clarence redd
FrostByte Books
Jag rekommenderar en bok som heter Evolving the Alien. Den försöker hitta en vetenskaplig grund för hur utomjordingar kan se ut och fungera. Men eftersom ingen har sett några utomjordingar, så borrar de sig ner i vilka förutsättningar utomjordingar ”måste” följa för att inte motsäga några basala funktioner inom fysik, kemi och biologi. Gravitation och evolutionsläran till exempel. Det är roligare än det låter : ) Rent evolutionärt är ögon vanligare än tänder, till exempel.
I Odd Soot var grundtanken att skapa utomjordingar som inte var så påverkade av hur vi föreställer oss dem - och ändå göra dem spelbara. Jag har skrivit en artikel på Medium om processen, men kortversionen är att jag rundade mina förutfattade meningar genom att bygga aliens från gamla anatomiska illustrationer. Det blev som ett biologiskt LEGO, som tvingade mig att tänka nytt.
Jag gick igenom tusentals gamla bilder i digitala arkiv. Utomjordingarna växte fram kroppsdel för kroppsdel och deras ”personligheter” och samhällen växte fram parallellt med anatomin. Kul men tidsödande.