Nekromanti Into the star-filled yonder...

Mask_UBBT

Hero
"Exakt, men det har ju faktiskt gått tusentals år (i alla fall två tusental år) sedan de båda kulturerna hade kontakt senast. Fo'ur, världen där Skymningshem utspelar sig och varifrån rymdsamurajerna kommer, ligger ca 2700 ljusår från Jorden, de blonda rymdhjältarnas hem. När båda expanderar i rymden så kommer de mer eller mindre att "dyka upp", i alla fall ur den andres ögon."

Jaha, du menar alltså att de blonda rymdhjältarna ska vara från en annan planet?
Om de är från jorden kanske det kan vara lite intressant, men annars kommer jag förmodligen bita mej i tummen till följd av likheter som bara råkar finnas där... :gremtongue: Jag tror jag disskuterat med dej tidigare att jag inte är ett stort fan av tanken med oändlighet som en garanti för att många dubbletter finns av allting....

Jag trodde du syftade på att "di blåögde" kom från Fo'ur. Det skulle du få arbeta lite till för att få mej att tro...

...men att tänka jordborna som en "andra part", och kanske rentav en våldsam och blodtöstig invasionstyrka som vill förin lilla Fo'ur skulle jag nog kunna tycka var lite orginellt och trevligt...

Skulle man kanske kunna binda ihop det med Evangelium lite? jag menar, som en historisk liten specialtutsh? har iofs bar läst igenom introduktionen på det, men där har du ju åtminstonde en ganska stadig grund att bygga på...

/Mask - gillar verkligen när olika rollspel påverkar varadra....

Krille

Super Moderator
"Jaha, du menar alltså att de blonda rymdhjältarna ska vara från en annan planet?"

Jupp. De kommer från gamla hederliga Terra.

"Om de är från jorden kanske det kan vara lite intressant"

Kommer de inte därifrån så kommer de från någon annan koloni, som i likhet med Fo'ur tappade kontakten med Jorden för några tusen år sedan. Man vet aldrig - jag kanske kör den grejen för den tsarrysslandsliknande idén som jag har.

"...men att tänka jordborna som en "andra part", och kanske rentav en våldsam och blodtöstig invasionstyrka som vill förin lilla Fo'ur skulle jag nog kunna tycka var lite orginellt och trevligt..."

Den möjligheten finns alltid, men kommer lämnas öppen för spelledaren.

"Skulle man kanske kunna binda ihop det med Evangelium lite?"

Evangelium är visserligen lika närstående som de gamla grekerna är för oss, men det finns faktiskt redan en koppling. Man får dock leta lite för att finna den. :gremwink:

Hur som helst, Evangelium är i så fall forntida myt för båda, långt före Första imperiet.

Mask_UBBT

Hero
"Den möjligheten finns alltid, men kommer lämnas öppen för spelledaren."

mjae, du själv bestämmer ju om folken är polare eler inte...

"Evangelium är visserligen lika närstående som de gamla grekerna är för oss, men det finns faktiskt redan en koppling. Man får dock leta lite för att finna den."

Var finns kopplingen?(Mask=lat)

(Råkade glömma att Fo'ur var en koloni, tänkte snarare att det skulle varit ett framtida Fo'ur som kontaktade jorden...)

/Mask

Troberg

Sinister eater
Fast den biten kan jag lika gärna sno från Wing Commander - film såväl som spel. Det passar nog rätt bra in i resten av stämningen också, förutom de snorfula uniformerna.
Självklart, de är ganska lika. Största skillnaden är att piloterna i WC är bara piloter, medan de i BG är älla aspekter av krigare.

Inspiration, ja. Stämning, ja. Men hela koncept? Njä. Förutom den där biten med att man kan få en helt annan sorts och mycket mer juridisk och kostsam stämning på sig så är risken också att man får för mycket stämning av fel sort. Hade jag varit ute efter Battlestar Galactica RPG så hade jag gjort ett sådant, inte Skymningshem: Andra Imperiet.
Du lägger nog mer i ordet koncept än vad jag gör. För mig är exempelvis Galactica och Wing Commander i huvudsak samma koncept, förutom att Galactica dessutom utnyttjar konceptet 'Planet caravan'.

På samma sätt ser jag Alien och The Abyss (förutom sista tio minuterna) som samma koncept. Isoleringen, ovissheten, interna spänningar, skitiga miljöer och ett okänt monster är konceptet här, inte rymdskepp eller undervattensstationer.

Krille

Super Moderator
"mjae, du själv bestämmer ju om folken är polare eler inte..."

Näe, faktiskt inte. Om Terra beskrivs som ett frivilligt tillägg så kommer det att beskrivas under förutsättningen att kontakten precis har skett eller inte skett än, och ge förslag på framtida händelseutvecklingar - inklusive terranskt invasionsförsök, terransk erövring och ockupation av Fo'ur, kallt krig, nervös fred eller livlig handel.

"Var finns kopplingen?"

Påskägg är inte till för att avslöjas. Påskägg är till för att upptäckas. :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
"Påskägg är inte till för att avslöjas. Påskägg är till för att upptäckas. "

usch va jobbigt! dessutom är de väl inte påsk på ett bra tag?

Men kan du åtninstonde säga VAR man ska leta? Skymmningshem, Evangelium eller något annat?
Det är vettigt om man berättar om påskäggen är på taket eller i trägårn...

Förresten, bode skymmingshem andra imperiet verkligen heta så? Jag menar, de bor väl inte bara på Fo'ur längre, eller?

/Mask - tycker bara om att tvinga andra att klura på gåtor, inte lösa dem själv....

Krille

Super Moderator
"usch va jobbigt! dessutom är de väl inte påsk på ett bra tag?"

Då har du tid på dig att leta.

"Men kan du åtninstonde säga VAR man ska leta? Skymmningshem, Evangelium eller något annat?"

Man är tvungen att leta och pussla lite från båda.

"Förresten, bode skymmingshem andra imperiet verkligen heta så? Jag menar, de bor väl inte bara på Fo'ur längre, eller?"

Näe, men Fo'ur är centralvärlden i det Andra imperiet, och det visar på kopplingen till första Skymningshem.

Cybot

Mest spelbar
Kommer osökt att tänka på Battlecruiser Nadesico.....är kanske helt fel ute men det är i alla fall vibbarna som jag får när jag ser ert lilla samtal.

Krille

Super Moderator
Vibbar

"Kommer osökt att tänka på Battlecruiser Nadesico.....är kanske helt fel ute men det är i alla fall vibbarna som jag får när jag ser ert lilla samtal."

Jag har ingen aning om hur rätt eller fel ute du är - jag har inte hört talas om det. Men jag vågar mig på en gissning att det är en anime (och i så fall ännu en i raden som jag inte har sett eller hört talas om).

Cybot

Mest spelbar
Re: Vibbar

Tja, du har rätt i att det är en anime(också känd som Martian Successor Nadesico eller High Mobility Battleship Nadesico).

Men i alla fall. Det verkar som din ide går ganska mycket mot Japanskproducerad Anime Space opera(fast utan närstrids vapen på rymdfightrarna :gremgrin:). Folk som traskar omkring vardagligen i något som liknar paraduniformer, kraftsvärd och ingenting ens i närheten av psykologisk utvärdering av besättningar. :gremcool:

WolmerX

Warrior
bilder på vältränade blonda kortklippta rymdhjältar med höga stövlar, vida byxor och sidknäppt läderjacka och dito blonda rymdhjältinnor med... um... "intressanta mått".

Verkar som om det inte bara är du som inte får tankar ur skallen. I och med att jag läste den kursiva meningen ovan så kan jag inte släppa anime-serien Vandread ur skallen. Bortsätt från att läder kanske myts ut mot syntetmaterial så är beskrivningen klockren.

Storuggla

Champion
Into the star-filled yonder... - Tsaren i rymden?

"Man vet aldrig - jag kanske kör den grejen för den tsarrysslandsliknande idén som jag har."

Tsarister i rymden? Vafalls? Här satt jag och lurade på någon form av förstavärldsuniformer och så och sen kommer du och säger så? Kan vi vänt aoss pickelhauben också? ^_-

Storuggla, Bismark ins ein raumschiff

Storuggla

Champion
"Om Terra beskrivs som ett frivilligt tillägg så kommer det att beskrivas under förutsättningen att kontakten precis har skett eller inte skett än, och ge förslag på framtida händelseutvecklingar - inklusive terranskt invasionsförsök, terransk erövring och ockupation av Fo'ur, kallt krig, nervös fred eller livlig handel."

Det är sådan metaplott det ska va! Sådan man själv kan bestämma om, med alternativ och... ja, sådant.
Sedan at tjag är en anhängare av att Terra ska återta sina gamla områden är ju givet, vem kan motstå Kolonial Expeditions Styrkan, uppdelad i Deffensiv och Offensiv.

Storuggla, vill vara med i Kolonial Expeditions Styrka Offensiv, av uppenbara skäl. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Re: Into the star-filled yonder... - Tsaren i rymden?

"Tsarister i rymden? Vafalls? Här satt jag och lurade på någon form av förstavärldsuniformer och så och sen kommer du och säger så? Kan vi vänt aoss pickelhauben också? ^_-"

Rymden är stor. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Men i alla fall. Det verkar som din ide går ganska mycket mot Japanskproducerad Anime Space opera(fast utan närstrids vapen på rymdfightrarna )."

Fullt möjligt. Jag har inte sett så mycket sånt. Jag tröttnade på Neon Genesis Evangelion, jag tyckte inte att Irresponsibel Captain Tylor var särskilt humoristisk, och jag var lite väl sur på att jaktskeppen i Robotech såg lite väl F-14iga ut i icke-mech-läge. Jag har vaga minnen av Ulysses 31, och jag älskar fortfarande Il Etait Une Fois - l'Espace, men den är ju fransk och inte japansk. Tenchi Muyo! är ungefär den enda vagt japanskt space opera-aktigt som jag kan komma på att jag gillar stenhårt. Resten har jag inte sett.

Storuggla

Champion

Får man föreslå Wings of Honneamise, numera kallat Royal Space Force? Japanskt, anime och space opera... nja, kanske inte opera, men jäkligt bra. Och schyssta bananer.

Storuggla, petar

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag gillar det. De "kulturkrockar" som du uttrycker en rädsla för är väl inget egentligt problem: två olika planetära civilisationer kan knappast förväntas ha samma kultur (även om en del av "kulturen" är skapad i det uttalade syftet att vara rolig), och scenariot lämnar många konfliktmöjligheter öppna. Skulle man inte kunna utforma den politiska situationen som någon sorts kallt krig, där alla öppna konflikter sker långt ute i de interstellära kolonierna (då kan man ha lite djungelpatrullenkänsla över Terranska rymdkåren)?

Krille

Super Moderator

"Får man föreslå Wings of Honneamise, numera kallat Royal Space Force?"

Får du väl. Jag kommer förmodligen ignorera förslaget i alla fall - jag har för lite tid och pengar för att fördjupa mig i ämnet. :gremwink: