Nekromanti Internationella forum?

Brior

Swordsman
Rollspel.nu är mycket bra men är det någon som känner till internationella (engelskspråkiga), seriösa forum med liknande inriktning? Jag skulle framför allt vilja följa bredare diskussioner som fokuserar på användning av historiska förebilder och företeelser i fantastiksammanhang samt på världsbyggen i stort.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
forum.rpg.net är trevligt. Det är väldigt mycket brus på forumen, men ibland så hittar man guldkorn i form av trådar som verkligen dryper av bra tänk.

Dimfrost

Special Circumstances
Det största engelskspråkiga rollspelsforumet är www.rpg.net, men det är väldigt allmänt inriktat. The Forge handlar mycket om speldesign, men då rör det sig främst om små, fokuserade spel som inte bryr sig mycket om komplicerade världsbyggen. Story Games är väldigt trivsamt men handlar främst om spelandet och i viss mån skapandet av den typen av mindre spel ("indiespel", "narrativistiska spel" eller vad man nu väljer att kalla dem). Jag känner tyvärr inte till något forum men den uttalade typen av inriktning som du efterfrågar.

/Dimfrost

Brior

Swordsman
Tack för tipsen. Problemet är just att hitta ett forum dels med rätt inriktning och dels med en bra, öppen och konstruktiv samtalston. En del forum tycks mest ha en social funktion vilket naturligtvis är helt OK men störande om man faktiskt vill diskutera sakfrågor. I andra forum tar dominerande individer över som mest vill visa hur duktiga de är.

Anledningen att jag frågar är att jag läser ganska mycket historia just nu som research och inspiration till uppföljaren på Svavelvinter (som jag alltså skriver på mer organiserat igen). De tidsperioder jag är mest intresserad av är centraleuropa, framför allt Italien, under sisådär 1350-1650, den sena romerska republiken (150f.kr till år 0 ungefär) samt de äldre mesopotamiska kulturerna. Alla dessa perioder är förebilder till Trakorien som någon kanske vet. Kanhända är det bättre att före diskussionen i en sluten krets (vilket jag också gör), men det är kul att få nya fräscha infallsvinklar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du ska inte pröva ett forum för akademiker och historienördar istället? Det låter egentligen mer som du är ute efter något sådant än själva rollspelsmakarbiten. Jag kan tänka mig att de dessutom hade blivit intresserade av lite mer udda, rollspelsrelaterade tankeexperiment. Tyvärr kan jag dock inte ge dig några länktips.

Svarte Faraonen

ром и смерть
RPGnet har en hel del kunniga individer (det är inte allt för dåliga odds på att hitta någon som forskar på något i närheten av det man ägnar sig åt), och jag har inte haft några problem med att få information där när jag behövt det. Jag kan till exempel på rak arm komma på ett flertal postare som har hyfsad koll på de ämnen du vill veta något om.

Organ

Out of time, out of mind
Anledningen att jag frågar är att jag läser ganska mycket historia just nu som research och inspiration till uppföljaren på Svavelvinter (som jag alltså skriver på mer organiserat igen). De tidsperioder jag är mest intresserad av är centraleuropa, framför allt Italien, under sisådär 1350-1650, den sena romerska republiken (150f.kr till år 0 ungefär) samt de äldre mesopotamiska kulturerna.
Då kanske detta forum kan vara av intresse, om du nu inte redan är bekant med det. Inte engelskspråkigt som du efterlyste, men där finns i alla fall en hel del folk med koll på ämnet historia.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Rollspel.nu är mycket bra men är det någon som känner till internationella (engelskspråkiga), seriösa forum med liknande inriktning? Jag skulle framför allt vilja följa bredare diskussioner som fokuserar på användning av historiska förebilder och företeelser i fantastiksammanhang samt på världsbyggen i stort.
Har du försökt föra sådana diskusioner här? För det är väl inte så att du sågar oss utan att ha testat? :gremwink:

/Anders

Brior

Swordsman
Har du försökt föra sådana diskusioner här? För det är väl inte så att du sågar oss utan att ha testat?
Nä, nä, det var inte så jag menade. Jag menade mest som komplement till nuet ty vem är väl av naturen monogam? Tänkte att historia var lite OT här.

Då kanske detta forum kan vara av intresse, om du nu inte redan är bekant med det. Inte engelskspråkigt som du efterlyste, men där finns i alla fall en hel del folk med koll på ämnet historia.
Jag frågade faktiskt på skalman.nu men en av moderatorerna upplyste om att de inte var intresserade av fantasy. Det fick mig att vilja ta en tycka-synd-om-mig-drink som jag av hälsoskäl bytte mot en kopp te, lätt saltad av bitterhetens tårar.

Återkommer alltså i ämnet här men inte just nu.

Kul citat förresten, Organ.

Dimfrost

Special Circumstances
Historia är måhända OT, men inte om det har världsmakarfokus. Jag tror att det skulle underlätta jättemycket om du kunde ge ett exempel på frågeställning i en sådan trådstart, då är det enklare att avgöra om det passar här eller inte. Och i annat fall har vi ett ypperligt OT-forum som kunde må bra av lite seriösa diskussioner. :gremsmile:

/Dimfrost

ripperdoc

Myrmidon
Historieforum?

Jag skriver under på detta, ett forum för lite mer seriösa diskussioner kring historia hade suttit väldigt fint. Det skulle ge forumet lite välbehövlgit djup utöver det rent rollspelsteoretiska :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Historieforum?

Jag skriver under på detta, ett forum för lite mer seriösa diskussioner kring historia hade suttit väldigt fint. Det skulle ge forumet lite välbehövlgit djup utöver det rent rollspelsteoretiska
Du menar något i stil med Bakgrundsfakta-forumet?

Väg ett huvud av er!

ripperdoc

Myrmidon

Du menar forumet med totalt cirka tio inlägg det senaste kvartalet? :gremwink: Jag ser gärna ett i WRNU:s regi.

Troberg

Sinister eater

Du menar forumet med totalt cirka tio inlägg det senaste kvartalet?
Tja, det innebär att man får uttömmande svar direkt.