Nekromanti Intervju med Marco Behrmann om Noir

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Intervju med Marco Behrmann om Noir
Under en längre tid har vi sett Marco Behrmann skriva om ett projekt vid namn Noir på vårt forum för rollspelsmakande. Spelet är ett dystopiskt noir-rollspel i en mörk och besmittad tid, författat och konstruerat av Marco och Petter Nallo.
Nu har vi fått privilegiet att göra en intervju om projektet, dess upphovsmän och allting runtomkring.



N O I R
En värld av begär, lögner och hämnd

"En ny dag uppenbarade sig som ett hån mot mig utanför de solbelysta persiennerna. Gårdagen var ett s... (27674 fler tecken)

Gå till artikeln
 

sacrilege

Veteran
Joined
19 Jul 2005
Messages
34
Det känns som ett riktigt gediget och inspirerande spel i en filmatisk, stämningsfull miljö. Helt i min smak. Det ska bli grymt spännande och se slutresultatet!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Det låter intressant, lite annorlunda mot vad jag förväntade mig. Jag har en massa frågor, men jag antar att du sa det du ville ha sagt i intervjun, så jag kan vänta med svaren tills spelet kommer ut.

Och bilderna såg trevliga ut.

/tobias
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Liten miljökommentar

Två viktiga detaljer i storstadsmiljön första halvan av 1900-talet: spårväg och högbana (dvs. "tunnelbana" på stora nitade gjutjärnsbroar, placerade över gatorna).

Manhattan förlorade sina spårvägar 1936-1948 och den sista högbanan revs 1955.

Dewil
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nightowl är ju skadad...

Befläckade hjältar är mycket intressantare än de renhjärtade högmodiga hjältar som brukar förknippas med rollspel.
Jag har ALDRIG spelat i ett spel när NÅGON av rollpersonerna varit en renhjärtad högmodig hjälte. Det har funnits en del som kanske påstått sig vara det, men de har ALLTID varit cyniska hycklare eller fanatiska Torquemada-psykopater. Aldrig någonsin.

Och jag började spela -87. Flera år innan Vampire.

ville bara säga,
Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nightowl är ju skadad...

"Jag har ALDRIG spelat i ett spel när NÅGON av rollpersonerna varit en renhjärtad högmodig hjälte. Det har funnits en del som kanske påstått sig vara det, men de har ALLTID varit cyniska hycklare eller fanatiska Torquemada-psykopater. Aldrig någonsin."

GURPS Goblins for teh win. :gremsmile:


Storuggla, stealing spoons
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nightowl är ju skadad...

GURPS Goblins for teh win.
Jo men... den enda skillnaden mot normala rollspel för mig blir att rollpersonerna blir inkompetenta.

Eller såhär: har man vuxit upp med Lobo, Batman according to Frank Miller och Rorscach som rollförebilder, tycker man inte att det är något särskilt när folk säger "och rollpersonerna kommer inte att vara några renhjärtade högmodiga hjältar". Möjligtvis högmodiga i betydelsen "i'm the main man", men annars, icke.

Detta är ingen dissning av Marcos lir, bara ett förvånat konstaterande. Alla andra verkar ha blivit utsatta för paladiner, Silver Age Superman och Bamse som dom föreskrivna rollpersonerna under sina formative years. Det är BARA jag som vuxit upp med cyniska själviska flåbusar till rollpersoner, och finner dem standardmodell 1A.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Liten miljökommentar

Glöm inte cyklisterna, horder av arbetare som cyklar till och från jobbet med lunchlådan på pakethållaren.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nightowl är ju skadad...

"Jo men... den enda skillnaden mot normala rollspel för mig blir att rollpersonerna blir inkompetenta."

Nja, i Goblins stpr det svart på vitt att man är as, det är annorlunda.

"Det är BARA jag som vuxit upp med cyniska själviska flåbusar till rollpersoner, och finner dem standardmodell 1A."

Då ska jag inte påpeka att jag har samma erfarenhet så du kan fortsätta vara sur över att du är ensam om det.


Storuggla, great gringo
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Nightowl är ju skadad...

Nja, i Goblins står det svart på vitt att man är as, det är annorlunda.
Tja. Noter om hur dylikt fanns med i Paranoia, Cyberpunk och alla WoD-spelen. Det unika för mig med GURPS Goblins är att man suger, och antagligen förtjänar det.

Då ska jag inte påpeka att jag har samma erfarenhet så du kan fortsätta vara sur över att du är ensam om det.
Sur? Jag är mest förvirrad, för som de flesta utgår jag ifrån att mina erfarenheter är universella, och när man upptäcker att ingen fattar vad man talar om blir man bara konfys.

(Det kan tilläggas att jag skulle ha skitsvårt att spela paladiner eller what have you. Jag bara konstaterar.)

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nightowl är ju skadad...

""Tja. Noter om hur dylikt fanns med i Paranoia, Cyberpunk och alla WoD-spelen. Det unika för mig med GURPS Goblins är att man suger, och antagligen förtjänar det."

Jag tycker att den största skillnaden är att Goblins är bra, till skillnad från de andra. I WoD är det bara blodfattiga spandexhjältar, Cyberpunk är bara boostade ryssar på speed och Paranoia är bara Herr Nils som skriker åt en. :gremsmile:


Storuggla, förklarar felaktigt
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Re: Nightowl är ju skadad...

Jag håller med dig Nightowl, till hundra (100) procent! Trots mitt evinnerliga spelande av DoD -91 (DoD=standardfantasy=Godhjärtade hjältar) har jag aldrig någonsin spelat (inte mina kamrater heller) en RP med rent mjöl i påsen. Eller vissa karaktärer kanske har börjat som schyssta goodguys men har alltid, vid något tillfälle, fallit av den smala stigen och råkat råna någon eller sadistiskt tortera en besegrad fiende. Sedan har det bara gått utför och slutat i rent ut sagt genomonda RPs.

Eller fan, jag hade en skogsalv som vad en trevlig prick, men han dog i sitt första äventyr har jag för mig.

/Dac, mörker-paladin
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Humm, verkar som det här kommer att bli ett spel som tillhör en genre som inte jag har spealt förut. Så för min del så komemr jag att vara kalrt nyfiken & sugen på att skaffa detta spel !
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Även rollspelet Haven: City of Violence måste få ett omnämnande då det visar hur man absolut inte gör rollspel."

Höhöhö.. :gremgrin:
Men det där med popar verkade intressant. Pragjazz någon?


Storuggla, nu luktar det katt igen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Uppföljningsfråga

Jo, det är en sak jag framför allt undrar över:

Hur väl kommer världen att beskrivas, och hur viktig är den för spelet? Jag hade förväntat mig en värld som var mer lik vår egen under 30- och 40-talet, eller till och med någon variant där staden är vagt definierad och det som ligger utanför staden är mindre viktigt, ungefär som i Sin City. Kommer man att märka att man är i en annan värld än vår egen, eller är världen bara en kuliss mot vilken äventyr utspelar sig - äventyr som egentligen hade kunnat utspela sig i vår värld, eller i alla fall en mörkare version av den? (Vad jag tror att jag egentligen frågar är om världen eller stämningen är det viktiga. Du har min fulla tillåtelse att be mig förtydliga vad jag menar! :gremwink: )

/tobias
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
läs artikeln igen :gremwink:

Vi har två primära illustratörer, varav båda i mitt tycke klassas bland Sveriges bästa; Michael Gullbrandson och Alf Svensson. Noir blir en illustrationsrik bok och därför var valet av illustratör viktigt. Jag är mycket tacksam över att få arbeta med både Alf och MiG och förstår att de delar visionen med Noir på samma sätt som jag och Petter gör.
Formgivning och layout görs av rollspelsvirtuosen Rikard Jespersen, känd som AD från tidningen Codex och Widescreen. Hans vision är att göra layouten både spännande, dynamisk, stämningsmässigt rätt men framför allt – att den skall förmedla text och bild på ett optimalt sätt, utan att det blir tråkigt att läsa.
/Hartland - ska fortsätta se på beyblade :gremsmirk:
 
Top