Det är den här författarens åsikt att...
"Exempelvis skulle det ligga i hans höghet hertigens av uriens intresse att få se sig själv som konung"
Nja... Betänk att Consaber är en högt religiös feodal hederskultur. Hela kulturen
bygger på i sin grund att man svär trohet till sin överordnade i hierarkin och alla har en överordnad. Till och med HM Konungen som svär trohet inför Daak som har förlänat honom med marken. När man svär trohet så svar man även på sin odödliga själ. Skulle man av någon anledning bryta sitt löfte så kommer ens odödliga själ inte längre ligga i Daaks händer (observera att detta är ur en sabriers synpunkt). Folk är väldigt väldigt rädda om sin odödliga själ, således bryter man inte löften. Dessutom har man sin heder att tänka på.
Hela kulturen skolar människar att tänka på det här sättet från den dagen de är födda och således är det väldigt få som får tankar på att de ska försöka klättra på samhällsstegen. Daak har ju trots allt givit dom en plats och hur mycket respekt har dom för Daak om de förkastar sin givna plats? Det har kan vi som moderna västerlänningar tycka är ett knepigt förhållningssätt, men jag försäkrar dig om att det är djupt inbäddat i sabriernas mentalitet. Lika djupt som tanken om individualism är inbäddat hos den moderna västerlännigen.
Poäng: Hertigen av Uriens har troligtvis inte tankar på göra en kupp för tronen och om han har det så tillhör han en ytterst ohederlig och oärosam del av sabriska kulturen som kallas för 'förrädare'. Eftersom hertigen har beskrivits som
väldigt hedersam så finner jag detta smått otroligt (förutsatt att han inte lurats hela livet). Dessutom så fungerar som sagt Verdurakh som rikets hemliga polis och kommer ta steg för att undvika ett inbördeskrig om han snappar upp vad hertigen planerar. Vilket han kommer att göra eftersom Verdurakh likt andra har för vana att läsa tankar
Att ha dessutom skulle slå en pakt med Thalaskerna är någonting som är högst osannolikt. Sådant skulle
definitivt klassas som högförräderi och han skulle, om han blir påkommen, dömas till livstids halshuggning och att bli evigt släpas bakom en droska. Minst
Det åligger liksom en viss risk att trotsa ett helt rike. Om han senare skulle ingå med en pakt med thalaskerna så får man fråga sig hur många av grevarna och baronerna under honom som faktiskt skulle gå med honom. Jag skulle personligen gissa på väldigt få, då man är indoktrinerad sedan barnsben att betrakta thalaskerna som demondyrkande kravlande kräk som egentligen bara är Malghoars avkomma. Ingenting man vill parta tillsammas med med andra ord
(Angående Verdurakh) "tillräkligt för att föredra ett förenande av staterna under en "exmagikrat numera konung" under lagen?"
Han vill som sagt ha fred, även fast han är väldigt mån om den plats i det sabriska samhället som han har jobbat ett par hundra år om att uppnå.
"//Jespinsk?//
R. X. Jespin. nämnda magikrat. beskrivd som opålitlig, alldeles för inläst på machiavelli och driven. samt hänsins- och morallös."
Aha! Du menar Reubin Xirhamir Jesbin. Jag kopplade inte riktigt igenom felstavning är jag rädd
Här verkar du ha missförstått någonting. Jesbin är inte en exmagikrat, utan han är snarare ställföreträdande magikrat. Jesbin utsågs av magikraternas råd efter det Pereinska frihetskriget att bli den kommande magikraten för Colonan så fort det återerövras. Så han är en av Thalamurs nio magikrater redan nu. För mer information om R. X. Jesbin så kan du se s. 101 i Geografica Mundana och på s. 52 i Encyklopedia Mundana. Det är i Encyklopedian det står att han är tänkt att ta över Colonan när det återerövrades.
//Men de som styr för tillfället är alldeles för konservativa för en sådan hållning, men folket kanske kan övertalas på andra håll? Det är bra äventyrsuppslag.//
"mm. mycket intressant! utveckla snälla?"
I våran nuvarande kampanj (som tyvärr för tillfället är lagd på halvis, men vi hoppas att åtgärda det nu under sommaren) så är det just inbördeskrig mellan Tokon och Consaber. Samtidigt som Thalamur idkar krigslist och har lyckats på magisk väg föra in en stor truppsamling rakt in på Dan Bréann (lång historia, kan ta den senare). HM Drottning har personligen kontaktat oss (vi är gamla barndomsvänner) och bett oss om tjänsten att följa med henne till Tokon. Hon ska dit och försöka medla (hon har trots allt Tokons blod). HM Konungen vet dock ej om detta och skulle definitivt aldrig godkänna en sådan diplomatisk resa. Han anser att Tokon får skylla sig själva om dom revolterar. Han är troende av det mer jargiska snittet och alldeles för stolt för att vika sig. Därför är resan dit en stor smygresa med Drottningen och hennes tjänstefolk. Verkar bli spännande, synd bara att vi bröt på båten dit och inte har återupptagit det ännu
(Angående Cretén och Bosom) "svaret gäller för båda dessa: makt?"
Återigen. Se ovan om den sabriska hederskulturen och alla de svårigheterna de skulle ha att genomföra en sådan kupp. Det betyder dock inte att de inte försöker, för det kan ju trots allt leda till intressanta äventyr
(Angående Pereine) "men befriades enligt tidigare inlägg av jargiska korsfarare, och har enligt samma inlägg jargisk tro. absurt men sannt. "
Njä... Visserligen har jag för mig att jargiska korsriddare var där och slogs, men merparten av fajtandet kom ju från sabriskt håll med hjälp av sabrisk trupp. Utan den hade landet aldrig lyckats slå sig fri. Tillåt mig att styrka mitt resonemang med ett citat från Geografica.
<blockquote><font class="small">Citat från Geografica Mundana, s.87:</font><hr />
Religion
Sedan frigörelsen har olika religioner fått ett kraftigt uppsving i Pereine. Den religion som lyckats bäst är Daakkyrkan. Liksom i Consaber så är den pereinska kyrkan i princip oberoende av diktaten från aboraten i Tibara. [/quote]
Så jag anser att den pereinska Daakkyrkan har mer gemensamt med den sabriska än den jargiska.
"//Hur signalerar folk tillhörighet rent allmänt liksom?//
folk ja. vi talar om ADEL, politisk makt. exempelvis bar anhängare till konung Gustav Vasa papegojgrönt under en stor del av hans regering. (vederlägg gärna denna uppgift, jag är en aning osäker.)"
Naturligtvis signalerar adel sin adlighet och rikedom genom att bära dyra kläder. Dyra kläder görs enklast med dyra färger som oftast är dom klara färgerna. Blått, grönt, gult och framförallt purpur är svindyrt. Rött är också tämligen dyrt (så länge man inte är i närheten av Asharien det vill säga, där röd färg finns i överflöd). Samma sak gäller såklart för medborgarna i Thalamur. Klädmode och kroppsideal skiljer sig en smula åt från Consaber och Thalamur och jag har en del tankar om det, men det kan jag ta senare.
Och naturligtvis finns det lagar som reglerar. Hela poängen med Consaber är ju att man ska komma bort från den Kejserliga lagen från gamla Colonan. Där var kejsarens ord lag och ingenting stod över honom. Consaber skapades delvis som en motreaktion till detta och därför har deras Jus Magna så hög status.
Ingen, inte ens Konungen själv står över Jus Magna. För mer information om Jus Magna hittar du på s. 20-21 i Consaber eller
här på Krilles hemsida.
Magikraterna har nog kvar sin gamla kejserliga praxis delvis. Med undantaget att det inte finns någon kejsare, utan de nio måste samsas om nya lagar som ska träda i kraft. Dessutom har de troligen ett visst mått av självbestämmande över sina egna provinser.
"//Tokons styrkor kan aldrig stå emot hertigens samlade riddarhär, så det är dömt att misslyckas.//
alla arméer har försörjningslinjer. Tokon saknar starka fästen, stora byar och material nog att bygga sådana. Hur skulle dessa riddare överleva?"
Det är därför man har med sig sin tross. Avstånden inom Consaber är trots allt inte särskilt stora, man kan säkerligen hantera resurslinjerna själva. Om det dock är ett problem så får man helt enkelt gå långsamt framåt och säkra sina resurslinjer noggrannt (motsatsen till blixtkrig med andra ord).
/Naug, idkar aktiv studieflykt