanske minns så tänkte jag i mitt rollspelsprojekt basera grundegenskaperna på färdigheter, någon med mycket vighets-färdigheter har hög vighet osv..
Men det finns inte många färdigheter att basera på fysik, en massa att basera på vighet, inte så många att basera på finmotorik eller perception, en del till viljestyrka och karisma. Hur löses detta?
Att ta bort grundegenskaperna helt, och använda närliggande är ju ett alternativ.. Men det verkar väldigt svårt att få balanserat..
Hur integrerar man grundegenskaper? Hur ser man till att dom inte är oflexibla och distancerade från rollpersonen? Eller, hur ser alternativet till grundegenskaper ut?
Hur gör man dom verkliga?
Som en del kanske minns så tänkte jag i mitt rollspelsprojekt basera grundegenskaperna på färdigheter, någon med mycket vighets-färdigheter har hög vighet osv..
Men det finns inte många färdigheter att basera på fysik, en massa att basera på vighet, inte så många att basera på finmotorik eller perception, en del till viljestyrka och karisma. Hur löses detta?
Att ta bort grundegenskaperna helt, och använda närliggande är ju ett alternativ.. Men det verkar väldigt svårt att få balanserat..
Hur integrerar man grundegenskaper? Hur ser man till att dom inte är oflexibla och distancerade från rollpersonen? Eller, hur ser alternativet till grundegenskaper ut?