Intetsägande organisationsnamn

Gamiel

Myrmidon
Carver Media Group Network
Drax Industries
Graves Corporation
Greene Planet
Institut für physiologische Forschung
King Industries
Malprave Industries
Osato Chemicals and Engineering
Phoenix International
Stromberg Shipping
Tarn International
Wavekrest Marine Research
Whyte Enterprises Inc.
Zorin Industries

Basenanji

Postd20modernist
Mer seriöst tycker jag att det som verkligen karaktäriserar företagsnamn är hur fantasilösa de är:

It-företag: SoftDev Inc., Infoscape, ComIntel Inc.

Finans: MyCoin, Ebit, EResource, ERSRC

Tech: X-works, UniFRCE, Xorg, DataONE

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mer seriöst tycker jag att det som verkligen karaktäriserar företagsnamn är hur fantasilösa de är:

It-företag: SoftDev Inc., Infoscape, ComIntel Inc.

Finans: MyCoin, Ebit, EResource, ERSRC

Tech: X-works, UniFRCE, Xorg, DataONE
Å ena sidan kan man tänka sig att det där är lite större företag, som av olika skäl behöver vara försiktiga med namnvalet så de inte, jag vet inte, råkar heta något som blir omodernt, som de slutar jobba med eller som stöter sig med nån.

Men jag vet inte om jag tycker att de där är mer fantasilösa än min huvudsakliga bugbear – små firmor med totalt menlösa namn a' "Anderssons Bilmek AB". Alltså bara [namn] [vad vi gör] [företagstyp]. För mig som älskar att namnge saker, älskar kluriga/roliga/smarta namn, referensnamn och ordvitsnamn och så vidare, så känns varje sådant namn som en sällsynt onödig bortkastad möjlighet.

Säga vad man vill om frisersalonger, men de har i varje fall förstått uppgiften.

Men ja, vill man ha intetsägande företagsnamn och kan tänka sig att det är en liten firma så tänker jag att "bra" intetsägande namn är just "Gustav Jonssons Svarveri, Massage och Badrum AB".

Basenanji

Postd20modernist
Å ena sidan kan man tänka sig att det där är lite större företag, som av olika skäl behöver vara försiktiga med namnvalet så de inte, jag vet inte, råkar heta något som blir omodernt, som de slutar jobba med eller som stöter sig med nån.

Men jag vet inte om jag tycker att de där är mer fantasilösa än min huvudsakliga bugbear – små firmor med totalt menlösa namn a' "Anderssons Bilmek AB". Alltså bara [namn] [vad vi gör] [företagstyp]. För mig som älskar att namnge saker, älskar kluriga/roliga/smarta namn, referensnamn och ordvitsnamn och så vidare, så känns varje sådant namn som en sällsynt onödig bortkastad möjlighet.

Säga vad man vill om frisersalonger, men de har i varje fall förstått uppgiften.

Men ja, vill man ha intetsägande företagsnamn och kan tänka sig att det är en liten firma så tänker jag att "bra" intetsägande namn är just "Gustav Jonssons Svarveri, Massage och Badrum AB".
Min input är att om du föreställer dig tråkiga och intetsägande namn då blir det mer realistiskt än en ”kreativ rollspelsmakarea fantasifulla bidrag”.
När jag läser namn på företag i vår samtid blir jag ofta förvånad över hur självklara de är: Tesla, X, Schoolsoft. Det är som att de inte rns försökt?!

Och principen kan användas också för mindre företag förstås. ”Det Onda” tycker jag bättre porträtteras av just fantasilöshet och vanilj, än av kreativ listighet.

Men det är jag det. 🤷

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag kom på att man som ett ont företag måste undvika namn som "Vi älskar världen" eller "Framtid för alla" eller "Rädda pandorna" eller "Nästa chans".

Mina spelare skulle genast sätta skurkstämpel på dem, för det är vad mina skurkar skulle kalla sina företag. :D

Basenanji

Postd20modernist
En observation är för övrigt att NGOs ofta har oanad potential genom sitt anspråkslösa och oskyldiga yttre. Men vad gömmer sig egentligen bakom

Superheroes of Earth
Victims United
WeListen
Rise!
Inocentia
Think! Grow! Act!

Vimes

Sillkung
Jag älskar den här tråden och det här ämnet! @Vimes och @BiobunkerVII vet varför.

Framgångståget - Där Framgången tuffar På!
Nu föreställer jag mig en lite lufsig version av Kult där akronterna och dödsänglarna inte riktigt lyckats starta upp fantastiska globala företagsimperier eller lyckats inflitrera hela statsbildningar utan inte kommit längre än till lite luggslitna konsultföretag och nedgångna konferenslokaler med ljummet kaffe i någon avdankad bruksorts kommunförvaltning.