Nekromanti [InterZone] Cyberpunkig layout + info

Mogger

Hipsteranka
Mitt lilla spel InterZone fick massor av nya grejer igår och jag känner att jag vill gå direkt till layout-fas. Men jag har ingen aning om vilka typsnitt och sånt som kan funka. Spelet är inte större än Lady Blackbird, alltså ca 10 sidor, varav minst hälften är karaktärsblad.

InterZone utspelar sig i en dystopisk cyberpunkstad, InterZone, som är en förkortning av International Zone. Just den här internationella zonen låg i Kina och styrdes av ett råd från flera nationer, men när alla de där katastroferna drabbade världen (oljan tog slut, terrorismen flödade, naturen slog tillbaka, krigen bredde ut sig etc) drog sig de styrande tillbaka och lämnade InterZone till sitt öde (tack Genesis för tråden om Kowloon Walled City). Staden fylldes snabbt av lycksökare, kriminella och utstötta och det maktvakuum som uppstod fylldes lika snabbt av triader och ljusskygga korporationer där de kunde förlägga illegal eller moraliskt tveksam forskning och produktion. Ett av dessa företag är MnemeTech, som är världsledande inom minnesforskning. MnemeTech är som framtidens EverNote, fast i din hjärna. De sparar dina minnen, tar bort de du inte vill ha, förändrar andra osv. Alla dessa minnesmodifikationer kräver att du då och då ansluter dig MnemeTechs minnesserver för att uppdatera dina minnen. Spelet börjar med att alla RP gör en sådan uppdatering och får meddelandet:

"Kod 44. Du försöker få ankomst till ett spärrat minne. Uppsök omgående ditt lokala MnemeTech-kontor. Ha en bra dag."

Sedan sparkas dörren upp och MnemeTech-agenter stormar in!

Spelarna har alltså bara begränsad kunskap om vilka deras RP är, inte mer än vad som står på formuläret. Under spel kommer RP att sammanstråla och det visar sig att de har mer gemensamt än vad som verkar möjligt och kanske vill de till slut inte ens veta vad det är för minnen som de saknar eller varför. Kanske väljer de att skapa en ny framtid med nya minnen?

Inspiration: Etarnal sunshine of the spotless mind, Total Recall, Inception, Final Cut, Breakfast Club

Så, hur fångar jag det här grafiskt? Och, så klart, låter det intressant?

Nabu

Warrior
Jag kan inte säga något om hur du fångar det grafiskt, men konceptet bakom låter riktigt häftigt!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Genesis said:
Vill du ha grunge-cyberpunk eller polerad cyberpunk?
<div>
</div> <div>Grunge-cyberpunk är såååå uttjatat. </div> <div>
</div> <div>Jag har erbjudit mig att fixa en test-layout, och då blir det såklart slickt och futuristiskt. </div>

Vimes

Sillkung
Ingen aning om hur du ska göra grafiskt (och ja, det låter intressant!). Men ett förslag på uppläggning är ju att ha en löpande skönlitterär text i boken (om sådan är tänkt att finnas), där varje uppslag innehåller en scen, men givetvis med twisten att intrigen som scenerna bygger upp är omvänd i relation till fabeln, Memento-tricket alltså. Detta gör att läsaren inför varje scen inte har något minne av vad som hänt.

Ram

Skev
Dante said:
Genesis said:
<div>
</div><div>Grunge-cyberpunk är såååå uttjatat.</div><div>
</div><div>Jag har erbjudit mig att fixa en test-layout, och då blir det såklart slickt och futuristiskt.</div>
Ännu coolare skulle vara om de skitigare delarna av scenariot (om det finns sådana) var åt grunge-hållet och de mer kliniska (mnemtechs lab, info om dem etc) var futuristiskt!

Mogger

Hipsteranka
Dante said:
Genesis said:
Grunge-cyberpunk är såååå uttjatat. Jag har erbjudit mig att fixa en test-layout, och då blir det såklart slickt och futuristiskt.
Ja, grunge är lite uttjatat, men samtidigt är det inte en apple-framtid heller. Så kom gärna med konkreta förslag. Ni behöver inte test layouta, som Dante, utan bara länka till en cool bild, eller nämna ett spel som är snyggt eller nått. För som sagt kan jag inte alls se det framför mig.

Mogger

Hipsteranka
Vimes said:
Ingen aning om hur du ska göra grafiskt (och ja, det låter intressant!). Men ett förslag på uppläggning är ju att ha en löpande skönlitterär text i boken (om sådan är tänkt att finnas), där varje uppslag innehåller en scen, men givetvis med twisten att intrigen som scenerna bygger upp är omvänd i relation till fabeln, Memento-tricket alltså. Detta gör att läsaren inför varje scen inte har något minne av vad som hänt.
Spelet består av extremt lite text, för att vara ett rollspel åtminstone, så det finns inte riktigt utrymme för sånt. Och det finns ingen story.

Men en cool idé!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Måns said:
Så, hur fångar jag det här grafiskt? Och, så klart, låter det intressant?
Det låter skitintressant. Själv associerar jag, av någon anledning, till layouten/designen i Svarta Mutant...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag personligen skulle nog ha haft väldigt stillrena grejer, mac är ett bra exempel. Men istället för ren metal så skulle jag se till så att de detaljerna var rejält slitna, rena vita ytor som har sprickor och har flagnat och så där.

Rickard

Urverk speldesign

(klicka för att förstora)

I övrigt kan The Cell också vara en inspirationskälla.

/Han som inte gillar sina teckensnittsval till brödteXt och rUbrik men så är han värdelös på teckensnitt också

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Trevligt! Jag uppskattar verkligen alla positivia hejarop. :gremsmile:

Jag funderar på att komma upp till Indierummet med InterZone, så får ni testa det om ni vill. Det bör vara klart tills dess.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
Jag funderar på att komma upp till Indierummet med InterZone, så får ni testa det om ni vill. Det bör vara klart tills dess.
Det låter superbt. Men jag kräver att få ha en crazy 80-talsfrilla.

Mogger

Hipsteranka
Coolt, vad är det för något i marginalen, det där med siffor och slangar, det ser coolt ut.

Rickard

Urverk speldesign
Måns said:
Coolt, vad är det för något i marginalen, det där med siffor och slangar, det ser coolt ut.
Det är fyra svarta tjocka streck som jag behandlade med filtrena Wave, Polar coordinates (rectangular to polar), Wind, Polar coordinates (polar to rectangular), Glowing edges, Wind. Ovanpå det lade jag en lorem ipsum-text satt i teckensnittet MS Reference 2 och använde layer styles Color burn för att få tecknen att smälta in i bakgrunden. ^^

/Han som tror att det tog honom ungefär en halvtimme att göra och blev sugen på att slänga ihop detta bara för ordbilden InterZone med Z:at ovanpå O:et