Nekromanti Intresserad

Dranolir

Veteran
Är Drakar och Demoner kul? Är det bra gjort? Jag är bara lite intresserad. Jag har ju bara testat en liten version av det här spelet och kan inte så mycket.

Johan K

Gammal & dryg
Uj ja !!!

Ja, jag tycker att DoD är ett bra spel !!
Det har simpal regler, kul värld, bra & skojiga raser.. Gillas speciellt ankorna... :gremsmirk:
Har iof inte testat DoD v.6, men det ser bra ut !!
Sen så har vi ju den eviga frågan om Chronopia... För min del så kan jag inte rekomendera det... MenMen, det är en annan historia... :gremgrin:

warmoose

Warrior
Re: Uj ja !!!

ja DoD är mycket kul.. världen i sexan är grymmm... dock få arbeten och raser men det blir ok om man skaffar expert...

jag tycket du ska sattsa!

Dranolir

Veteran
En fråga om troll

Låter bra. Kan någon beskriva DoD:s troll lite noggrannare för mig. Jag är nämligen van vid stora engelska troll som är dumma och extremt korkade. Ett skogstroll i DoD ser ju däremot mer ut som en liten elak goblin.

eNo

Veteran
Re: En fråga om troll

Trollen i DoD6 är antingen stora enstöringar eller mindre, fega, troll som lever i grupp. Trollen skiljer mycket från trollen i DoD5 (Cronopia). I DoD5 kan man träffa på et troll i en stad. Man kan även spela trolli DoD5 vilket man inte kan i DoD6. Trollen i DoD5 är snälla medan trollen i DoD6 är genuint onda.

Utöver trollen kan jag nämna att DoD6 till största del utspelar sig i skogen (det är i alla fall tänk så). DoD6 känns också mer seriöst än DoD5 rent generelt.

Jag kan varmt rekomendera DoD6 om du söker ett inte allt för regeltekniskt avancerat rollspel i fantasymiljö.

Söker du något mer regeltekniskt avancerat med (mycket) välbeskriven värld skulle jag hellre rekomendera Eon från NeoGames.

Lord Duregar

Warrior
Re: Uj ja !!!

Jag som inte är expert på DoD tycker att det är mycket kul.
Jag har inte varit sl i det men jag tro det är lätt och att vara spelare är annu lättare.
DoD passar alla=)

Storuggla

Champion

Njaaa, Istrollen är ju en listiga rackare, fick ett helt kungarike genom förhandling en gång i tiden minsann. Så helt fel är de ju inte. Förresten, är en hrimturse ett troll? Eller bara enstor bläffa?

Storuggla, Tungur Knivur

Sadaigh

Swordsman
Ja, DoD är bra för både äldre och yngre spelare, lätta regler å så. Men för den mer erfarne så rekommenderar jag DoD Expert också. Som är en lite expansion till första regelboken.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Trollen i DoD6 är antingen stora enstöringar eller mindre, fega, troll som lever i grupp.
Vilka troll syftar du på? Skogstrollen? Jag skulle knappast kalla en varelse som saknar förmågan att känna rädsla för feg. Antingen dumma eller fega alltså? Kungstrollen, fjoltrollen och istrollen är varken fega eller dumma.

vinterdraken

Veteran
Troll och Hrimtursar

Det finns en mängd olika troll, en del ä lite fegare än andra (gråtroll), andra saknar genen för rädsla och är små å rabbiata(skogstroll). Sen har vi dom listiga Kungstrollen, mäktiga Istrollen och lite slöa stentrollen bland många andra...
DoD6 troll är oerhört varierande ä i alla fall min poäng.

Och nu till Hrimtursarna. En Hrimturse är i princip en Isjätte, en jätte från långt norrifrån. Se bland annat det som står i Jorges samt Blodguhaddas bakgrund och beskrivning i Snösaga.