Hej Ubbe!
Efter att ha fått en smartphone surfar jag jättemycket, i princip minst någon timme varje dag. Jag är på rollspel.nu via mobilen ca 80% av all tid jag är här. Jag tror att maxdata för min surf är 1G, vilket räcker gott och väl för mina behov. Den enda gången jag överskred det var när jag laddade hem 30 podcasts på 3G nätverket (det blev intressanta 25 dagar utan 3G surf).
Annars används smartphonen mest till att chatta (här och andra ställen), kolla mejlen, söka på saker, SL:s reseapp, GPS då och då. Jag undviker att titta på video just för att det äter bandbredd och laddar hem podcasts via wifi för att inte belasta med streaming.
Mitt abonnemang var ett specialerbjudande med Telia för 79kr/mån med 1G (tror jag) surf. Denna sommar går detta pris ut så det lär kosta mer - ska kolla upp det om några dagar. Jag har Telia mest för att har haft det länge plus det har bra täckning i Norrland (bara Telia och Halebop har någorlunda bra täckning där) - där jag är då och då. Min telefon är en Iphone 4 som jag fick i present för ett par år sedan.
Lycka till med detta lilla projekt, Ubbe =)
Ändring: kanske lite sidospår men tänkte bara passa på att tipsa om
Prey , en app jag fick nys om via reddit. Man reggar sig på hemsidan, laddar ner appen till mobilen och synkar. Om mobilen försvinner eller blir stulen kan man gå in via nätet och hitta den på GPS, ta bilder av tjuven mha kameran, skriva meddelanden på skärmen etc. Gratisversionen lagrar 2 rapporter och när man uppgraderar (tex vid förlust) blir det fler.