Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Jag kan känner till ett par*. Men det är inte nödvändigt att övernaturliga inslag saknas, utan snarare att de inte rubbar samhällsordningen fundamentalt. Trolldom som utan vidare trollar fram dryck och föda går bort, likaså allmänt förekommande stridsmagi som sopar mattan med vanliga härskaror.Trots detta känns det extremt ovanligt med alternativa lågteknologivärldar som har alternativa samhällen och kulturer, men som saknar magi. Eller ja, det är ovanligt med rollspel utan magi i alla kategorier, vare sig det är scifi (och kallas "psionics" ), efter katastrofen, historiskt, nutid, eller vad det kan vara.
Sällsynt och mindre vardaglig trollkonst får gärna vara med. Detsamma gäller trolldom som inte är så mäktig. Jag har inget emot mörkerseende orcher eller att hober är lite bättre på att gömma sig i sly och snår.
Folktro och mytologier innehåller ju alla möjliga slags oknytt och trollkonster, men på ett sätt som är förenligt med det förmoderna samhällsskicket, inte på ett sätt som kullkastar det.
Jag tycker nog inte heller att sagan om ringen hör till den SF:iga fantasyn. Trolldomen där är för det mesta antingen sällsynt eller av det mindre slaget. De flesta större samhällena: Rohan, Gondor, Eriador, Harad, känns mer historiska än fantastiska. Det finns ju förstås inslag av trolldom även där, men av begränsad omfattning.
Sen är ju Mordor smitt av svartkonst. Men fokuset ligger för det mesta inte där och jag är inte heller så värst intresserad av det hörnet på kartan.
*Mount and Blade-datorspelen och de senare böckerna i ungdomsbokserien Spejarens lärling.