Vimes
Sillkung
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 12,089
Nu är vi förstås peppade på Lukas mästarprov som varulvsspels-SL, men jag har gått och sugit på en spelidé som jag inte kan släppa. Därför tänker jag kolla om det finns 5 friska spelare som vill vara med och testa i sommar.
Spelet är inte ett varuvlsspel i egentlig mening. Däremot finns det dold information och dolda agendor, och det finns saker att genemsamt rösta och fatta beslut om.
Settingen är någon form av senmedeltid/renässans-fantasy. Varje spelare representerar en adelssläkt som tävlar om prestige och rikedomar i syfte att ta över kungariket. Spelarna/adelssläkterna har egna (delvis dolda) resurser att spendera, och kungariket som helhet har resurser kopplade till adelssläkternas resurser. Spelet spelas i distinkta "dag"- och "natt"-rundor. Under dagrundorna är adelsrådet samlat för att bestämma hur en eller flera kriser/händelser ska hanteras. Under nattrundorna använder spelarna olika förmågor för att skaffa sig ekonomiska, militära och politiska fördelar mot övriga. Spelare får kommunicera med varandra utanför speltråden, samt skicka resurser till varandra.
Så... strategisk diplomati med social deduction-inslag.
Anmäl intresse här! Jag vill ha 5 spelare, någon gång i sommar (tidig augusti?). En disclamer är att spelet är ganska komplext och att det förstås blir "speltest i skarpt läge". Det är inte omöjligt att spelet går sönder efter någon runda!
Spelet är inte ett varuvlsspel i egentlig mening. Däremot finns det dold information och dolda agendor, och det finns saker att genemsamt rösta och fatta beslut om.
Settingen är någon form av senmedeltid/renässans-fantasy. Varje spelare representerar en adelssläkt som tävlar om prestige och rikedomar i syfte att ta över kungariket. Spelarna/adelssläkterna har egna (delvis dolda) resurser att spendera, och kungariket som helhet har resurser kopplade till adelssläkternas resurser. Spelet spelas i distinkta "dag"- och "natt"-rundor. Under dagrundorna är adelsrådet samlat för att bestämma hur en eller flera kriser/händelser ska hanteras. Under nattrundorna använder spelarna olika förmågor för att skaffa sig ekonomiska, militära och politiska fördelar mot övriga. Spelare får kommunicera med varandra utanför speltråden, samt skicka resurser till varandra.
Så... strategisk diplomati med social deduction-inslag.
Anmäl intresse här! Jag vill ha 5 spelare, någon gång i sommar (tidig augusti?). En disclamer är att spelet är ganska komplext och att det förstås blir "speltest i skarpt läge". Det är inte omöjligt att spelet går sönder efter någon runda!