Nekromanti Intresse i Superhjälte rollspel

Master Pelle

Warrior
Jag har inte riktig sett någon superhjälte rollspel i butiker och har aldrig sett eller hört att det fanns någon svensk superhjälte rollspel. Då undra jag om den flesta svenska rollspelare har inte någon mycket intresset för den typen av spelen.

Krille

Super Moderator
Såvida man inte vill räkna in Vampire bland superhjälterollspelen så finns det inte så många. Gamla DC Heroes, Marvel Superheroes, GURPS Supers och HERO är de mest kända av de gamla utrikiska klassikerna, men på svenska är det ont om dem.

Rising

Vila i frid
har aldrig sett eller hört att det fanns någon svensk superhjälte rollspel.
Nej, den genren är rätt utpräglat amerikansk. Det finns dock en hel del amerikanska superhjälterollspel (åtminstone har Marvel ett stort). Här i Sverige har vi tyvärr ett rätt dåligt rollspelsklimat för den sortens hjältehistorier (vi har ju alltid försökt vara lite "finare" och "verkligare" än den stora mittfåran av jänkarrollspel) men jag skulle extremt gärna se ett svenskt superhjälterollspel.

Så... det är en liten genre, men den finns. Du får kolla lite nogrannare, bara, och gå direkt på de amerikanska rollspelen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Andra superhjältespel är Champions och Villains&Vigilantes. Sedan finns det ett spel som jag inte vet om det går att köpa och det heter "Biff! Bam! Boom!"

Men det är som Rising sa en relativt typisk amerikansk företeelse.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Svenska hjältar

Det vore kul med ett svenskt superhjälterollspel om man då dessutom skapade ett svenskt superhjälteuniversum med genuint svenska hjältar. Istället för Captain America så leds den största svenska superhjältegruppen av Moder Svea, som är omgiven av hårdingar som Älgen, Stålsamen och Gåsapågen.
Jag vet inte om intresset för superhjältar skulle vara mindre här än någon annanstans. Det är ju inte en speciellt stor genre i USA heller.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Svenska hjältar

Det vore kul med ett svenskt superhjälterollspel om man då dessutom skapade ett svenskt superhjälteuniversum med genuint svenska hjältar. Istället för Captain America så leds den största svenska superhjältegruppen av Moder Svea, som är omgiven av hårdingar som Älgen, Stålsamen och Gåsapågen.
Glöm inte Medelsvensson och Skattmasen (som rider på sin trogna följeslagare Dalahästen).

Tyvärr är nog Sverige inte direkt ett land som inspirerar till superhjältar. De få hjältar vi har (Raoul Wallenberg, Carl Gustav von Rosen och några till) har alla varit "vanligt folk" som gjort stordåd på ett rätt så anspråkslöst sätt. Inte direkt flashiga superhjältar.

Rosen

Myrmidon

Det vore kul med ett svenskt superhjälterollspel om man då dessutom skapade ett svenskt superhjälteuniversum med genuint svenska hjältar.

Ett problemet där är att svenskar, till skillnad från amerikaner, har kroniskt svårt för att ta superhjältegenren på allvar - det blir nästan alltid rena parodi-figurer som inte har speciellt mycket gemensamt med Marvels och Images persongallerier.

Henrik Örnebring skrev två utmärkta artiklar om att spela i icke-parodiska superhjältemiljöer i Sverox #20 och Sverox #22, där han tog upp genrens förutsättningar på ett bra sätt. Jag tyckte det var synd att den föreslagna kampanjmiljön Capitol City var förlagd till USA, men den skulle nog gå att skifta till svensk miljö utan större ansträngningar.
(De flesta av illustrationerna till dem är fö från två svenska superhjälte-universa som jag konstruerade i högstadiet och gymnasiet, och brukade rita serier om.)

--
Åke

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Ett problemet där är att svenskar, till skillnad från amerikaner, har kroniskt svårt för att ta superhjältegenren på allvar - det blir nästan alltid rena parodi-figurer som inte har speciellt mycket gemensamt med Marvels och Images persongallerier.
Även jag har svårt att ta dem på allvar och jag läser faktiskt superhjälteserier (i alla fall om de är skrivna av Grant Morrison eller Mark Millar). Superhjältar är ett storsalget koncept som behöver en storslagen bakgrund att utspela sig mot, och då funkar amerikanska storstäder, medan svenska står sig slätt. Vad skulle Spindelmannen svinga sig i i Linköping? Kan du tänka dig Batman röja bland knarklangarna i Rinkeby?

Men jag tycker att det vore en kul utmaning att utforma ett helt seriöst svenskt superhjältegalleri, som fungerar i ett svenskt samhälle och har något att erbjuda som inte de amerikanska motsvarigheterna har. Frågan är om det går?

/tobias

GrottrolletNaug

Swashbuckler
eftersom ingen har nämnt det ännu så kan jag peka på White Wolfs Abberant. Tvättäkta superhjälterollspel utan krusiduller.

/Naug

Master Pelle

Warrior

Jag har hittat en information om en svensk superhjälte figur som fanns i Svenska Serier där en superhjälte som kallas Kapten Sverige som bekämpa mot nazister. Denne figuren skapades av Åke Forsmark.

Jag har hittat den information från den här hemsida http://www.internationalhero.co.uk/
Där kan man hitta nästan alla superhjältar från hela världen.

Pom

Swashbuckler
Svensk hjälte [ANT]

Det närmaste man kommer en seriös svensk superhjälte i modern tid är väl allas favoritgrodman Hamilton.

Hartland

Warrior

Vänd på frågan.

Vilka svenska superskurkar(tm) finns det?

För att en superhjälte ska fungera i längden krävs det en eller flera onde motparter. Batman har Jokern, Pingvinen, mfl. Spindelmanen har Greengoblin, Venom, Lizard, mfl. FF har Dr Doom, mfl. Och så vidare och så vidare och så vidare.

Det vi saknar i superhjältar saknar vi också i superskurkar. Fast det är klart... Batman skulle ju alltid kunna slåss mot den fruktade svenska "Lasermannen"... :gremwink:

/Hartland - tänkte skriva fler förslag men var kass på namn...

sockerpappan

Veteran
Ungefär som alla andra länder då...

I verkligheten har inte USA heller en massa superhjältar som springer omkring men deras hjältar bygger på deras idétradition. Skulle man bygga något liknande i sverige måste man självfallet anpassa det. Det stora problemet är att vi inte har att falla tillbaka på världskrigen / vietnamn i samma utsträckning för att hitta platser där våra hjältar skapas. Dock har vi ju kärnkraft som muterade spindlar kan komma ifrån och lite brottslighet finns det allt även här. Men inspirationen måste tas någonstans ifrån.... hmmm... Anstrid Lindgren är ganska svensk, superhjälte paret "Bröderna Lejonhjärta" som kämpar mot skurken "Katla" kanske?

Kapten stofil är en tvättäktasvenska seriesuperhjälte för övrigt...

Johan K

Gammal & dryg
Jag har inte riktig sett någon superhjälte rollspel i butiker och har aldrig sett eller hört att det fanns någon svensk superhjälte rollspel. Då undra jag om den flesta svenska rollspelare har inte någon mycket intresset för den typen av spelen.
Mjaeee, är väll inte direkt sådär supersugen på att lira nått super-hjälte-spel... Känns som det kan bli lite för mycket av det goda, om man säger så... Är trevliga med stämmningsspel a´la DoD6 eller nått sådant..

Krille

Super Moderator
Kapten Sverige

"Jag har hittat en information om en svensk superhjälte figur som fanns i Svenska Serier där en superhjälte som kallas Kapten Sverige som bekämpa mot nazister."

Häh! Egentligen hette han Hugo och var ägare till ett serieantikvariat, men han förvandlades till Kapten Sverige om han hörde nationalsången.

Avsnittet ifråga hette "Nazistdinosaurierna från rymden anfaller", och handlade om att Adolf H skickat ut en raket med propaganda i yttre rymden som landat på en planet med dinosaurier. Dessa muterade och blev intelligenta, och dessutom indoktrinerade av propagandan, så de byggde en massa raketer för att åka till jorden och undsätta den ariska rasen, under ledning av Tyrannosarier Reichsführer.

Och... ehrm... låt oss säga att i det avsnittet myntades den odödliga tyska frasen "ich auf der lille Arier eine Capricciosa machen!"

trinker

Warrior
Jag vet inget svenskt men Marvel har gjort något, sen vet jag Silver Age Sentinels med T10 system.

Rosen

Myrmidon

Superhjältar är ett storsalget koncept som behöver en storslagen bakgrund att utspela sig mot, och då funkar amerikanska storstäder, medan svenska står sig slätt. Vad skulle Spindelmannen svinga sig i i Linköping? Kan du tänka dig Batman röja bland knarklangarna i Rinkeby?

Hah -- mina serier utspelades i Luleå, och det funkade utmärkt. Den ena var i en omdöpt och lite uppfettad motsvarighet (så att man kunde ha stora HQ-kåkar i centrum), den andra i staden as is (där HQ:s o dyl var stora underjordiska anläggningar).

Men jag tycker att det vore en kul utmaning att utforma ett helt seriöst svenskt superhjältegalleri, som fungerar i ett svenskt samhälle och har något att erbjuda som inte de amerikanska motsvarigheterna har. Frågan är om det går?

Det viktiga, tror jag, är att man får fram en känsla av att de är svenskar, och det görs IMO minst lika mycket när de är civila (Spindelmannen skulle fungera var som helst där det finns gott om höghus; det är Peter Parker som gör honom amerikansk). Hjältarna i sig behöver inte vara speciellt annorlunda från Marvels figurer, däremot bör de ha en mer folkhemsk backdrop (en svensk J Jonah Jameson skulle angripa superhjältar för att de inspirerar ungdomar till våld och sprider fascistiska övermänniskoideal, inte för att de är ett hot mot vanligt helyllefolk).
Hjältarna i mitt as is-Luleå sket fö i allmänhetens åsikter, då de ingick i en hyperhemlig organisation som bekämpade lika hemliga organisationer från andra länder, utomjordiska hot o dyl, och inte beblandade sig nämnvärt med det vanliga samhället när de hade trikåerna på sig. Många amerikanska hjältar funkar på samma sätt.

--
Åke