Lördag nästa vecka, 17.30
Angående systemet:
När jag säger åt dig att slå ett slag, tar du det första värdet i din färdighet och slår det antalet sexsidiga tärningar. Alltså, om det står 4/+3 så slår du fyra sexsidiga tärningar. Sedan väljer du det högsta resultatet. Om tärningarna faller på 4, 2, 6 och 3, så väljer du med andra ord 6. Sedan lägger du till talet på andra sidan snedstrecket. I detta fall skulle det med andra ord bli 6+3=9 som resultat. Man försöker alltid slå över en svårighet. Modifikationen är egentligen bara lika med attributet som färdigheten baseras på.
Secondary traits är rätt oviktiga. HEA kommer du få lägga till på slag i sammanhang där din fysiska hälsa spelar roll, STR när din styrka spelar roll, STA avgör dina skadegränser:
Blir skadan lika med STA/2, med andra ord din FW, får du ett Flesh Wound.
Blir skadan lika med STA, med andra ord din DW, får du ett Deep Wound.
Blir skadan lika med STA, med andra ord din ID, dör du direkt (ID = Instant Death).
SS betyder System Shock, och är din gräns för negativa modifikationer på grund av skador. Ett Flesh Wound ger -1 på alla slag (per Flesh Wound) och ett Deep Wound ger -2 på alla slag (per Deep Wound). Om den totala negativa modifikationen överstiger ditt SS-värde, dör dina system, och där med du. Kapoow!
Vad som är intressantare är hur ni ska hantera Eminences och Aspects. Det finns två sorters "magi"utförande, och dessa är Conjunctional och Ritual Synthesis. Conjunctional låter dig få effekter att träda igång direkt. Eller ja, du behöver bara komma i trans. Olika svårigheter tillämpas för olika handlingar, men man brukar alltid Synthesis genom sina Eminences eller Aspects. Vill man tillexempel skada någon med "Motion" så kan man slänga in honom i väggen med tankekraft. Typ.
Ritual Synthesis är en svagare version, men lättare att lära sig. Den kräver noggrant utförande och tar längre tid. Fördelen med Ritual Synthesis är att effekten blir "enchantment"-influerade: det är mer långvariga och "rädda skörden"-aktiga. De är dock svagare och... ja, inte "the real deal", helt enkelt.
Dreaming finns det en färdighet som heter, fast jag vet inte om någon av er kan den. Med Dreaming ger man sig ut på "The River of Dream", alltså Andeplanet. Här kan man träffa totemandar, spöken och annat mysigt. Som ni kanske märker är Tribe Eights magisystem rätt schamanism-influerat.