Petter42
Swordsman
Jag tror (snarare hoppas) att alla här varit med om att någon i gruppen förråder någon/några andra av de som sitter runt bordet. Det är en underbar känsla, både att få reda på att man blivit totalblåst och att totalblåsa.
Nu är det så att jag just börjat spelleda en ny kampanj och vet att det kommer bli en hel del backstabbande (har redan varit en del) och det jag undrar över är hur man sköter det runt bordet. Det är besvärligt att förråda tjejen som sitter bredvid en utan att hon vet om det. Lappar blir styltigt och skrivandet stör rollspelandet, i synnerhet om jag måste läsa och svara på alla lappar. Att skicka ut folk ur rummet funkar också, men det tar väldigt med tid och jag själv hatar att vara utslängd. Är det rollspelskväll så ska det väl rollspelas?
Jag kan ju visserligen lita på att spelarna inte metar, men dom har själva sagt att dom hellre ser nåt annat (mkt insiktsfulla spelare som vet vad dom vill ha efter EN omgång (alla (sju) utom en hade inte kört innan)). Så nu rådfrågar jag er.
Andra saker spelarna vill ha om ni vill ta hänsyn till det:
Om ni nu får för er att köra klassiker "Men det fixar ju det här spelet" så skulle jag uppskatta en sammanfattning/förklaring på HUR problemet faktiskt blir löst, och inte en länk till en bok. Dock är jag helt för att använda andra rollspel. Är någon annan bättre blir det ju bättre om man stjäl lite!
Nu är det så att jag just börjat spelleda en ny kampanj och vet att det kommer bli en hel del backstabbande (har redan varit en del) och det jag undrar över är hur man sköter det runt bordet. Det är besvärligt att förråda tjejen som sitter bredvid en utan att hon vet om det. Lappar blir styltigt och skrivandet stör rollspelandet, i synnerhet om jag måste läsa och svara på alla lappar. Att skicka ut folk ur rummet funkar också, men det tar väldigt med tid och jag själv hatar att vara utslängd. Är det rollspelskväll så ska det väl rollspelas?
Jag kan ju visserligen lita på att spelarna inte metar, men dom har själva sagt att dom hellre ser nåt annat (mkt insiktsfulla spelare som vet vad dom vill ha efter EN omgång (alla (sju) utom en hade inte kört innan)). Så nu rådfrågar jag er.
Andra saker spelarna vill ha om ni vill ta hänsyn till det:
Första omgången spelade vi utan regler. Mest därför att jag inte ville slösa första omgången på en massa sånt. I synnerhet eftersom att reglerna för det mesta är det som skrämmer iväg folk. Dock så tog mina spelarna, mkt unisont, upp hela grejen med regler som ett problem. Mycket förvånande. Så nu ska jag ge dom regler, i synnerhet vill dom ha färdigheter och slump i spelet. Så, eftersom att det ligger fokus på informationssamlande, sociala intriger och politik så undrar jag lite om regler om sånt. Renodlade färdigheter är dåligt (i mina ögon), men att inte ha några egenskaper som återspeglar det vore också dåligt.
För övrigt gillar jag INTE pölsystem. Dom är i vägen för mig, då jag tycker det blir mer räkning än med "konventionella" system (typ t100, t20). Allra bäst funkar ju hybrider (pölsystem med få tärningar mot ett värde(typ EON)) och det är så jag tänker utforma systemet.
För övrigt gillar jag INTE pölsystem. Dom är i vägen för mig, då jag tycker det blir mer räkning än med "konventionella" system (typ t100, t20). Allra bäst funkar ju hybrider (pölsystem med få tärningar mot ett värde(typ EON)) och det är så jag tänker utforma systemet.
Om ni nu får för er att köra klassiker "Men det fixar ju det här spelet" så skulle jag uppskatta en sammanfattning/förklaring på HUR problemet faktiskt blir löst, och inte en länk till en bok. Dock är jag helt för att använda andra rollspel. Är någon annan bättre blir det ju bättre om man stjäl lite!