Nekromanti Intervju med Marco Behrmann om Noir

Gordeg

Hero
Re: Nightowl är ju skadad...

(Det kan tilläggas att jag skulle ha skitsvårt att spela paladiner eller what have you. Jag bara konstaterar.)
Det är inte så svårt med tanke på att en "renhjärtad" paladin egentligen är en skitdryg person.

Jag brukar spela olika varianter av low-lives men spelade en über-ädel riddare i Pendragon för ett tag sedan. Han fungerade oftast som gruppens formelle ledare. När vår feodalherre (eller någon annan) frågade om vi behövde någonting svarade jag "dygden är sin egen belöning" och liknande. De andra rollpersonerna drevs naturligtvis till vansinne...

Gordeg

Nightowl

Champion
Re: Nightowl är ju skadad...

Det är inte så svårt med tanke på att en "renhjärtad" paladin egentligen är en skitdryg person.
Bull. Finns inget som säger att en palle kan vara väldigt ödmjuk - det är en kristen dygd, för tusan. Dessutom är det elakt att inte låta sina kompisar få saker dom vill ha och paladiner är inte elaka. En riktig paladin hade naturligtvis sagt "ja, JAG ska inget ha, men jag har några vänner som inte skulle tacka nej till några pund silver".

Erik

Storuggla

Champion
"Vad är "popar"?"

Om den ortodox präst är en pop, så antar jag att plural är popar. :gremsmile:

Nu ser jag också att det verkar bli lite första världskrig också, vilket är mumma. Jag har letat ett spel att lira WWI med och då ligger nog Noir nära. Men att peka på Deathwatch som en film att bli inspirerad av... huga. Det var en dyngrulle det!

Storuggla, västfronten intet nytt

Big Marco

Läskig
Re: Uppföljningsfråga

Världen kommer att beskrivas utifrån stämning och äventyrsuppslag främst. Historiebok från skola med årtal och befolkningsdensitet går fetbort.

Staden är det viktigaste, och ett par närliggande stadsdelar får fokus, resten av staden är mer diffust och det utanför staden är vagt - det man vet är det som staten berättar för en via journalfilmerna på biografen eller via radiosändningar.

Vissa delar av världen är mycket Noir-specifika, men de är inte nödvändiga att använda för att kunna spela spelet.

Världen måste vara en konsekvent backdrop för äventyrskrokar och stämning, men är i sig självt inte speciellt viktig.

Fick du svar? Annars svarar jag gärna på fler frågor. :gremcool:

Storuggla

Champion
Pyongyangjazz?

"Staden är det viktigaste, och ett par närliggande stadsdelar får fokus, resten av staden är mer diffust och det utanför staden är vagt - det man vet är det som staten berättar för en via journalfilmerna på biografen eller via radiosändningar."

Plötsligt fick jag värsta intrycket av att det bli rett slags Pyongyang Konfidentiellt av det hela. "Fiskeriintäckterna i provins 182 överstiger produktionsmålen!" utropar journalfilmen glatt medan den förkrossande majoritet av publiken lite slött undrar vart det ligger och hur fanken det kommer sig att det alltid går så bra men likförbannat går strömmen en gång i veckan :gremgrin:

Storuggla, Och statyerna och konsten! :gremlaugh:

Big Marco

Läskig
Jag gillade Deathwatch lågmälda skräck, men det jag gillade än mer var den leriga känslan bland värnen och regnet.

Gordeg

Hero
Re: Nightowl är ju skadad... (OT)

Paladinen i ditt exempel använder sig av sunt förnuft, och det är inte fel. Det är bara det att de paladiner jag sett spelas i praktiken blivit kompromisslösa och ganska endimensionella. Det här ämnet har därför genererat hätska diskussioner på tex D&D-forumet när erfarenheter av paladiner i gruppen skiljer sig från hur folk tycker att paladinerna borde spelas, men saken är den att just paladinyrket inbjuder till sådant spelande.

Jag tycker inte att ödmjukhet ligger i paladinyrkets natur med tanke på att han är konstruerad för att bevaka sin religions intressen med vapen i hand, dvs när ord inte räcker behöver vi någon som fysiskt kan driva igenom den "rätta läran".

Jag har iofs spelat med en kille som porträtterade den osjälviska paladinen (egentligen ingen äkta paladin, han spelade ett icke-religiöst riddaryrke) men även detta blev extremt. Hur svårt skadad han än var vägrade han låta prästen hela honom med förklaringen "vi kan när som helst möta någon som behöver det bättre". Eftersom paladinen var gruppens tank tvingades prästen hela honom i sömnen, smyga sig på honom bakifrån osv.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Re: Intervju med Marco Behrmann om Noir (OT)

Men att peka på Deathwatch som en film att bli inspirerad av... huga. Det var en dyngrulle det!
Jag håller inte med dig alls, jag stendiggade den. Jag har annars en dokumenterad svaghet för kombinationen krig och skräck. Andra filmer i den sub-kombi-genren är är "R-point" och "The Bunker". (Det finns även en ganska nygjord WW2-ubåtsrulle med gengångare och prylar, men jag minns inte vad den heter. Nån som vet?)

/Anders

Runner

Veteran
Jajamän, filmen du menar heter "Below" och är en riktig guldrulle för de som gillar att bli skrämda från vettet.

Enshadi

Warrior
Noir verkar helt klart intressant

Jag såg Sin City härom dagen samtidigt som jag för sjunde gången spelade igenom Max Payne 2 och jag älskar genren. Främst Max Payne stuk tilltalar mig mycket. Men det är inte våldet som tilltalar mig främst i Max Payne. Det är deras klockrena miljöer, de härliga dialogerna och de ledsna minerna (den enda som är glad i hela serien är ju Vladimir Lem).

En mycket tilltalande miljö från MP2 är det första kapitlet hos vapenhandlaren. Stämningen är extremt lodig och vapenmakaren har verkligen dukat upp sina varor på ett väldigt odekoraktivt vis (kombinerad vapenrum, kontor och badrum t ex). Jag älskar alla rum man kan utforska under spelets gång (lönnmördarna med krypskyttegevären som försöker knäppa Max med bandspelare, kikare och kartor t ex). Fånga dessa skitiga fula miljöerna för de är de allra vackraste.

jag fudnerar på att snickra ihop ett noiräventyr själv men det verkar ju lysande att ett spel kommer med genren som tema. Annars tänkte jag använda mig av Kults system men hoppa över deras värld.

En sak som jag är vemodig för är att det utspelar sig under tidigt 1900 tal. Jag har gärna med som i Max payne moderna tunnelbanestationer, underliga tv-program och faktiskt mobiltelefoner. Jag tänkte det skulle vara en rolig handout och annolunda kontaknät för karaktärer att få ett papper med en mängd fiktiva nummer som går till olika kontaktpersoner och uppdragsgivare som bara är "en röst" (exempelvis B.B i max payne 1).

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Noir verkar helt klart intressant

En sak som jag är vemodig för är att det utspelar sig under tidigt 1900 tal. Jag har gärna med som i Max payne moderna tunnelbanestationer, underliga tv-program och faktiskt mobiltelefoner. Jag tänkte det skulle vara en rolig handout och annolunda kontaknät för karaktärer att få ett papper med en mängd fiktiva nummer som går till olika kontaktpersoner och uppdragsgivare som bara är "en röst" (exempelvis B.B i max payne 1).

Det var ett medvetet val att förlägga Noir till en tid som liknar 1920-1950 talet. Detta för att ta bort saker som mobiltelefoner, DNA teknik, Internet, Avancerade larmsystem, Helikoptrar och det ena med det tredje.

Anledningen till detta är att man får en mer isolerad stämning (man kan inte ta upp mobiltelefonen och ringa på hjälp) och för att få information så måste man leta igenom dammiga arkiv, inte hacka internet. Likaså blir det mer intressanta situationer. Företagets dörr har inte ett avancerat larmsystem, snarare två vakter.

Sedan vill jag poängtera att Noirs värld inte är detsamma som vår värld. Snarare en alternativ verklighet...

Storuggla

Champion
Re: Noir verkar helt klart intressant

"Anledningen till detta är att man får en mer isolerad stämning (man kan inte ta upp mobiltelefonen och ringa på hjälp)"

Tja, man får lubba in i en diner och använda den där betaltelefonen längst bak i lokalen istället. Man har ju sett Bogart göra så :gremwink:

"och för att få information så måste man leta igenom dammiga arkiv, inte hacka internet"

Vilket inte bara är tuffare, man måste kanske agera mot några trista arkivarier (Stadsarkivet i Chinatown kanske?). Och sådant är kul.

"Likaså blir det mer intressanta situationer. Företagets dörr har inte ett avancerat larmsystem, snarare två vakter."

Tja det finns ju vakter vid dörrar nu också, fast det är väl mest krogdörrar nu... :gremgrin:

Storuggla, bsses vakt blomsterbud

Enshadi

Warrior
Förvisso...

...det är ju ändå tiden för tommy guns och överdimensionella kameror så lite gangster typ Gotham City, låter ju också riktigt lockande.

Big Marco

Läskig
Ny bild

Jag tänkte bara visa ytterligare en bild från Noir (som tuffar på ett bra tempo). Det är en illustration på ett radarpar från ett av stadens tuffare områden - båda är expert på död, men med olika metoder.

Min plan är att alla illustrationer skall ha tie-ins till spelvärlden, så de inte bara är insmackade.

<center>
</center>

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ny bild

Otroligt snygg och otroligt rätt. Den fick mig att bli lite mer intresserad av spelet än de bilder som visats tidigare.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Re: Ny bild

"Det är en illustration på ett radarpar från ett av stadens tuffare områden - båda är expert på död, men med olika metoder."

Han skjuter dem och hon smittar dem med syfilis? Blir det inte kallt?

Storuggla, tackars liten