Jaja, Eon vs. alla andra igen då..
<I>Bra och snabbt är inte samma sak.</I>
Där sade du ett sant ord. De spel jag sett som kan benämnas som snabbare än Eon (bland flera) har jag samtidigt uppfattat som allmänt sämre än Eon, vilket klargör att ett rollspelsstyrka IMHO inte ligger i hastigheten.
<I>Det tycker jag inte... strömlinjeformat antyder att det skulle vara optimerat för hastighet. </I>
Riktigt så enkelt är det inte, IMHO. Jag skulle vilja definiera strömlinjeformat mer allmänt, som smidighet, stabilitet och kanske även enhetlighet. Eons regler är ofta alldeles utmärkt snabba. Däremot segar stridssystemet (det utbyggda) ner, vilket även skadesystemet gör. För min del struntar jag i det som tar lång tid, och slipper därmed alla problem. För de som inte vill göra det kan man personligen strömlinjeforma reglerna _ännu_ mer. Men det är ett faktum att Eons regler "slipats" fram under många års speltestning, vilket verkligen borde ha gjort dem strömlinjeformade.
<I>Jag kan inte räkna upp alla spel som är enklare och mer lättfattliga än Eon... </I>
Två motfrågor. Är det positivit med enkelhet och lättfattlighet, om man på kuppen förlorar annat? (rent retorisk fråga, eg.) Och vad menar du preciserat med enkelhet och lättfattlighet?
Jag tycker att både Geminis och DoD:s system (som är de enda jag vågar uttala mig om) är mindre enhetliga och _ibland_ därmed mindre lättfattliga än Eon. I allmänhet kan jag tänka mig att båda är enklare än Eon (utan att ha byggt ut dem för mycket, som man som bekant kan göra med DoD), men jag tycker inte det är värt det, då ordet "enkel" har en dubbel bemärkelse. Man vill säkert få ett "enkelt" prov, men vem vill ha ett "enkelt" hotellrum?
/RipperDoc - med risk för flum
<A HREF="
http://www.nogo.nu" target="_new">
http://www.nogo.nu</A>