Mogger
Hipsteranka
Mitt lilla spel InterZone fick massor av nya grejer igår och jag känner att jag vill gå direkt till layout-fas. Men jag har ingen aning om vilka typsnitt och sånt som kan funka. Spelet är inte större än Lady Blackbird, alltså ca 10 sidor, varav minst hälften är karaktärsblad.
InterZone utspelar sig i en dystopisk cyberpunkstad, InterZone, som är en förkortning av International Zone. Just den här internationella zonen låg i Kina och styrdes av ett råd från flera nationer, men när alla de där katastroferna drabbade världen (oljan tog slut, terrorismen flödade, naturen slog tillbaka, krigen bredde ut sig etc) drog sig de styrande tillbaka och lämnade InterZone till sitt öde (tack Genesis för tråden om Kowloon Walled City). Staden fylldes snabbt av lycksökare, kriminella och utstötta och det maktvakuum som uppstod fylldes lika snabbt av triader och ljusskygga korporationer där de kunde förlägga illegal eller moraliskt tveksam forskning och produktion. Ett av dessa företag är MnemeTech, som är världsledande inom minnesforskning. MnemeTech är som framtidens EverNote, fast i din hjärna. De sparar dina minnen, tar bort de du inte vill ha, förändrar andra osv. Alla dessa minnesmodifikationer kräver att du då och då ansluter dig MnemeTechs minnesserver för att uppdatera dina minnen. Spelet börjar med att alla RP gör en sådan uppdatering och får meddelandet:
"Kod 44. Du försöker få ankomst till ett spärrat minne. Uppsök omgående ditt lokala MnemeTech-kontor. Ha en bra dag."
Sedan sparkas dörren upp och MnemeTech-agenter stormar in!
Spelarna har alltså bara begränsad kunskap om vilka deras RP är, inte mer än vad som står på formuläret. Under spel kommer RP att sammanstråla och det visar sig att de har mer gemensamt än vad som verkar möjligt och kanske vill de till slut inte ens veta vad det är för minnen som de saknar eller varför. Kanske väljer de att skapa en ny framtid med nya minnen?
Inspiration: Etarnal sunshine of the spotless mind, Total Recall, Inception, Final Cut, Breakfast Club
Så, hur fångar jag det här grafiskt? Och, så klart, låter det intressant?
InterZone utspelar sig i en dystopisk cyberpunkstad, InterZone, som är en förkortning av International Zone. Just den här internationella zonen låg i Kina och styrdes av ett råd från flera nationer, men när alla de där katastroferna drabbade världen (oljan tog slut, terrorismen flödade, naturen slog tillbaka, krigen bredde ut sig etc) drog sig de styrande tillbaka och lämnade InterZone till sitt öde (tack Genesis för tråden om Kowloon Walled City). Staden fylldes snabbt av lycksökare, kriminella och utstötta och det maktvakuum som uppstod fylldes lika snabbt av triader och ljusskygga korporationer där de kunde förlägga illegal eller moraliskt tveksam forskning och produktion. Ett av dessa företag är MnemeTech, som är världsledande inom minnesforskning. MnemeTech är som framtidens EverNote, fast i din hjärna. De sparar dina minnen, tar bort de du inte vill ha, förändrar andra osv. Alla dessa minnesmodifikationer kräver att du då och då ansluter dig MnemeTechs minnesserver för att uppdatera dina minnen. Spelet börjar med att alla RP gör en sådan uppdatering och får meddelandet:
"Kod 44. Du försöker få ankomst till ett spärrat minne. Uppsök omgående ditt lokala MnemeTech-kontor. Ha en bra dag."
Sedan sparkas dörren upp och MnemeTech-agenter stormar in!
Spelarna har alltså bara begränsad kunskap om vilka deras RP är, inte mer än vad som står på formuläret. Under spel kommer RP att sammanstråla och det visar sig att de har mer gemensamt än vad som verkar möjligt och kanske vill de till slut inte ens veta vad det är för minnen som de saknar eller varför. Kanske väljer de att skapa en ny framtid med nya minnen?
Inspiration: Etarnal sunshine of the spotless mind, Total Recall, Inception, Final Cut, Breakfast Club
Så, hur fångar jag det här grafiskt? Och, så klart, låter det intressant?