Re: Svenska hjältar
Superhjältar är ett storsalget koncept som behöver en storslagen bakgrund att utspela sig mot, och då funkar amerikanska storstäder, medan svenska står sig slätt. Vad skulle Spindelmannen svinga sig i i Linköping? Kan du tänka dig Batman röja bland knarklangarna i Rinkeby?
Hah -- mina serier utspelades i Luleå, och det funkade utmärkt. Den ena var i en omdöpt och lite uppfettad motsvarighet (så att man kunde ha stora HQ-kåkar i centrum), den andra i staden as is (där HQ:s o dyl var stora underjordiska anläggningar).
Men jag tycker att det vore en kul utmaning att utforma ett helt seriöst svenskt superhjältegalleri, som fungerar i ett svenskt samhälle och har något att erbjuda som inte de amerikanska motsvarigheterna har. Frågan är om det går?
Det viktiga, tror jag, är att man får fram en känsla av att de är svenskar, och det görs IMO minst lika mycket när de är civila (Spindelmannen skulle fungera var som helst där det finns gott om höghus; det är Peter Parker som gör honom amerikansk). Hjältarna i sig behöver inte vara speciellt annorlunda från Marvels figurer, däremot bör de ha en mer folkhemsk backdrop (en svensk J Jonah Jameson skulle angripa superhjältar för att de inspirerar ungdomar till våld och sprider fascistiska övermänniskoideal, inte för att de är ett hot mot vanligt helyllefolk).
Hjältarna i mitt as is-Luleå sket fö i allmänhetens åsikter, då de ingick i en hyperhemlig organisation som bekämpade lika hemliga organisationer från andra länder, utomjordiska hot o dyl, och inte beblandade sig nämnvärt med det vanliga samhället när de hade trikåerna på sig. Många amerikanska hjältar funkar på samma sätt.
--
Åke