Nekromanti Intervju med Theo på Riotminds

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Intervju med Theo på Riotminds
När Riotminds berättade att de köpt loss varumärket Drakar och Demoner från Brädspelsbolaget passade de även på att nämna att de arbetade på en ny version av sitt populära rollspel som ska gå under namnet Drakar och Demoner Trudvang.
Sen dess har arbetet hållit på för fullt men trots det fick jag tillfälle att intervjua Theodore Bergqvist, en av de drivande bakom Riotminds.

Vilka är personerna bakom DODT och vad har ni sysslat med tidigare?

Vi som skriver är jag själv, Mag... (7639 fler tecken)

Gå till artikeln

Storuggla

Champion
Intressant, intressant. Inga grundegenskaper? Snabbt att göra gubbar? Det låter inte som något jag väntade mig alls.

Storuggla, krabba!

Johan K

Gammal & dryg
Humm, lite nyfiken blir man ju på detta.. Det får jag ju säga, mest nyfiken så blir jag, likt Storuggla, på det här med att man inte har några grundegenskaper.
En liten undran, vad komemr att hända med DoD6 nu ? Kommer det att komma fler produkter till detta, eller är det ett avslutat kapitel ? :gremconfused:

Organ

Out of time, out of mind
Det får jag ju säga, mest nyfiken så blir jag, likt Storuggla, på det här med att man inte har några grundegenskaper.
Är jag den ende som tolkade den delen som att grundegenskaperna endast tagits bort som en del av RP-skapandet?

/Anders (förvirrad)

Johan K

Gammal & dryg
Är jag den ende som tolkade den delen som att grundegenskaperna endast tagits bort som en del av RP-skapandet?
Well, bra fråga.. Så tolkade nog inte jag det, jag tolkade det som så att de har plockat bort det helt. Dock så ska det bli intressant att se hur de har löst det hela !

/ Johan K, som antar att man kommer att köpa det här spelet, men som nog komemr att fortsätta med DoD6.

Organ

Out of time, out of mind
Dock så ska det bli intressant att se hur de har löst det hela !
Det ska det i sanning bli! På nått sätt måste de ju simulera den skillnad som finns mellan olika personer och som vanligtvis illustreras av att de har olika höga värden. Ska "Styrka" t.ex. bli en färdighet? (Konstigare saker har dock hänt. Det finns ju system som löser det på så sätt.)

som antar att man kommer att köpa det här spelet, men som nog komemr att fortsätta med DoD6.
Jag misstänker att det kommer bli så för mig också. Inte för att jag är nån stockkonservativ som automatiskt avskyr alla förändringar, utan för att jag är så nöjd med DoD6. Fast det är klart, om DoDT kommer visa sig vara överlägset så är det inget snack vilken version jag kommer att köra.

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Inte för att jag är nån stockkonservativ som automatiskt avskyr alla förändringar, utan för att jag är så nöjd med DoD6. Fast det är klart, om DoDT kommer visa sig vara överlägset så är det inget snack vilken version jag kommer att köra.
Det förståss, där har du ju en poäng ja.. Klart att man skulle bli sugen på att lira det isåfall, är ju heller inte så stockkonservativ så att man skulle lira DoD6 för principens skull.
Dock så skulle jag nog isåfall vilja se nåpn form av konverteringsmall så man skulle kunna konvertrea mellan de (o)lika spelen. Känns ju lite surt att börja om från början ju, med tanke på att ens spealre har karaktärer som hängt med några år nu... :gremcrazy:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Positiva besked

Intressant, intressant. Inga grundegenskaper? Snabbt att göra gubbar? Det låter inte som något jag väntade mig alls.
Nu började DDT plötsligt låta mycket intressantare än tidigare. Naturligtvis vet jag inget om hur spelsystemet kommer att se ut, men att inte införa T100 och att ta bort grundegenskaperna är två utmärkta drag. Jg skulle gärna se att DDT blev ett bra nybörjarspel, och då är det aldrig fel med enkla regler. (Sedan är det inte fel med enkla regler till erfarna spelare heller, men det är mindre sannolikt att de skräms bort av komlicerade regler.)

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Positiva besked

Ja, det där låter klart spännande. Det ska bli kul att se vad resultatet kan tänkas bli. Ett fritt magisystem är något jag saknat sedan första upplagan av DOD6. Det är trevligt med folk som faktiskt lyssnar på vad fansen har att säga.

/Dimfrost

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ska bli spännande

Det här ska bli riktigt spännande, och jag har fått äran att recensera DDT åt Fenix. Jag hoppas verkligen jag får ge spelet ett högt betyg!

- Vulf

Dilandau

Myrmidon
Re: Ska bli spännande

Det var en intressant artikel. Men man fick inte reda på så mycket nytt. Ja, annat än det där med t20 och grundegenskaperna.

Den naturliga följdfrågan i intervjun borde ju ha varit: Vad menar du med Kul, Enkelt, Inspirerande?

Jag gillade även kommentaren "Många tillhör en ny generation av rollspelare som inte är lika cyniska som den gamla och det känns skönt med lite nytt blod ibland. Själv tillhör man ju den cyniska rollspelsgenerationen :gremsmile:"

... mest på grund av att jag ler cyniskt för mig själv när jag läser den.

Hela det där med "nu har vi inga begränsningar pga licensen" känns mest som pr-snack. Speciellt som RM aldrig svarar på vad för begränsningar de haft.

I övrigt: Rock on!

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det här ska bli riktigt spännande, och jag har fått äran att recensera DDT åt Fenix."

I vilket nummer är det tänkt att recensionen ska publiceras?

Vitulv

Ingen aning, spelet har ju inte släppts än :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker det verkar lovande.. Istället för att sno ihop idéer från alla versioner och göra ett lappverk så verkar det som om de satt sig ner och tänkt igenom allt.. Sådana system som det märks att skaparna har försökt tänka till och forma helheten gillar jag..

/Han som gör allt kortare och kortare inlägg

Saxifrage

Hero
Förkortningar [OT]

Men för i helsike! Att använda förkortningen för ett insektsgift som benämning på nya DoD gillar jag inte alls. Kan vi inte sluta med det alldeles nu? :gremsmile:

Inom parentes sagt, så kan jag inte för mitt liv förstå varför Riotminds valde att sätta loggan "DoD" på omslaget av sin utgåva av Drakar och Demoner, istf det fulla namnet. Jag menar, varför väljer man medvetet att skjuta sig i foten med en förkortning, när det finns ett slagkraftigt och inarbetat namn som gör sig ypperligt som logotyp?

Det sagt, så hoppas jag att DoD Trudvang blir lyckat. Jag har inte sett något av DoD6, men som DoD-nostalgist är jag alltid glad att spelet lever vidare. Särskilt som Mutant nu är återupprättat (efter ett par mörka år med Chronicles och annat mysko).

Basenanji

Postd20modernist
Kan nog bli bra. Jag gillar färdighetssystemet i Götter.

Är det någon som vet om det går att påverka DoDT:s utseende? Är Riot öppna för förslag på deras hemsida tex?

/Basse

Dilandau

Myrmidon

Komme det att bli en jag-har-läst-boken-recension eller en jag-har-spelat-spelet-flera-gånger-recension?

Det senare är mer intressant.

Vitulv

Vi får väl se. Det beror på hur deadlinen hamnar.

- Vulf

Foggmock

Myrmidon
Är det någon som vet om det går att påverka DoDT:s utseende?

Av egen erfarenhet: Nej, de brukar inte gå att påverka särskilt mycket. Dock brukar de säga att de lyssnat på forumiterna och sånt, men jag tror aldrig jag sett några direkta prov på det.