Nekromanti Internet SF

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Undrar om vi människor lyckas med dessa grejer..

1 Befolka mer än vår SOL
2 Resa fortare än ljuset
3 få någon form av "radio" utan att begränsas av avstånd..
4 Säg för enkelheten skull 15 planeter med respektive 6 milljarder innevånare var..

Kommer det då att byggas ett internet som länkar flera planeter inevånare tillsammans ?
Hur lång kommer addressen att vara på en sida ?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Hur lång kommer addressen att vara på en sida ?</I>

Lägg bara till en extension för varje planet (typ ".ea" för Earth) så kommer man nog undan utan några kilometeradresser.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vode det inte enklare att:

...behandla den nya planetens länder och kolonier som man behandlar jordens länder. Om man specifikt vill markera att en domän behandlar mars kan den få en egen landskod (rollspel.ma?) men det är inget krav att alla sådana adresser rent fysiskt hanteras på mars... eller att alla mars-datorer skulle ha domän på .ma för den delen.

Rollspel.nu har ju knappast sin server i mikro-numesien även om det är vad adressen antyder. På samma sätt skulle Mars kunna ha .com (eller .se) adresser och det finnas .ma adresser till datorer på jorden.

allt detta förutsatt att teknologin för att på ett transparent sätt lösa kommunikationsproblemen mellan mars och jorden var lösta... någon slags FTL-kommunikation d.v.s.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vode det inte enklare att:

"...behandla den nya planetens länder och kolonier som man behandlar jordens länder."

Du menar följande scenario:

Om en domän ligger i Mount Olympos så får den toppdomänen .mo (eller vad den toppdomänen nu skulle heta). Om en marsian försöker koppla upp sig mot rollspel.nu så kopplas automagiskt en FTL-kommunikation upp mot Jorden och Tjockhult dit domänen pekar, trots att toppdomänen egentligen pekar på en liten jefla ögrupp i stilla havet kallad Niue.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp

...för om inte näten är konstant ihopkopplande (på ett sådant sätt att man inte behöver veta att en dator står på mars för att surfa till den) är det ingen större mening med att se det som delar av samma internet. :)

Tjockhult

Vilken namn /images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vode det inte enklare att:

<I>Om en marsian försöker koppla upp sig mot rollspel.nu så kopplas automagiskt en FTL-kommunikation upp mot Jorden och Tjockhult dit domänen pekar, trots att toppdomänen egentligen pekar på en liten jefla ögrupp i stilla havet kallad Niue.</I>

Tja, det uppfyller den välbekanta naturlagen att hur mycket snabbare och kraftfullare och mer avancerade de än bygger datorerna så kommer det nåt annat som gör att skiten inte går fortare ändå. (-:

Har fö alltid varit en av mina huvudinvändningar mot Star Trek; att den där megaburken de har på Enterprise aldrig får slut på minne eller låser sig.  Eller så är det bara ett bevis på att Microsoft inte finns kvar i det 23:e århundradet...

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Datalagar som alla borde känna till

"Tja, det uppfyller den välbekanta naturlagen att hur mycket snabbare och kraftfullare och mer avancerade de än bygger datorerna så kommer det nåt annat som gör att skiten inte går fortare ändå."

Lagen om hårddiskar: Ju större en hårddisk är desto fortare blir den fylld.

Följdsats: Det finns en gräns på en hårdisks storlek där hårddisken är fylld i samma ögonblick man köper den (i morse räknade jag ut att den gränsen ligger på ca 64 gig idag).

Första lagen om informationsflöde: Tiden att överföra data är alltid konstant. Således står mängden data alltid i direkt proportion till hastigheten på mediet.

Andra lagen om informationsflöde: Den data som tar kortare tid att föra över än konstanten från Första lagen om informationsflöde, är föråldrad.

Lagen om konsumtion: Varje dator är, när den levereras, föråldrad och behöver ersättas med en annan dator.

Lagen om återkoppling: Ju snabbare en dator är desto latare blir programmeraren. Ju latare programmeraren är desto mindre optimerad blir koden. Ju mindre optimerad koden blir desto större blir behovet av en snabbare dator.

Lagen om felsökning: Det finns alltid en bugg till.

Lagen om optimering: Varje givet program kan förkortas med en rad.

Följdsats av lagen om felsökning och lagen om optimering: Varje program kan förkortas till en rad som inte fungerar.

"Har fö alltid varit en av mina huvudinvändningar mot Star Trek; att den där megaburken de har på Enterprise aldrig får slut på minne eller låser sig.  Eller så är det bara ett bevis på att Microsoft inte finns kvar i det 23:e århundradet..."

Vad jag är mest förvånad över är att den aldrig behövde uppgraderas, trots att den hängde med i sju säsonger och således, enligt Moores lag, borde ha behövt vara drygt 20 ggr snabbare i slutet på säsong 7 jämfört med säsong 1.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Datalagar som alla borde känna till

Vad jag är mest förvånad över är att den aldrig behövde uppgraderas, trots att den hängde med i sju säsonger och således, enligt Moores lag, borde ha behövt vara drygt 20 ggr snabbare i slutet på säsong 7 jämfört med säsong 1.

Sannolikt så _finns_ alltså microsoft kvar och skickar ut ständiga "uppgraderingar"...

/images/icons/wink.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Datalagar som alla borde känna till

<I>Datorn kanske evolverar sig själv?</I>

Skulle behöva göras enligt <I>väldigt</I> strikta riktlinjer i så fall, för annars skulle datorerna evolvera iväg från varandra och så småningom inte kunna kommunicera med varann.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Pratande självlärande datorer?

"Skulle behöva göras enligt väldigt strikta riktlinjer i så fall, för annars skulle datorerna evolvera iväg från varandra och så småningom inte kunna kommunicera med varann."

Det skulle inte behövas mycket mer riktlinjer än "lär dig prata med andra datorer medan du ändå är igång". Dessutom skulle en kommunicerande dator kunna dra nytta av en annan dators erfarenheter och därmed lära sig snabbare. Från var jag har uppfattat från kognitionsvetarna på högskolan i Skövde så ses kommunikation datorer emellan som en fördel för självlärande datorer och program.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Pratande självlärande datorer?

<I>Det skulle inte behövas mycket mer riktlinjer än "lär dig prata med andra datorer medan du ändå är igång".</I>

Nånå, <I>det</I> är enklare sagt än gjort - de ska klara av att fatta varandras syntax och filhantering och format och kommandon och fanåhansmoster, och ändå evolvera just sånt på samma gång. Kräver antingen ett ständigt konfererande och jämförande med varandra (och what if två stycken har börjat utveckla inkompatibla Bra Idéer på samma område?) eller ett ständigt växande krav på konverteringskapacitet och bakåtkompatibilitet. Eller kanske både och, när jag tänker på't. Håller ett tag, men hur ser det ut efter, säg, trettio år? Gamla skeppsburkar skrotas väl, men det tillkommer ju nya, och man har hela tiden halvgamla i omlopp...

<I>Från var jag har uppfattat från kognitionsvetarna på högskolan i Skövde så ses kommunikation datorer emellan som en fördel för självlärande datorer och program.</I>

Jo, men hur många datorer är inblandade? Med evolverande apparater spridda över en hel Federation får man sjuttioelva miljoner kockar på samma soppa, vilket borde skapa en rätt <I>grandios</I> mängd systemkommunikation om de vill fortsätta prata samma språk på sikt.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Pratande självlärande datorer?

"Nånå, det är enklare sagt än gjort - de ska klara av att fatta varandras syntax och filhantering och format och kommandon och fanåhansmoster, och ändå evolvera just sånt på samma gång. Kräver antingen ett ständigt konfererande och jämförande med varandra (och what if två stycken har börjat utveckla inkompatibla Bra Idéer på samma område?) eller ett ständigt växande krav på konverteringskapacitet och bakåtkompatibilitet. [snippeti] Jo, men hur många datorer är inblandade? Med evolverande apparater spridda över en hel Federation får man sjuttioelva miljoner kockar på samma soppa, vilket borde skapa en rätt grandios mängd systemkommunikation om de vill fortsätta prata samma språk på sikt."

Till att börja med är hela evolutionen ett jätteexempel på sjuttioelva miljoner kockar på samma soppa (för närvarande är det väl sex miljarder människor som kokar på soppan "människa", till exempel). Tanken med genetisk programmering är just att man ska ha en stor population program, korsa och mutera kod och plocka ut de mutationer som är fördelaktiga. Detta förfarande bör till och med ske på fler datorer än en för att kunna utvecklas så att den tar hänsyn till alla möjliga systemkonfigurationer.

Dessutom, så fort en dator talar "fel språk" så kommer den inte längre att kunna kommunicera med sin omgivning. Det leder till att den generationen muteras tills den kan förstå omgivningen eller att koden dödas, återgår till en tidigare generation som korsbefruktas eller ersätts med fungerande kod från andra datorer. Återkopplingen är nödvändig för självlärande program, och att inte kunna kommunicera ger negativ återkoppling, vilket tvingar fram en förändring/anpassning av systemet.

Som ett exempel kan vi ta ett litet experiment som utfördes i början av nittitalet, då en logikkrets med 100 celler fick lite slumpvist vald kod och uppgiften "skilj på en 10kHz-signal och en 1kHz-signal". Kodsnuttar som inte fungerade sållades bort, kodsnuttar som visade tecken på att kunna fungera modifierades eller korsbefruktades och provades igen. Efter ca 6000 generationer kunde programmet lösa sin uppgift, alla småbuggar var ute ur systemet, och kretsen använde 33 celler av 100. Som jämförelse behövdes ett hårdoptimerat människodesignat system ca 50 celler bara för pulsgeneratorn som användes för jämförelse (pulsgeneratorn behövdes inte alls i den genetiskt framväxta kretsen - den fungerade i alla fall på något mystiskt sätt med återkoppling och gud vet vad).

Mannen bakom experimentet har fortfarande ingen aning om hur den resulterande kretsen fungerar.

Visionen är ett program som rättar fel av sig själv och anpassar sig efter systemets resurser och användarens behov. Ta Pyttemjuks berömda uttalande: "Två miljoner rader kod bara måste innehålla fel." Varje fel kommer att leda till negativ återkoppling som förändrar koden. Den nya koden utvärderas och de som verkar leda åt rätt håll används för en ny generation, helt automatiskt. Detta skulle kunna ske tyst i bakgrunden utan att användaren märkte något. När felet försvinner så kan man införliva den nya koden i systemet och sedan låta det vara, eller tvinga utveckling i hopp om att koden optimeras ytterligare.

Negativ återkoppling kan även genereras av ineffektivt användande av resurser (till exempel använda Excel som databas - något som jag vet att de flesta företag gör idag i viss utsträckning), eller om en ny resurs tillförs (till exempel ett nätverkskort, eller en ny hårddisk). I båda fallen kommer det leda till en ny evolutionsprocess som tar fram den kod som behövs för att lösa uppgiften och lösa den effektivare än tidigare.

Jag har faktiskt en känsla att allt eftersom komplexiteten hos ett kommunikationssystem ökar så ökar också behovet av en självlärande återkopplingsmekanism, det vill säga genetisk programmering. Jag känner folk som bygger nya genetiska programmeringsspråk, där man inte formulerar hur ett problem ska lösas, utan vilket resultat man vill ha. Kan man formulera resultatet rätt så kommer programmet att skriva sig själv tills resultatet uppnås. Skulle detta sedan inte stämma blir nästa steg att modifiera resultatspecifikationen tills man har beskrivit vad man vill ha rätt, och därmed förr eller senare få rätt resultat.

Denna metodologi i programmering är så radikalt skild från tidigare funktions- och objektorienterad programmering att det i högsta grad rör sig om ett paradigmskifte. Det ska bli kul att se vart det leder.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Pratande självlärande datorer?

<I>Dessutom, så fort en dator talar "fel språk" så kommer den inte längre att kunna kommunicera med sin omgivning. Det leder till att den generationen muteras tills den kan förstå omgivningen eller att koden dödas, återgår till en tidigare generation som korsbefruktas eller ersätts med fungerande kod från andra datorer</I>

Jaha, och skulle <B>du</B> vilja vara kapten på det skeppet tills dess? (-<
Glöm inte att vi talar om skeppsdatorer på stjärnskepp i aktiv tjänst här, inte testmaskiner i laboratorier - de ska <I>användas</I> medan de evolverar också.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Pratande självlärande datorer?

"Jaha, och skulle du vilja vara kapten på det skeppet tills dess?"

Efter tillräckligt många generationer, ja. Att inte lita på en datorkod efter några miljoner generationers evolution är lite som att inte lita på en Homo Erectus-ättling efter några miljoner generationers evolution. Vad säger att Eniacs ättlingar skulle vara uslare än Lucys?

Jag tror knappast att datorerna stoppas in i skarpt läge med en gång - de får garanterat låtsas att de gör något i en simulerad miljö först i några miljoner generationer. Kan man lära upp människor att flyga rymdfärja i simulator innan man får prova på skarpt läge så ska man nog kunna lära upp en dator också.

Dessutom finns det inget som hindrar att den använder den gamla fungerande koden under tiden som den nya evolveras. Sen är det inte säkert att man ens behöver någon kapten på skeppet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Pratande självlärande datorer?

<I>Jag tror knappast att datorerna stoppas in i skarpt läge med en gång</I>

Um, diskussionen gällde alltså varför USS Enterprise kan vara ute och flyga i år efter år utan att behöva byta datasystem, på vilket ett svar var att den kanske kunde utveckla sig själv under tiden. Det är definitivt skarpt läge under processens gång.

<I>Sen är det inte säkert att man ens behöver någon kapten på skeppet.</I>

Öh... Ursäkta, men, Krille... du har <I>sett</I> Star Trek, eller hur? Nå, såg han ut att behövas?

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Pratande självlärande datorer?

"Um, diskussionen gällde alltså varför USS Enterprise kan vara ute och flyga i år efter år utan att behöva byta datasystem, på vilket ett svar var att den kanske kunde utveckla sig själv under tiden. Det är definitivt skarpt läge under processens gång."

Åfan? Jag trodde att tråden hade gått över till något generellt om självlärande datorer och genetisk programmering...

...men oh well, vi kontrar ändå: vad jag menar är att man inte stoppar in en helt färsk dator i Enterprise. Den får tränas i simulator först. När den sedan kör i skarpt läge så sysslar en del av burken med att simulera och evolvera olika kodsnuttar gentemot de lagrade scenarier som datorn har "upplevt" under sin tid i rymden. När de bedöms vara tillräckligt säkra körs de över i skarpt läge och utvärderas där, parallellt med den kodsnutt som man vet fungerar. Hela evolutions/utvecklingsprocessen kan således ske utan att det finns minsta risk att processen leder till katastrofala fel (dvs fel som märks).

Resultatet är ett adaptivt system som anpassar sig efter besättningens egenheter och samtidigt lär sig och tar hänsyn till omgivningens och uppdragens krav.

Ett typexempel på ett självlärande adaptivt datorsystem är dock inte själva datorkärnan i Enterprise, utan Data.

"Öh... Ursäkta, men, Krille... du har sett Star Trek, eller hur? Nå, såg han ut att behövas?"

Jodå, visst har jag sett Star Trek. Till exempel minns jag V'ger, som klarade sig rätt bra utan kapten. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top