Nekromanti Intressanta terräng och miljöfaktorer

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Efter att ha läst om random motståndare tänkte jag att det kunde vara kul med lite inspiration angående platser där rollpersoner kan dö. Alltså, stridsplatser med en kul detalj eller två. Det kan vara i vilken miljö du vill, tanken är bara att inspirera lite.

Jag börjar.

Stenig sluttning.
En ganska brant sluttning med mediumstora stenar (5-50 kg) överallt.
Effekter: Halverad förflyttning uppåt, dubblad nedåt (måste rulla smidighet eller liknade för att undvika fall om mer än halverad rörelse används i någon riktning). Fall orsakar stenras som har 50% chans att träffa figurer nedanför. Handling kan användas för att starta ett stenras, som då har 50% chans att träffa figurer nedanför.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Träsk, förflyttning och rörelsebaserade färdigheter som färktning, undvika mm. blir svårare. Risk för at man skall falla om man försöker röra sig, varje runda man står stilla finns en chans att man fastnar.
Varelser med breda fötter såsom elefanter och halvlängdsmän klarar sig bättre.

Tät skog, sikten blockeras till ett fåtal meter, tjocka stammar blockerar avståndsvapen och fungerar som gömställe, mycket desorienterande. Fienden hörs innan de syns. Farliga apmän kan svinga sig mellan trädkronorna.

Gles skog, frammkommligheten minskar pga rötter, snår, buskar, dungar, rötter, sorkhål etc. Förflyttning halveras, kamouflerade personer som inte rör sig är mycket svåra att upptäcka.

Murket trägolv, svag is. fläskiga krigare i helrustning riskerar att dråsa genom plankorna.

Möblerat rum, förflyttning och svingande av stora vapen lider vissa nackdelar, gott om improviserade vapen och skydd finns tillgängliga.

Brinnande skog/byggnad, varje runda finns risk för att få en brinnande bjälke över sig, brandgaserna riskerar att slå kombatanterna medvetslösa, eld gör ont. Korkade djur råkar i sken.

Folkmassa, lätt att gömma sig om man inte sticker ut men om massan drabbas av panik så riskerar man att lynchas eller krossas, förflyttning halveras.

Smal bro, bron vajjar och det är svårt att röra sig snabbt, springa eller slåss. Att vräka en fiende över kanten är ett alternativ, alternativt att hinna över innan bron förstörs eller rasar.

Mörk grotta, dåliga ljusförhållanden, halt eller ojämt underlag och lågt till tak premierar korta personer med mörkersyn.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Spelarna i en grop på en öppen yta, folk med avståndsvapen gömda utanför. Knivigt dilemma.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Fullsatt sjömanskrog
Här finns det dåligt med utrymme men gott om lösa tillhyggen: murkna stolar, halvfulla sejdlar, träben och kandelabrar. Skickliga krogvåldsmän har alltid ett trubbigt föremål i handen på en sån här plats. Krogens stojiga och vildsinta sjöbusar är visserligen vana med våld, dråp och mord men backar inte från att hugga in i slagsmålet, för att muddra förloraren eller för skojs skull. Varje runda/omgång/jiddedi är det 50% risk att 1T6 sjöbjörnar av varierande berusning hoppar in i striden och börjar veva.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Inuti ett klocktorn.
Man måste tänka på att inte skada delarna som rör sig för det kan orsaka en total kollaps av hela urverket.

Slakteri
Man måste dodga svingande djurkadavermedan man fajtas.

Ett laboratorium
Vad innehåller egentligen kolvarna? Gifter? Gas?

Fajt i kyrkan
Se till att inte skada bröllopsföljet!

Romerskt badhus
Att fajtas i midjehögt vatten kan vara ansträngande.

En frusen flod
Isen börjar knaka olycksbådande

Repbron
I den djupa klyftan nedanför simmar krokodiler.

Carnevale!
En stor fajt mitt udner pågående festligheter som drar fram genom stadens gator och torg.

En enorm kycklingfarm där fajten försvåras av att tusentals kycklingar springer runt fötterna på kombattanterna.

En brinnande väderkvarn
Huga!

Gastunnlar
Minsta lilla gnista kan antända gasen! Lägg bort svärdet och använd nävarna mänska!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
I en smedja.
Halvfärdiga vapen och bruksföremål är redo för våld. En glödhet ässja vill ingen sätta sig på eller bli instoppad i. Städ att snubbla på och kedjor hänger från taktet. Glödgade järn finns givetvis inom räckhåll.

Platsen kommer förmodligen brinna ned.
 
Top