Nekromanti Intelligens - bra eller anus?

Rising

Vila i frid
Re: Saker man ändå måste göra

Men med viktad tillämpning av Intelligens räcker det inte bara med att kolla om de lyckades eller inte, man ska dessutom hålla koll på vem som lyckades och sedan anpassa informationen någonstans på skalan minimal men inte helt värdelös information till övertydlig neonupplyst heffaledtråd... men undvika att punktera mysteriet.
Det är ett extra led av informationshantering.
Jag ser inte skillnaden mellan det och kunskapsfärdigheter (eller några andra färdigheter som används för att ansamla information). Vad får en spelare egentligen reda på när han använder "kunskap om odöda" för att fråga sig vad han känner till om vampyrer? Där har man samma led av informationshantering.

Gordeg

Hero

Jag ser inte skillnaden mellan det och kunskapsfärdigheter (eller några andra färdigheter som används för att ansamla information). Vad får en spelare egentligen reda på när han använder "kunskap om odöda" för att fråga sig vad han känner till om vampyrer?
Som jag skrev förut: Det extra ledet består av att du viktar informationen utifrån respektive rollpersons intelligens. Låt oss säga att både den lärde mannen och orchbarbaren lyckades lyckades med sitt färdighetsslag.

Om du inte viktar resultatet kan du använda en anteckning du gjort under förberedelserna, eller kanske en kort sammanfattning av det som står om vampyrer i monsterboken.
(I monstermodulen till nya WFRP finns det till och med angivet i klartext hur mycket en rollperson vet om varje varelse efter att ha lyckats med Common knowledge respektive Academic knowledge.)

Om du viktar resultatet ska du dessutom den lärde få så mycket information att han får hjälp med att fatta ett smart beslut senare i äventyret men inte så mycket information att mysteriet/intrigen/äventyret knalldör (Typ: "En vampyr brukar se ut precis som den där hovdamen du flörtade med igår. Som hon och greve Cerias."). Orchbarbaren ska få så lite information att orchbarbarens spelare framstår som mindre kunnnig än den lärde mannens spelare, men inte för lite information, för då inser orchbarbarens spelare att han aldrig kommer att få nytta av någon annan färdighet än Stora yxor.
Det är orimligt att förbereda den sortens information, den måste lösas på plats.

Hur kan detta inte vara ett extra led?

Gordeg

Rising

Vila i frid

Hur kan detta inte vara ett extra led?
Så gör inte jag.

Man använder relevant egenskap och utifrån resultatet så får man olika relevant information. Om det gäller vampyrforskning så får man veta olika mycket beroende på hur väl man har slagit sitt vampyrkunskapsslag, och om det gäller en generell intelligensutmaning så får man veta olika mycket beroende på hur väl ens intelligensslag lyckats.

Vi måste således ha talat förbi varandra.

Gordeg

Hero

Man använder relevant egenskap och utifrån resultatet så får man olika relevant information. Om det gäller vampyrforskning så får man veta olika mycket beroende på hur väl man har slagit sitt vampyrkunskapsslag, och om det gäller en generell intelligensutmaning så får man veta olika mycket beroende på hur väl ens intelligensslag lyckats.
Vi måste således ha talat förbi varandra.
Ja, men det är första gången i tråden du lägger fram det på det sättet. Istället har du använt formuleringar som "Vid en vägg fylld av fotografier på kvinnor så kan jag säga till en intelligent rollperson...".

Hursomhelst, då menar du att kvalitetsgrader inte utgör utökad informationshantering, eller? För jag vidhåller mitt resonemang från förra inlägget men istället för två rollpersoner som är olika intelligenta har vi två rollpersoner som slog olika bra.

Gordeg

Rising

Vila i frid

"Vid en vägg fylld av fotografier på kvinnor så kan jag säga till en intelligent rollperson...".
Aha. Nej, alltså, att jag skrev sådär är bara för att visa att jag inte alltid slår ett tärningsslag. Jag har ju lirat så mycket friform och storyteller att jag ofta bara kan utgå från rollpersonens smarthet, utan att blanda in slump.

Men alltså, okej, nu skall jag formulera mig väldigt tydligt:

Beroende på hur reglerna fungerar så erhåller jag ett värde som talar om hur väl rollpersonens förmåga att skaffa ledtrådar fungerar i det aktuella fallet. Utifrån detta värde så ger jag rollpersonernas respektive spelare olika information. Mängden, användbarheten och tydligheten hos ledtrådarna varierar, samt antalet dimridåer och villospår.

Om jag använder slump eller inte är irrelevant, precis såsom det inte är så viktigt om jag utgår från en grundegenskap, en färdighet, en fördel, en trolldom, en superförmåga eller ett särdrag.

Fördelen med att just ha en grundegenskap för Intelligens är att den kan användas väldigt situationsobundet, och för att det är en egenskap som kan vara väldigt skiftande hos traditionella rollpersonskoncept; såsom lärda män kontra barbarer, eller detektiver kontra slagpåsar.

---

jag vidhåller mitt resonemang från förra inlägget men istället för två rollpersoner som är olika intelligenta har vi två rollpersoner som slog olika bra
Och jag vidhåller att detta inte är unikt för Intelligens som grundegenskap, utan att man gör samma sak för kunskapsfärdigheter, undersökningsmetoder och liknande informationsförmågor

Krille

Super Moderator

Och jag vidhåller att detta inte är unikt för Intelligens som grundegenskap, utan att man gör samma sak för kunskapsfärdigheter, undersökningsmetoder och liknande informationsförmågor
Rent tekniskt sett gäller det precis allt i rollspel. Så egentligen kommer man till det som du redan har sagt: vad är roligast att göra (med tilläggen "vad är praktiskt att göra" samt "vad är möjligt att göra")?

<ul type="square">[*]Jag tycker det är roligt att tänka själv, så jag behöver inte ett Intelligensvärde som tar bort det eller till och med hindrar mig.
[*]Slåss är iofs kul, men det är förbaskat jobbigt och kräver en klase säkerhetsåtgärder om man ska göra det säkert. Så det kan jag tänka mig att abstrahera bort till en mer soffanpassad mekanism. Men jag vill fortfarande vara med och göra något, så att helt ersätta mig med ett baslinjeduellsystem funkar lika kasst.
[*]Huruvida det är kul att plugga Encyclopedia Altoria för information om vampyrer spelar egentligen ingen roll, eftersom det inte finns någon Encyclopedia Altoria att plugga.[/list]

Rising

Vila i frid

Jag tycker det är roligt att tänka själv, så jag behöver inte ett Intelligensvärde som tar bort det eller till och med hindrar mig.
Ingen vill att du ska slå tärningsslag istället för att tänka själv. Däremot har jag föreslagit att man med fördel kan använda Intelligens för att abstrahera och snabbspola sig igenom metoder för att erhålla information som annars kräver att spelledaren måste pladdra väldigt mycket eller tar väldigt mycket tid och förberedelser i anspråk, samt för att tydligare försätta spelaren i sin rollperson och få denne att känna sig lika smart/dum som denne.

Det sistnämnda betyder inte att ett tärningsslag tänker åt dig, men det innebär att du får olika mycket att utgå ifrån i ditt tänkande.

---

Vilket är precis så som jag använder andra informationsinsamlingsfärdigheter, exempelvis sociala färdigheter. Jag slår inte ett slag för Övertala istället för att faktiskt försöka övertala spelledarpersonen. Jag tror inte jag vet någon spelgrupp som gör så. Så varför är just Intelligensdiskussionen så full av överdrifter?

Mogger

Hipsteranka
Hantering!

Jag tycker inte att problemet ligger i att gestalta en karaktär som har andra egenskaper än spelaren, för det antar jag är det mest vanliga sättet att spela på. Nä, problem uppstår när det inte finns något tydligt användningsområde för din höga intelligens. Om jag inte har helt fel var det ockås där den första dum-spelare-smart-rp-debatten drog igång. Ingen visste riktigt hur smart rollpesonen var eller vad det egentligen innebar.

Om du går runt det och förklarar vad som händer rent regelmakaniskt om din karaktär är smart som ett as respektive ett spån så ser jag inget problem.