OSR Intressanta vanliga föremål i din packning

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Mycket grottkrälsspelande går ut på använda sin kreativitet för att lösa problem med föremål karaktären har i sin packning. Såpass mycket att i gamla Dungeons & Dragons blev en "10 feet pole" ett standardval på utrustningslistorna, eftersom den kan användas för att peta efter fällor på golvet två 5-fots rutor framför spelarna. Jag har också hört att "en höna på ett snöre" ska ha varit väldigt användbart i flera situationer.

Men en extra tjusning i spel som tex. Into the Odd är att dessa föremål slumpas vid skapandet av rollpersonen, så att du behöver vara extra kreativ och inte bara tar med dig "standardpackningen". Man får tex. med sig ett rep, ett durkslag, spelkulor och en borr. Väldigt flummigt när man börjar spela, men tillfredställande att hitta tillfället när man övertalar spelledaren och de kan tvingas in i spel för att rädda situationen!

Minns du några föremål dina äventyrare haft med sig som visat sig vara oväntat användbara? Finns det något annat intressant föremål du tänkt handla in till din rollperson? Ge mig era exempel!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,494
Location
Köping
Vi spelade (D&D 3-versionen av) Tomb of Horrors på ett Dancon för länge sen, och Storuggla rullade en random rollfigur med NPC-klasslevlar och slumpad utrustning. Åsnan blev mosad i en av de fejkade ingångarna och osten användes för att testa det gröna ansiktet. Det var nog de föremål som gjorde mest nytta i det partiet.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,433
Väldigt flummigt när man börjar spela, men tillfredställande att hitta tillfället när man övertalar spelledaren och de kan tvingas in i spel för att rädda situationen!
Jag älskar detta, men jag tycker det ingår i det spelet att man ska få vara lite kreativ med sina prylar. Som jag menade i en annan diskussion här på forumet, är det viktiga inte exakt hur många afrikanska svalor som behövs för att bära en kokosnöt (för att ta ett gammalt fint exempel), utan vilka meningsfulla val man kan göra, finns det en kostnad eller risk inblandad, hur passar det in i världen och med karaktärerna, osv.

Som SL kan jag gilla att ställa frågor till spelarna om vad deras prylar säger om deras karaktärer och var de kommer ifrån. Minns att nån gång fick en spelare en papegoja, och att hans karaktär blev till nån sorts piratyp som menade att han hade tränat papegojan att flyga före in i rum för att varna för faror. Tyvärr blev den uppäten av ett monster, men han (spelaren, inte papegojan) var införstådd med den risken. Gillar hur sånt kan göra att världen och karaktärerna typ träder fram under tiden man spelar.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,260
Location
Stockholm
Jag älskar detta, men jag tycker det ingår i det spelet att man ska få vara lite kreativ med sina prylar. Som jag menade i en annan diskussion här på forumet, är det viktiga inte exakt hur många afrikanska svalor som behövs för att bära en kokosnöt (för att ta ett gammalt fint exempel), utan vilka meningsfulla val man kan göra, finns det en kostnad eller risk inblandad, hur passar det in i världen och med karaktärerna, osv.
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar här, kan du utveckla?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,433
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar här, kan du utveckla?
Det kanske inte var alls det du menade men jag tänkte lite på det med att ”tvinga” saker in i spel, att jag tänkte det kan vara svårt att göra bedömningar vad som är rimligt, och att saker kan kännas långsökta, speciellt om man utgår främst från vad som verkar realistiskt eller balanserat.

Men om jag tänker mer utifrån SL-delen i ItO, att man ska ge spelarna val och att varje val ska ha impact på världen, så blir det lättare att göra den typen av bedömningar. Jag behöver inte veta exakt t ex hur många meter en papegoja kan flyga, eller hur länge en cigarr brinner, eller vad som helst, för att göra en ruling som makear sense och som gör att spelarna kan göra ett meningsfullt val. Och kanske också öppna upp för mer kreativa användningar av sina prylar. (Förlåt för all svengelska!)

Så klart utgår jag från vad som känns verklighetstroget i världen och kontexten och sådär, men det är bara lättare och roligare för mig att göra en bedömning om jag tänker ”meningsfulla val”, framför exakt realism, lite hårdraget.
IMG_2958.jpeg
 
Top