Nekromanti Intressanta system för konflikter

Max Raven

T12-kultist
Vilka system med bra eller intressanta sätt att hantera konflikter och strid känner ni till?

RasmusL

Champion
FreeMarkets - Tillräckligt många och distinkta val att det ska bli lite lekbyggar-strategiskt men tillräckligt få för att det inte ska stjäla rampljuset helt (det hade det gärna fått göra men kanske i ett annat spel).

Svart av Kval, Vit av Lust - Snygg kvalmekanik som inte tar upp utrymme i konversationen.De riktiga ångestkvalen kommer när man alla konflikter är viktiga och man inser vad man riskerar varje gång man väljer att vinna.

Dogs in the Vineyard - Sjukt kvaligt när man har rätt nivå av system mastery och kan se vad en vinst, eller förlust, riskerar att kosta i mänskligt lidande.

The Shadows of the Trees - Väldigt kreativt och bitvis urflippat konfliktsystem med extrem spänning i slaget.

Max Raven

T12-kultist
Jag är förtjust i tanken bakom Fortune in the Middle - så länge man använder den rätt. Nu kommer jag dock inte på något system på rak arm som använder sig av det.

Mutanten

Hero
Arfert;n80408 said:
Dr Who och Svenska kulter.
På vilket sätt är Dr Who och Svenska kulter spel som motsvarar trådstartarens frågeställning?

Genesis

Ni dés ni maître
Max Raven;n81003 said:
Jag är förtjust i tanken bakom Fortune in the Middle - så länge man använder den rätt. Nu kommer jag dock inte på något system på rak arm som använder sig av det.
Typ alla spel av Forge-skolan?

Gällande trådämnet så hade konfliktsystemet i Don't Rest Your Head ett startkt inflytande på mig när jag läste det. Ett otroligt elegant system som bakar in många variabler och effekter utan att göra komplicerad matte eller ha en massa delmoment. Många olika typer av input och output i ett och samma slag. Det visar verkligen på kraften i tärningspölsystem. Jag har aldrig byggt ett spel med tärningar sedan dess utan att använda tärningspölar. Rekommenderad läsning och spelning för hugade spelkonstruktörer!