Nekromanti Intelligens som värde i rollspel

kängtrollson

Veteran
Bara en liten fråga eller kommentar som inte har exakt med det ni diskuterar men har å göra med grundegenskapen INTELIGENS i rollspel.

Föredrar nog själv att man väljer vilken stil man vill ha på spelet och spelandet innan man tar med den, då den är den grundegenskap som kan ställa till rollgestaltandet mesta av alla.

I ett prestationsrollspel som D&D så har inteligensen en funktion genom att den ger vissa bonusar och sådan. En spelare är inte sin rollperson ( E.Gary Gygax), inteligensen blir då helt enkelt en regelmekanism som används för att ge spelaren tips och för att låta rollpersonen luska ut saker som spelaren inte vet.

Men om du friformar (USCH :gremtongue: ) så har du inget eller ett minimalt regelverk och det enda en Inteligent rollperson i ett sådant sammahang har är helt enkelt hög inteligens och skall alltså rollspelas därefter. Problemet är bara hur man får en dum spelare att spela en inteligent rollperson. Eftersom få människor går med på att de är dumma, samt det faktum att alla som verkar vara det inte är det, kan detta skapa en del rollspelmässiga problem.

Skall egenskapen ha betydelse för hur rollpersonen skaffar sig färdigheter och ge spelaren ledtrådar, eller skall den bara vara ett karaktärsdrag? Om det sistnämnda gäller är
mitt förslag är att man struntar i egenskapen totalt och låter rollfiguren vara så intelligent som den spelas.

Ps. Detta ämne (inteligens och rollspelande) har redan diskuterats till döds under halva åttiotalet & nitiotalet, vad jag vet ledde det inget vart.
Lycka till med spelet! :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
Utbrutet inlägg [ANT]

Inlägget är utbrutet ur tråden om hur man ska köpa grundfärdigheter nedan.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Utbrutet inlägg

Det ligger i den gamla tråden, men syns bara i platt visning. Det blir så när man skriver ett svar under tiden som ett inlägg flyttas. Om du vill kan du ju posta det igen här och ta bort det gamla.

/Dimfrost

MrG

Swashbuckler
Intelligens som värde i friformsrollspel

Jo, så här skulle jag lösa kruxet med dumma idéer från inteligenta karaktärer. Främst inspererat från hur jag friformar, men samma teknik borde vara applicerbar i de flesta system också.

När den smarta karaktären kommer på något som skulle kunna vara korkat i vår värld, låt det funka och vara briljant i spelvärlden. Titta på hur Charles Ingvar Jönsson (alias Sickan) fungerar, han kommer på en briljant plan inkluderande en falukorv och en liten hund för hur att sno en båt, i vår värld en synes idiotisk plan, men i filmens värld visar den sig vara genialisk. På så sätt behöver inte spelaren vara smart själv, bara man anpassar världen.

Lösningen finns också åt andra hållet, att spelledaren avslöjar vad som ska vara smart för spelarna med lyckade tärningsslag (eller för de med smarta karaktärer om man friformar), men mycket roligare enligt min smak att göra tvärt om. Man kan lugnt formulera planen och sedan slå för om den var briljant eller inte :gremlaugh:

-Gunnar (beundrar manusarbetet bakom Jönssonligans tidigar kupper)

Rising

Vila i frid
Dumma spelare med intelligenta rollpersoner är ett mer sällsynt problem än smarta spelare med dumma rollpersoner, eftersom dumma spelare nästan aldrig vill gestalta smarta rollpersoner.

Jag känner faktiskt bara en enda riktigt dum rollspelare som gillar att spela intelligenta rollpersoner, och det är jag.

Så. Vilken lösning föredrar jag? Jo, jag gillar när jag får lite fler ledtrådar än de andra spelarna, och när spelledaren gör mina idéer smarta (såsom Mr.G redogör för). Typ, när någonting som spelledaren säger kan peka åt alla möjliga håll, då säger jag hur jag tror det ligger till, och sedan kör spelledaren oftast på min teori. Typ; när min Lärda Man raggar på drakonitkvinnor i Chronopia och hon ger honom kalla handen så kan jag säga "ah... Hon är inte van vid inviter från äldre män, och då särskilt inte från människor... Men såg ni inte hur hon överkompenserade i sättet hon snäste av mig? Hon kände sig helt klart smickrad, men samtidigt osäker och valde därför ett starkt, känslosamt utspel för att återta kontrollen. Inte minst för att hennes vänner såg på. Men jag skall söka upp henne senare ikväll, när hon är ensam, och då skall ni allt se att hon kommer låta annorlunda. Tricket är att inte fortsätta i samma roll som tidigare, nästa gång hon ser mig så skall jag gå i sällskap med en vacker kurtisan men se uttråkad ut och hela tiden snegla iväg åt hennes håll. Hon kommer se att jag inte är desperat, utan att jag helt enkelt ser något i henne som andra inte ser; och som andra kvinnor saknar. Senare tänker jag bla bla..." och spelledaren är lite schysst och spelar med i min strategi.

Genesis

Ni dés ni maître
Tycker att det är idiotiskt att inte ha med något värde på rollpersonens intelligens om intelligens är viktigt i spelet. Är det inte det, bort med det. I ett spel om försupna raggare som slår sönder brevlådor så kanske det inte är så noga. Men i de flesta spel så har en rollpersons intelligens en inverkan på spelvärlden. Alltså skall det reflekteras i rollpersonen. Basta. Att inte få spela smartare än sig själv är precis som att inte få spela starkare än sig själv. Ska vi ta bort intelligensen så måste vi ju ta bort karisman också. Det är upp till SL och spelare att hantera inkongruenser (gärna med tips från texten, eller ännu hellre smarta och intressanta regelmekanismer :gremwink:).

Rising

Vila i frid
Re: Dumma spelare med smarta rp i all ära...

Det är ju enkelt. Följ bara denna kedja av händelser i ett typiskt fall av detta slag:

1. SLP-professorn säger att han ska närvara vid nobels fredsprisutdelning i Stockholm.

2. Spelarna påpekar att fredspriset delas ut i Oslo, inte i Stockholm.

3. Professorn säger "ni har genomskådat min hemlighet!" och skalar av sig sin människohud för att i nästa sekund bränna rollpersonerna till kolbitar med sina laserantenner.

4. Från och med denna gång så har spelledaren alltid rätt, särskilt när han har fel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Det brukar funka helt okej att tjuvlyssna på spelarna och låta personen ta del av sådan information som han egentligen inte borde ha. Fusk är ens bästa vän i den här typen av fall.

Cybot

Mest spelbar

Dessutom så är det enklare att få en karaktär att verka mer intelligent när man har dels planerat grejer i förväg, och dels (lite subtilt) schyssterar saker till deras fördel.

olaberg

Hero

"...dumma SL med smarta SLP"

Nej. Det går inte. Det är helt omöjligt!

/O
(SL sedan 1982)

kängtrollson

Veteran
Jag håller delvis med dig, men säger samma sag som jag säger om så kallade "Realistiska" Stridsregler. Alltså följande:
De är krångliga att använda och därför moddar folk dem eller slutar använda dem. Visst finns det sätt att lösa saken på, resten av den här tråden ger ju massor med tips (vissa har man läst i typ Sinkadus från 1989) och de är alla fina, men vad jag har upplevt är att spelare sällan spelar, eller tolkar sin rp´s INT på rätt sätt. Jag vill poängtera att jag inte talar om någon enskilld spelgrupp, utan om de flesta spelgrupper jag spelat med, i föreningar, hemma eller på konvent.

Om vi tar BRP som exempel. Reglerna säger att ett värde mellan 9-12 är ungerfär vad en normal människa har i alla värden. Men spelare som tilldelas en rollperson med en INT på 8-9 brukar spela rollpersonen antingen som en total idiot, eller så låter de personen lalla runt som vilken människa som helst, lösa kluriga tankeproblem och läsa konstiga texter från gamla böcker utan problem ( texter som en modern proffesor i språkvetenskap skulle ha svårt att tyda).

Varför vi skulle ta bort karisman vet jag inte, det är inte samma sak och den blir inte lika lidande av dåligt rollspelande. Folk har följt Karismatiska individer på dem mest hejdlöst korkade expeditionern, vilket vår egen historia visar. Ibland så är det inte heller vad du säger, utan hur HÖGT du säger det som avgör om folk lyssnar. :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler
Tolkningsfråga

Om man upplever att att spelare sällan spelar, eller tolkar sin rp´s INT på rätt sätt. Jag vill poängtera att jag inte talar om någon enskilld spelgrupp, utan om de flesta spelgrupper jag spelat med, i föreningar, hemma eller på konvent. så tycker jag att det är kraftigt ordval. Jag tror de flesta upplever att de tolkar sina karaktärer på "rätt sätt" och om alla andra tolkar på ett sätt, vem kan säga att dess tolkning är mer värd än de andras.

Jag tror visserligen jag förstår vad kängtrollson är ute efter, men att hänsiva till att de flersa spelar / tolkar på fel sätt låter läskigt elitistiskt och enligt mig fel. Visst kan det upplevas som ett problem med system att alla tolkar det på sitt sätt, men samma fel slipper man inte heller undan genom att skippa systemen (alltid när jag skriver pacefistiska karaktärer, tolkar någon dem som potensiella våldsverkare :gremwink:)

-Gunnar (som tycker att mina tolkningar av smarta och dumma och lättkrokade och svenssonsmarta karaktärer är rätt :gremgrin:)

Rickard

Urverk speldesign
[url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=1001116" said:
från denna tråd[/url]]
Detta ämne (inteligens och rollspelande) har redan diskuterats till döds under halva åttiotalet & nitiotalet, vad jag vet ledde det inget vart.

Lancelot Games strök INT (och i ett fall KARisma) i sina spel med motiveringen att RP:n ändå blir spelad så smart som spelaren är. Däremot behöll de MINne som grundegenskap för att ha nåt att basera vissa färdigheter på.

Resultatet: Mängder av jævligt långsökta slag mot MIN...

--
Åke, som skrev ut förkortningarna bafatt vara motvals
Egentligen gillar jag inte principen, men jag är inne på Genesis där han skriver att man kan ta bort det lika gärna om det inte direkt har med rollspelet att göra, istället för att slentrianmässigt ha med det. Varför jag inte gillar det är för att det är helt sanslöst att tänka att man gör regler som man ska bortse från.

Min tanke är väl att man kan göra sin egen grej av det och, om man inte gillar termen, göra den mer specifik. I vissa fall (som det citerade ovan), så funkar inte det om man inte bryter sig ur tankesättet. Stjärnornas Krig hade inte Intelligens utan istället Bildning. Det tycker jag är en vettig definiering som direkt säger vad grundegenskapen handlar om. Bildning är så jäkla smart, för då slipper man tänka på hur smart rollpersonen.

I det rollspelet så fanns inte heller Karisma, utan man fick helt sonika bestämma om personen är attraktiv eller inte, för det hade inte någon spelspecifik inverkan ändå. Då slipper man fundera över varför vissa xenomorfer var snyggare än andra; ungefär det problem som fantasyrollspel med sina raser har.

/Han som funderar på om han ska börja snacka om EDoD och Skarpsinne, men ... jaja

Nescio

Veteran

Dåligt exempel. Professorer är per definition tankspridda! :gremtongue: