Nekromanti internet stratigispel

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
tjenare. den här gången ska ja försöka skriva så folk fattar :gremwink:... spelet är uppbyggt av rundor på typ 3-4 timmar st. varje ny runda får man ny "energi" att bygga med.

<center> såhär funkar spelet </center>

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="#000000">/images/hr.gif</td></tr></table>
lagen / världen
världen är uppdelad i 4 kontinenter, tre små och en stor. de tre små kontinenterna styrs var och en av de tre olika lagen. alla i som är med i samma lag finns altså på samma kontinent. på den stora kontinenten finns olika fabriker (läs mer om fabrikerna längre ner). mellan de olika kontinenterna finns det "warp portals" så att även markfordon kan ta sig till de olika kontinenterna.

Din bas
du bygger en bas på ditt lags kontinent (detta är nytt... innan skulle alla vara i en gigantisk bas men detta blir lite tråkit eftersom man inte kan bygga byggnader). man börjar med en huvudbas som tillverkar energi som man sedan kan tillverka soldater, byggnader och fordon av. pengar finns inte på denna planeten, en barrack och en fordonsfabrik. man kan senare bygga olika försvarstorn mm.

soldater och fordon
soldater tillverkar man i barracken. först finns det bara en sorts soldater att tillverka, en billig vanlig laserkulsprutare. fordon tillverkar man i fordonsfabriken. först kan man bara tillverka nåra lätta fordon typ lighttank, boggy, 4 weehler mm. för att kunna tillverka bättre fordon, soldater behöver man "battlepoints"... dessa får man när man anfaller (läs me under anfall). en "grymme,fade-tank" kanske kostar 200 energi och 10 battlepoints, har man då 20 battlepoints och köper en sån tank har man bara 10 kvar (de försvinner altså när man använder dem).

Fabriker
på kontinenten i mitten finns 5 eller 10 fabriker. äver ditt lag (din kontinent) en fabrik kan du använda specialfunktionerna du får av den fabriken. det kan vara tex. en ny bra tank, soldat, försvarsbyggnad. man kan även få extra energi av en fabrik per runda.

anfall
det finns 2 olika anfallstyper. anfall mot bas och anfall mot fabrik. när man anfaller fabrik gör man det för att ta över den och anfaller man en bas gör man det för att mosa den. man kan inte anfalla en fabrik själv utan man måste vara flera som anfaller samtidigt. alla 3 lag har en "battle plan building (typ)" där man planerar anfall mot fabriker. planerar någon att anfalla fabriken "zohulogul" klickar han bara på [anfall fabrik] - [anfall zohullogul]. attacken sker inte fören en vecka efter. under den veckan kan man gå in i battle plan building och kolla vilka attacker som planeras och "skriva upp sig" på listan (att man vill va med i attacken och hur många soldater, fordon man vill skicka). man är då med på attacken mot zohulogul!
Anfalla bas: anfalla en bas kan vem som helst göra när som helst. man måste dock sjävl transportera soldaterna till basen man vill anfalla (anfaller man fabrik så åker man me battle plan buildingens transportfordon). man måste därför ha egna transportfordon. dessa bygger man i fordonsfabriken och det rymmer 10 soldater i en. altså om man vill skicka 5 tanks och 40 soldater måste man även ha 4 transportfordon.

battlepoints: när man anfaller får man 1 battlepoint för varje soldat man dödar och 10 för varje tank man pajar. dessa kan man sen handla specialgrejer för typ svinbra superfordon och soldater eller specialförsvars mekanismer.

Behöver
programerare eller nån att snacke med som kan typ PHP eller nått annat man kan använda! kan du nått om det eller vet nån / nånstanns man kan få tag i nån så kontakta gärna mig på msn: glittersnus@hotmail.com

/jens (fråga järna om du undrar nått... och kom järna med förslag till görbättringar!!!)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du är fortfarande på "rollspelsmakande"? Tror du inte att "spelforumet" vore bättre? Nåja, here goes:

Jag har två frågor/kommentarer:

Vad är det för skillnad på olika enheter?
Du pratar om alla möjliga olika sorters tanks, bilar och soldater. Vad är det för skillnad på dem? Är de bara olika starka? För... Om en liten minibil kostar 20 Energi och 1 Battlepoint (till exempel) och slåss med Styrka:1, och en tank kostar 200 Energi och 10 Battlepoints, och slåss med Styrka:10, då kan man ju precis lika gärna köpa tio minibilar som en tank. Ser du? Om du gör minibilarna sämre, då kommer man aldrig vilja konstruera några minibilar så länge som man har råd att tillverka tanks, och om tanksen blir sämre, då kommer man absolut aldrig vilja bygga dem överhuvudtaget utan bara köra på minibilar från början till slut.

Hur resonerar du? Tjänar man något på att ha en mångsidig armé, är olika trupper bra mot olika sorters motstånd, har de andra egenskaper som gör dem olika bra för olika sorters uppdrag? Vad är tanken? Det finns ju liten skillnad på soldater och bilar, eftersom soldaterna kräver transportfordon, men hur är det med resten?

Battlepoints...
"battlepoints: när man anfaller får man 1 battlepoint för varje soldat man dödar och 10 för varje tank man pajar. dessa kan man sen handla specialgrejer för typ svinbra superfordon och soldater eller specialförsvars mekanismer."

Vänta nu... Det betyder ju att om du skulle ha en armé som var så stark att den bara kunde slakta mitt försvar, då är det alltså bättre om jag inte hade något försvar överhuvudtaget, för de enstaka soldater som jag eventuellt har i försvaret, de får du en massa bonuspoäng för när du har besegrat dem!? Det gör ju att den sida som det börjar gå bra för kommer totalvinna spelet hur lätt som helst; inte nog med att den vinnande sidan dödar sina motståndare (och erövrar fabriker och liknande), utan de får dessutom klart mycket mer nödvändiga battlepoints, som krävs för att man ska kunna bygga nya enheter, än sina motståndare.

Blir inte det väldigt obalanserat? Den sida som börjar vinna kommer med största sannolikhet att stå som segrare när allt är över, för man får ju så oerhört många fördelar av att ha marginalerna på sin sida.

Eller förväntar du dig att det alltid ska vara så att två lag alltid kommer behöva samarbeta för att kunna stå emot det mäktiga ledarlaget så länge som de orkar?

/Rising
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
Vad är det för skillnad på olika enheter?
jo det har du ju rätt i.. jag skulle ju kunna göra så att ja lägger in färdtid i anfall.. att det tar 3 rundor för en tank att komma fram till målet och bara 1 för en jeep. problemet är att jag vill inte göra det hela för avancerat. jag vet inte hur avancerat man kan programera i PHP. skulle vatt gött som fan att snacka me nån som e bra på PHP (kom me tips!) en annan sak kan ju va att fordon / gubbar med kulspruta kan bara döda gubbar och fordon / gubbar med misiler / rockerlancher kan bara döda fodon.. då måste man ju ha lite av båda =)... men detta blir ju åsså jävlit komplicerat att programera kan ja tänka mig =(...

Battlepoints...
hmmm det har du ju åsså rätt i =S...ja vet inte hur ja ska lösa det =S... det måste ju vara på ett sånt sett så att man på battlepoints när man e ute å krigar annars så kan man ju bara bygga upp fedearmen å mosa alla när man e skitstor ju =(... vetefan hur men ni kan ju hjälpa mig om ni vill!..kom med förslag! =)...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alltså, tänk inte först ut att du ska ha med battlepoints, och sedan hur.

Tänk först igenom vad du vill ha i spelet, och lägg sen i saker som passar till det. Tänk noga igenom detta, ifall du vill göra ett spel som är kul att spela får du lägga ner mycket tid.
Ta en dag åt att skissa och skriva allt du vill uppnå med spelet. (Exempel: Spänning, action, rättvisa, diplomati, atmosfär.. Till exempel.)
Fundera sedan på hur du kan uppnå det.
Spänning kan man uppnå genom osäkerhet, action genom att det går snabbt och enkelt, rättvisa genom att.. tja, det beror på ens definition av rättvishet.. :gremsmile: Och så vidare.

Exempelvis battlepoints kunde du lägga i för att uppmuntra folk att slåss mer, eller vad man nu ska göra för att få dem.
(Andra exempel: Slåss på speciella sätt, slåss mot övermäktiga fiender, ta över vissa punkter.. whatever.)

Förresten, som Rising sa så hör detta hemma på allmänna spelforumet, så jag flyttar den.
 

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
vill ha det:
...strategiskt... mkt att ta över och slåss om (mkt action me!) måste snacka me nån som kan PHP så ja kan få reda på hur avancerat ja kan göra det! annars e d ju inte så lätt =S... nån i detta forumet som vet då? om nån har spelat det asgrymmt svinfeta spelet Planetside så vet ni hur det ska va, vilka miljöer det ska va å så för ja vill att det ska vara rätt likt det! ... (battlepoints: cetification points, Fabriker: allt d som man fajtas om i PS) hehe d e väl inte olagligt att göra ett spel så likt?

/jens
 
Top