Nekromanti Interzone

Mogger

Hipsteranka
Jag känner mig redo att läcka lite om vad jag pysslar med lite lågintensivt vid sidan om. Det har inte blivit något speltest, mest för att vår spelgrupp har lite för många tummar fastklämda, men även för att jag för ett tag sedan drog spelet en vända till. Men nu undrar jag om jag inte har dragit det för långt?

En spelare i Interzone har två roller, Operatör och Persona. Så långt inte så konstigt. Operatören har helt enkelt ett digitalt alter ego. Det digitala alter egot är en realtids 3D-rendering som alltså knallar omkring precis som vem som helst och gör vad som helst. Detta är möjligt eftersom alla har ett implantat som gör att de är uppkopplade till någon slags kollektiv HUD. En huvuddator kan alltså projicera digitala bilder som av betraktarna upplevs som helt verkliga. Ungefär här slutade min första verision, med lite twsiter och intressanta möjligheter för spel där Persona och Operatör stod i ett motsatsförhållande. Men jag var inte nöjd. Det kändes lite...gjort.

Så jag drog det ett varv till.

För att göra det möjligt att använda ett Persona måste man installera något i skallen, som råkar sitta ungefär där minnet håller till. Det innebär att man, grovt sett, byter ut sin Persona mot ett minne man inte gillar. Sin Persona får sedan en egen agenda som Operatören tycker verkar spännande (men som ofta har med det raderade minnet att göra). Under spel kommer sedan Personan att röra sig mot minnet, eftersom Personan faktiskt är Operatörens undermedvetna. Minnet kommer sakta men säkert att börja nystas ut och när spelet är klart vet vi vilket trauma eller händelse det var som gjorde att Operatören valde att byta ut det mot en digital låtsasfigur. Då måste vi också välja vad som är viktigt.

Nu undrar jag alltså, har detta dragits för många varv? Är det ens begripligt? Vad är bra och vad är dåligt?

Var god skjut för att döda.

Genesis

Ni dés ni maître
Det här är typiskt en sådan grej som jag blir litet pirrig i byxan av. Det är riktigt häftigt. Vad jag inte riktigt fattar är följande:

Varför skapa en låtsasfigur? Jag menar, om man kan operera in an liten manick och därmed byta ut minnet mot en Persona, så känns det underligt om man inte kan helt sonika operera bort minnet.

Sedan är jag nyfiken på hur minnena skapas. Har jag fattat rätt om jag tror att minnet skapas löpande under spel, allteftersom Personan agerar? I så fall så vill jag hänvisa till en gammal Forge-marxism: det är inte kul om samma person som skapar en koflikt är den som löser den. Alltså, om det är spelare A som styr sin Persona och med den nystar upp minnen, och spelare A som måste ta itu med dessa minnen, så känns det inte så spännande. Jag skulle föredra om det är spelare A som styr Personan som nystar upp minnen för spelare B. Men då kanske man får problem med delat karaktärsägande, något som vissa spelare inte gillar (men som jag älskar) ... I varje fall så tycker jag att det känns suboptimalt att skapa sina egna trauman, så att säga.

Men projektet är spännande. Om jag kan övertala min spelgrupp sås kulle jag gärna speltesta det när du har en nedskriven, spelbar version.

Mogger

Hipsteranka
Det var ungefär det svaret jag ville ha. :gremsmile:

Och jag glömde mycket riktigt bort Czege-principen, bra påpekande. [ QUOTE ]
Varför skapa en låtsasfigur? Jag menar, om man kan operera in an liten manick och därmed byta ut minnet mot en Persona, så känns det underligt om man inte kan helt sonika operera bort minnet.

[/ QUOTE ]

Jo, det är en möjligt variant. Isf skulle spelet istället utspela sig i det undermedvetna.

Vad jag är ute efter är en konflikt som ligger någon helt annanstans än att jaga varulvar, leta skatter, avslöja skurkar m.m.

Kanske ska jag backa lite. Ok, karaktären har opererat bort minnen, men nu vill hon ha tillbaka dem. Hur låter det som utgångspunkt?

Lite inspiration:
The final cut, Eternal sunshine of the spotless mind, Vanilla sky, Total Recall.

Zire

Swashbuckler
Det låter häftigt, men jag vet inte om jag förstod alla detaljerna. Kan du ge ett exempel på ett rollperson? Jag förstod inte heller riktigt hur Operatörens och Personans handlingar hängde ihop.

Mogger

Hipsteranka
Nej, det är lite knepigt. I v.1.0 spelade man dysfuntionell hacker som var tvungen att använda sig av ett alter ego för att uppnå sina drömmar.

Sedan blev det lite kaka på kaka som jag tror att vi gör bäst i att lämna därhän. Spelet kommer att utvecklas i en av två möjliga vägar, som det ser ut nu.

terje

xenomorf mystiker
Det låter både begripligt och häftigt! Jag gillar idén med minnet. Allt känns väldigt Philip K Dick - vilket ju är mycket positivt.

Men, det känns också lite svårt att uttala sig utan att veta något om systemet. Hur hade du tänkt att de här idéerna skulle ta sig uttryck i spel?

För övrigt tror jag Genesis förslag om att spela varandras Personas är en bra väg att gå. Jag tänker lite på hur man spelar varandras shadows i Wraith.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Allt känns väldigt Philip K Dick - vilket ju är mycket positivt.
Jag får nog hålla med. Jag försökte sätta fingret på vad det var idéerna påminde mig om, men du lyckades där jag gick bet...

För övrigt tror jag Genesis förslag om att spela varandras Personas är en bra väg att gå.
Något jag funderade på är huruvida man nödvändigtvis vet från början vems Persona man egentligen spelar...

Man skapar sig en Persona och en Operatör. Varje Persona hör samman med ett minne. Men - och det här är grejen - minnet skapas inte från början utan utvecklas kanske eftersom, och vems minne det är är inte helt säkert...

//Krank, ute på djupt och osäkert vatten

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]

//Krank, ute på djupt och osäkert vatten

[/ QUOTE ]

Men intressant vatten! Jag har inte stor erfarenhet av sånt spelande men det låter spännande, på pappret.

Dessvärre har jag aldrig läst P.K. Dick, men om ni säger att det är bra så tror jag er. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Systmet är dagsläget bara ett mishmash som ska fixas till ordentligt. Jag vill få till hela den här settingbiten först.

Minnesförlusten är en centraldel, och även ett Persona. Jag vill ha en in-game-förklaring till hur man kan använda en Persona som RP för att hitta sitt raderade minne.

[brainstorming]Alla är ju som jag berättat tidigare uppkopplade med en kollektiv HUD. Den här uppkopplingen gör att staten eller bolager eller vad det är har stenkoll på sina användare. Och sparar allas intryck i en minnesbank. En Persona är en digital figur som agerar i minnesbankarna och där gäller det att hitta det raderade minnet.[/brainstorming]

Genesis

Ni dés ni maître
[brainstorming]Alla är ju som jag berättat tidigare uppkopplade med en kollektiv HUD. Den här uppkopplingen gör att staten eller bolager eller vad det är har stenkoll på sina användare. Och sparar allas intryck i en minnesbank. En Persona är en digital figur som agerar i minnesbankarna och där gäller det att hitta det raderade minnet.[/brainstorming]
Hmm, jag ... gillar det inte. Eller, det är fräckt, men det är inte FRÄCKT! Jag skulle nog hellre helt enkelt se det som att minnet finns lagrat i operatörens hjärna, men han är själv blockerad från att komma åt det. Operatören får helt enkelt reda på, när han av någon anledning gör en brainscan (bra ingång till karaktärskonceptet: varför gör din rollperson en brainscan?), så meddelas han att han har fått ett minne blockerat. Han kan omöjligt själv komma åt det, men det finns en lösning i att bygga en artificiell intelligens som får tillgång till den delen av hjärnan. Vetenskapen vet nämligen inte hur man kommer åt informationen, eftersom det beror på alldeles för många individuella variabler, men en självlärande AI som är ständigt uppkopplad till just den delen av hjärnan kan, med tiden, tillgodogöra sig informationen, om han samtidigt har möjligheten att använda den verkliga världen som referens.

Därför opereras en liten manick in i rollpersonens hjärna, med ett litet självlärande AI-program samt en oberoende transmitter till Interweb (eller vad det nu heter), för att själv kunna utforska verkligheten och göra jämförande analys mellan verkligheten och vad han hittar i den lilla hjärnbiten som är bortkopplad.

Det är en förklaring som jag hellre skulle köpa. Men det är såklart ditt spel.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Hmm, jag ... gillar det inte. Eller, det är fräckt, men det är inte FRÄCKT! Jag skulle nog hellre helt enkelt se det som att minnet finns lagrat i operatörens hjärna, men han är själv blockerad från att komma åt det. Operatören får helt enkelt reda på, när han av någon anledning gör en brainscan (bra ingång till karaktärskonceptet: varför gör din rollperson en brainscan?), så meddelas han att han har fått ett minne blockerat. Han kan omöjligt själv komma åt det, men det finns en lösning i att bygga en artificiell intelligens som får tillgång till den delen av hjärnan. Vetenskapen vet nämligen inte hur man kommer åt informationen, eftersom det beror på alldeles för många individuella variabler, men en självlärande AI som är ständigt uppkopplad till just den delen av hjärnan kan, med tiden, tillgodogöra sig informationen, om han samtidigt har möjligheten att använda den verkliga världen som referens.

Därför opereras en liten manick in i rollpersonens hjärna, med ett litet självlärande AI-program samt en oberoende transmitter till Interweb (eller vad det nu heter), för att själv kunna utforska verkligheten och göra jämförande analys mellan verkligheten och vad han hittar i den lilla hjärnbiten som är bortkopplad.

Det är en förklaring som jag hellre skulle köpa. Men det är såklart ditt spel.

[/ QUOTE ]
Jag har tänkt i de banorna med, och hade under gårdagen mer eller mindre betämt mig för att det är så det funkar. Att du säger samma sak ger mitt ego extra bränsle. Dessutom har du en riktigt skön kicker. Jag har funderat på hur kickern ska utformas för att komma åt minnesluckan utan att berätta vad den innehåller men gått in i stängda dörrar. "Varför gör du en minnesscan?" är klockrent!

Tack!