Nekromanti Intrigerande (spoiler? -nej knappast förrästen)

Tell

Hero
Goddagens!
nu tränger jag mig på och ber om hjälp igen.
Jag undrar hur man på bästa vis kan beskriva den politiska situationen i östra Rhung Alari.
Vilka partier, allianser och konspirationer finns det?
Är Verduhrakh lojal? Är det inte mer i Legio Colonans och //priori//:s intresse att acceptera ett större inflytande under en Jespinsk konsitutionell monarki? Tokon kämpar för sin frihet-eller? Är verkligen Cretèn så vänfast som han påstår sig? Och Bosom?
Hur är det med den heliga moderkyrkan? deras inflytande har ju stärks nu i och med Pereine... Inkvisitörer? Etc.

Och hur signalerar dessa grupper partitillhörighet?
Vilka håller egna hov?
Kan vi vänta oss en "kungen i norden" (raunerna, eller varför inte ard raigh?

som ni förstår syftar jag mest på Consaber, men även på Raunerna, tokon, alverna, thalkerna, cirefalierna och utbrytarstaterna. Välj själva!

Alla svar och vidareutvecklingar mottages tacksamt.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det politiska läget i östra mundana (SPOILER)

"Jag undrar hur man på bästa vis kan beskriva den politiska situationen i östra Rhung Alari."

Gah! Håll i dig människa, den där frågan är ju öppnare och bredare än vilken humanist-tenta som helst :gremcrazy: :gremwink:

Allvarligt, jag kan försöka svara, men svaret i detalj skulle nog bli så långt att jag inte orkar skriva det och ingen annan orkar läsa det. Så jag tar det lite nedskalat istället.

"Vilka partier, allianser och konspirationer finns det?"

De två största och på många sätt viktigaste spelarna är Consaber och Thalamur. Alla andra allianser är nästan alltid centrerade kring konflikten mellan Thalamur och Consaber och alla dessa allianser står på den ena eller den andra sidan i den här konflikten. Konflikten är det viktigaste som händer i regionen just nu och alla politiska spänningar är på något sätt kopplade till den. T.ex. så skulle Tokons vrede på HM Constantin XIV inte vara så allvarligt om det inte vore för att thalasken kommer försöka att exploatera situationen (eller har dom medelst sina rakhori-agenter de facto skapat den? vem vet).

"Är Verduhrakh lojal?"
Verdurakh är lojal mot sig själv. Hans mål torde vara likt de andra lumiandrakarna att förbereda mundana inför den kommande peripetin så att de är så redo som de möjligt kan vara. Därför ser nog helst Verdurakh att det inte blir något krig överhuvudtaget, så att båda länderna har sina fulla militära styrkor när peripetin kommer. Han ogillade säkerligen det pereinska frihetskriget då det försvagade militärmakten i området duktigt. Men om han måste välja mellan Consaber och Thalamur så är trots allt Consaber hans protektorat och magikraterna har bevisat sig själva opålitliga med hela affären med Khakra (se Drakar).

"Är det inte mer i Legio Colonans och //priori//:s intresse att acceptera ett större inflytande under en Jespinsk konsitutionell monarki?"

Jespinsk?

"Tokon kämpar för sin frihet-eller?"

Tokon kämpar faktiskt mest för sin stolthet. Den enda anledningen till att de skulle stå och se på när thalasken kör över resten av Consaber är på grund av sin stolthet. Den stoltheten säger nämligen tydligt åt dom att HM Constantin XIV saknar heder och honom samarbetar man helt enkelt inte med. Naturligtvis finns det mer liberala element hos Tokon som helt klart hellre ser en puckad Sabrisk regim än en vrålpuckad thalaskisk förtryckarregim. Men de som styr för tillfället är alldeles för konservativa för en sådan hållning, men folket kanske kan övertalas på andra håll? Det är bra äventyrsuppslag.

"Är verkligen Cretèn så vänfast som han påstår sig?"

Ja. Varför skulle han inte vara det? Fast det kan ge väldigt bra plottvistar om han inte är det iofs :gremwink:

"Och Bosom?"

Gamle Spock... eh.. Bosom :gremwink: verkar i alla fall harmlös. Men se ovan.

"Hur är det med den heliga moderkyrkan?"

Heliga moderkyrkan är väldigt väldigt långt borta. Officiellt sett så lyder den sabriska kyrkan under den heliga moderkyrkan, men i praktiken så tycker man mest att aboraten är en knäppis som sitter allt för långt bort och har konstiga idéer för sig. Han är naturligtvis oändligt helig och vis, och man ska lyda honom. Fast man struntar i honom ändå. Det finns liksom inget sätt som jargien eller moderkyrkan kan utöva politiskt tryck på Consaber, inget alls. Och således så kan dom inte heller förvänta sig att några krav efterlevs.

Dessutom är kommunikationen mellan jargien och Consaber minst sagt bristfällig, men tirakiska pirater och cirefaliska kapare till havs, och thalamur som ett stort ogenomträngligt block över landet. Det går inte heller att skeppa en slagstyrka från jargien av någon vettig storlek då landet saknar en vettig flotta.

"deras inflytande har ju stärks nu i och med Pereine"

Nja. Pereine är ju en halv lydstat till Consaber. Det låter väl vettigast att de har en Daakkyrka som påminner mer om den sabriska än den jargiska.

"Inkvisitörer?"

Som Krill... eh.. Rafali :gremsmile: Så noggrannt förklarar detta inlägg så blir det helt enkelt ingen inkvisition i Consaber. I alla fall inte i en överskådlig framtid.

"Och hur signalerar dessa grupper partitillhörighet?"

Det är individuellt. Vissa är hemliga och gör det inte alls. Vissa är egna etniska grupper, typ Thalasker och Sabrier. Hur signalerar folk tillhörighet rent allmänt liksom?

"Vilka håller egna hov?"

De som har en så stor administration och tillräcklig öppenhet att de måste. T.ex. sabriska regeringen och thalamurs råd av magikrater.

"Kan vi vänta oss en "kungen i norden" (raunerna, eller varför inte ard raigh?"

Om Ard Raigh försöker göra uppror och utropa ett självständigt Tokon så kommer Consaber gå in med sin riddararmé för att kväsa upproret. Tokons styrkor kan aldrig stå emot hertigens samlade riddarhär, så det är dömt att misslyckas. Det betyder dock inte att han inte kommer försöka :gremwink:

Raunerna tänker jag inte spekulera om, eftersom jag inte funderat så mycket på dom. Ymir har däremot säkert massor att säga om dom :gremsmile:

/Naug, som är bättre på de slutna frågorna än de öppna, men egentligen föredrar de halvöppna

Tell

Hero
I bästa humanistanda: var snäll och utveckla (spo)

//"Jag undrar hur man på bästa vis kan beskriva den politiska situationen i östra Rhung Alari."

Gah! Håll i dig människa, den där frågan är ju öppnare och bredare än vilken humanist-tenta som helst

Allvarligt, jag kan försöka svara, men svaret i detalj skulle nog bli så långt att jag inte orkar skriva det och ingen annan orkar läsa det. Så jag tar det lite nedskalat istället.//

vilket jag högaktar dig för. var snäll och utveckla ännu mer. se nedan!

//De två största och på många sätt viktigaste spelarna är Consaber och Thalamur. Alla andra allianser är nästan alltid centrerade kring konflikten mellan Thalamur och Consaber och alla dessa allianser står på den ena eller den andra sidan i den här konflikten. Konflikten är det viktigaste som händer i regionen just nu och alla politiska spänningar är på något sätt kopplade till den.//

på den officiella scenen: naturligtvis. Vanligtvis är dock inte den officiella och den reella scenen den samma. Med Sabriska adelsmän och framstående medborgare som äger land i båda länderna (och i utbrytarstaterna?) så kompliceras läget en aning... Exempelvis skulle det ligga i hans höghet hertigens av uriens intresse att få se sig själv som konung: något proggresiva thalaker knappast har något emot, då en relativt mäktig lydkonung med "rådgivande akademi" *hostmanipulationhost* är tusan så mycket bättre än en maktlös hertig i fiendeland. etc.
Exempelvis står det utskrivet i Consaber att en "personlig protegé" till Deluvien var en förädare...
Lägg därtill drakarna, priori, magikrater med egenintressen, legio colonan, alarialverna, cirefalisk representation, kyrkan, de olika kulterna, andra adelspartier etc... Du förstår.

//Han ogillade säkerligen det pereinska frihetskriget då det försvagade militärmakten i området duktigt. Men om han måste välja mellan Consaber och Thalamur så är trots allt Consaber hans protektorat och magikraterna har bevisat sig själva opålitliga med hela affären med Khakra (se Drakar).//

tillräkligt för att föredra ett förenande av staterna under en "exmagikrat numera konung" under lagen?

//Jespinsk?//

R. X. Jespin. nämnda magikrat. beskrivd som opålitlig, alldeles för inläst på machiavelli och driven. samt hänsins- och morallös.

//Men de som styr för tillfället är alldeles för konservativa för en sådan hållning, men folket kanske kan övertalas på andra håll? Det är bra äventyrsuppslag.//

mm. mycket intressant! utveckla snälla?

//"Är verkligen Cretèn så vänfast som han påstår sig?"

Ja. Varför skulle han inte vara det? Fast det kan ge väldigt bra plottvistar om han inte är det iofs

"Och Bosom?"

Gamle Spock... eh.. Bosom verkar i alla fall harmlös. Men se
ovan.//

svaret gäller för båda dessa: makt?

//Nja. Pereine är ju en halv lydstat till Consaber. Det låter väl vettigast att de har en Daakkyrka som påminner mer om den sabriska än den jargiska.//

men befriades enligt tidigare inlägg av jargiska korsfarare, och har enligt samma inlägg jargisk tro. absurt men sannt.

//Hur signalerar folk tillhörighet rent allmänt liksom?//

folk ja. vi talar om ADEL, politisk makt. exempelvis bar anhängare till konung Gustav Vasa papegojgrönt under en stor del av hans regering. (vederlägg gärna denna uppgift, jag är en aning osäker.)

//De som har en så stor administration och tillräcklig öppenhet att de måste. T.ex. sabriska regeringen och thalamurs råd av magikrater.//

och med tanke på hovens representativa makt (magnificentia?) alla som har råd? inga lagar som reglerar? I så fall har konungen problem... Och magikraterna med...

//Tokons styrkor kan aldrig stå emot hertigens samlade riddarhär, så det är dömt att misslyckas.//

alla arméer har försörjningslinjer. Tokon saknar starka fästen, stora byar och material nog att bygga sådana. Hur skulle dessa riddare överleva?

som sagt. ursäkta mina vidare frågor men dock. tack på förhand.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det är den här författarens åsikt att...

"Exempelvis skulle det ligga i hans höghet hertigens av uriens intresse att få se sig själv som konung"

Nja... Betänk att Consaber är en högt religiös feodal hederskultur. Hela kulturen bygger på i sin grund att man svär trohet till sin överordnade i hierarkin och alla har en överordnad. Till och med HM Konungen som svär trohet inför Daak som har förlänat honom med marken. När man svär trohet så svar man även på sin odödliga själ. Skulle man av någon anledning bryta sitt löfte så kommer ens odödliga själ inte längre ligga i Daaks händer (observera att detta är ur en sabriers synpunkt). Folk är väldigt väldigt rädda om sin odödliga själ, således bryter man inte löften. Dessutom har man sin heder att tänka på.

Hela kulturen skolar människar att tänka på det här sättet från den dagen de är födda och således är det väldigt få som får tankar på att de ska försöka klättra på samhällsstegen. Daak har ju trots allt givit dom en plats och hur mycket respekt har dom för Daak om de förkastar sin givna plats? Det har kan vi som moderna västerlänningar tycka är ett knepigt förhållningssätt, men jag försäkrar dig om att det är djupt inbäddat i sabriernas mentalitet. Lika djupt som tanken om individualism är inbäddat hos den moderna västerlännigen.

Poäng: Hertigen av Uriens har troligtvis inte tankar på göra en kupp för tronen och om han har det så tillhör han en ytterst ohederlig och oärosam del av sabriska kulturen som kallas för 'förrädare'. Eftersom hertigen har beskrivits som väldigt hedersam så finner jag detta smått otroligt (förutsatt att han inte lurats hela livet). Dessutom så fungerar som sagt Verdurakh som rikets hemliga polis och kommer ta steg för att undvika ett inbördeskrig om han snappar upp vad hertigen planerar. Vilket han kommer att göra eftersom Verdurakh likt andra har för vana att läsa tankar :gremsmile:

Att ha dessutom skulle slå en pakt med Thalaskerna är någonting som är högst osannolikt. Sådant skulle definitivt klassas som högförräderi och han skulle, om han blir påkommen, dömas till livstids halshuggning och att bli evigt släpas bakom en droska. Minst :gremsmile:

Det åligger liksom en viss risk att trotsa ett helt rike. Om han senare skulle ingå med en pakt med thalaskerna så får man fråga sig hur många av grevarna och baronerna under honom som faktiskt skulle gå med honom. Jag skulle personligen gissa på väldigt få, då man är indoktrinerad sedan barnsben att betrakta thalaskerna som demondyrkande kravlande kräk som egentligen bara är Malghoars avkomma. Ingenting man vill parta tillsammas med med andra ord :gremwink:

(Angående Verdurakh) "tillräkligt för att föredra ett förenande av staterna under en "exmagikrat numera konung" under lagen?"

Han vill som sagt ha fred, även fast han är väldigt mån om den plats i det sabriska samhället som han har jobbat ett par hundra år om att uppnå.

"//Jespinsk?//

R. X. Jespin. nämnda magikrat. beskrivd som opålitlig, alldeles för inläst på machiavelli och driven. samt hänsins- och morallös."

Aha! Du menar Reubin Xirhamir Jesbin. Jag kopplade inte riktigt igenom felstavning är jag rädd :gremblush:
Här verkar du ha missförstått någonting. Jesbin är inte en exmagikrat, utan han är snarare ställföreträdande magikrat. Jesbin utsågs av magikraternas råd efter det Pereinska frihetskriget att bli den kommande magikraten för Colonan så fort det återerövras. Så han är en av Thalamurs nio magikrater redan nu. För mer information om R. X. Jesbin så kan du se s. 101 i Geografica Mundana och på s. 52 i Encyklopedia Mundana. Det är i Encyklopedian det står att han är tänkt att ta över Colonan när det återerövrades.

//Men de som styr för tillfället är alldeles för konservativa för en sådan hållning, men folket kanske kan övertalas på andra håll? Det är bra äventyrsuppslag.//

"mm. mycket intressant! utveckla snälla?"

I våran nuvarande kampanj (som tyvärr för tillfället är lagd på halvis, men vi hoppas att åtgärda det nu under sommaren) så är det just inbördeskrig mellan Tokon och Consaber. Samtidigt som Thalamur idkar krigslist och har lyckats på magisk väg föra in en stor truppsamling rakt in på Dan Bréann (lång historia, kan ta den senare). HM Drottning har personligen kontaktat oss (vi är gamla barndomsvänner) och bett oss om tjänsten att följa med henne till Tokon. Hon ska dit och försöka medla (hon har trots allt Tokons blod). HM Konungen vet dock ej om detta och skulle definitivt aldrig godkänna en sådan diplomatisk resa. Han anser att Tokon får skylla sig själva om dom revolterar. Han är troende av det mer jargiska snittet och alldeles för stolt för att vika sig. Därför är resan dit en stor smygresa med Drottningen och hennes tjänstefolk. Verkar bli spännande, synd bara att vi bröt på båten dit och inte har återupptagit det ännu :gremfrown:

(Angående Cretén och Bosom) "svaret gäller för båda dessa: makt?"
Återigen. Se ovan om den sabriska hederskulturen och alla de svårigheterna de skulle ha att genomföra en sådan kupp. Det betyder dock inte att de inte försöker, för det kan ju trots allt leda till intressanta äventyr :gremsmile:

(Angående Pereine) "men befriades enligt tidigare inlägg av jargiska korsfarare, och har enligt samma inlägg jargisk tro. absurt men sannt. "

Njä... Visserligen har jag för mig att jargiska korsriddare var där och slogs, men merparten av fajtandet kom ju från sabriskt håll med hjälp av sabrisk trupp. Utan den hade landet aldrig lyckats slå sig fri. Tillåt mig att styrka mitt resonemang med ett citat från Geografica.

<blockquote><font class="small">Citat från Geografica Mundana, s.87:</font><hr />
Religion
Sedan frigörelsen har olika religioner fått ett kraftigt uppsving i Pereine. Den religion som lyckats bäst är Daakkyrkan. Liksom i Consaber så är den pereinska kyrkan i princip oberoende av diktaten från aboraten i Tibara. [/quote]

Så jag anser att den pereinska Daakkyrkan har mer gemensamt med den sabriska än den jargiska.

"//Hur signalerar folk tillhörighet rent allmänt liksom?//

folk ja. vi talar om ADEL, politisk makt. exempelvis bar anhängare till konung Gustav Vasa papegojgrönt under en stor del av hans regering. (vederlägg gärna denna uppgift, jag är en aning osäker.)"

Naturligtvis signalerar adel sin adlighet och rikedom genom att bära dyra kläder. Dyra kläder görs enklast med dyra färger som oftast är dom klara färgerna. Blått, grönt, gult och framförallt purpur är svindyrt. Rött är också tämligen dyrt (så länge man inte är i närheten av Asharien det vill säga, där röd färg finns i överflöd). Samma sak gäller såklart för medborgarna i Thalamur. Klädmode och kroppsideal skiljer sig en smula åt från Consaber och Thalamur och jag har en del tankar om det, men det kan jag ta senare.

Och naturligtvis finns det lagar som reglerar. Hela poängen med Consaber är ju att man ska komma bort från den Kejserliga lagen från gamla Colonan. Där var kejsarens ord lag och ingenting stod över honom. Consaber skapades delvis som en motreaktion till detta och därför har deras Jus Magna så hög status. Ingen, inte ens Konungen själv står över Jus Magna. För mer information om Jus Magna hittar du på s. 20-21 i Consaber eller här på Krilles hemsida.

Magikraterna har nog kvar sin gamla kejserliga praxis delvis. Med undantaget att det inte finns någon kejsare, utan de nio måste samsas om nya lagar som ska träda i kraft. Dessutom har de troligen ett visst mått av självbestämmande över sina egna provinser.

"//Tokons styrkor kan aldrig stå emot hertigens samlade riddarhär, så det är dömt att misslyckas.//

alla arméer har försörjningslinjer. Tokon saknar starka fästen, stora byar och material nog att bygga sådana. Hur skulle dessa riddare överleva?"

Det är därför man har med sig sin tross. Avstånden inom Consaber är trots allt inte särskilt stora, man kan säkerligen hantera resurslinjerna själva. Om det dock är ett problem så får man helt enkelt gå långsamt framåt och säkra sina resurslinjer noggrannt (motsatsen till blixtkrig med andra ord).

/Naug, idkar aktiv studieflykt :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Krig och fred (och lite av varje)

Verduhrakh är lojal till sig själv och till drakarnas planer. Som Naug påpekade är Consaber hans protektorat, varvid han förmodligen skulle ta dess parti mot Thalamur. I mitt Mundana har Thakalatribunalerna inte försökt avhysa Khakra, emellertid, och av alla drakar står just Khakra och Verduhrakh varandra ganska nära. Om en thalaskisk aggression mot Consaber verkligen inte gick att avstyra skulle Khakra, Verduhrakh och deras frände Omeyocantli i Colonan förmodligen göra gemensam sak med den som kunde vinna kriget med mest resurser i behåll. Thakalatribunalerna är värdefulla för att de har resurser och kunskaper som sabrierna saknar i den kommande kampen mot Mörkret, men å andra sidan har Consaber, åtminstone ur drakarnas perspektiv, en mer dynamisk och livskraftig politisk struktur. Militärt går det på ett ut. Tills vidare skulle Verduhrakh hålla en låg profil, spela ut sina eventuella hållhakar på kungen (Baldyr hade ett intressant förslag på en sådan i ett konventsscenario för länge sedan) och göra allt för att undvika ett krig - det vore mycket förödande för båda länderna i nuläget.

Raunerna har intresserat sig föga för Rhung-Alari sedan det Coloniska imperiets fall - bergskedjorna mot de stora slätterna utgör svårforcerade landgränser som gör massiva invasioner tämligen svåra, vilket raunerna gång på gång fick erfara mot Colonan. I mitt Mundana försökte sig tre raunländska khanat - Den eviga vinden, Den silverne ökenvargen och Den vita horden, på en invasion av Tokon i maj år 1513 sabrisk tideräkning, manipulerade av Mörkrets hantlangare. De slogs tillbaka i ett bergspass av sabriska och tokonska styrkor samt en del legosoldater, mycket beroende på att storkhagan Uriangkathai av Den eviga vinden helt plötsligt vände om med hela sin här och lämnade de andra khaganerna i sticket. (Det var Jandlinatjari, raunernas vördade drake, som övertalade honom till det). Händelsen slätade över konflikterna mellan sabrierna och tokon en aning och fick Den eviga vinden rejält utfrusna på stäpperna, även om det inte hindrade Uriangkathai från att åratal senare ånyo ena många raunländska klaner i en invasion av Drunok. Men det är en annan historia. I nuläget har raunerna egentligen inget att hämta på en invasion av Rhung-Alari. Vad de möjligtvis skulle vilja komma åt är de bördiga slätterna i norra Thalamur, ett område det är tänkbart att raunlänningarna skulle försöka utsträcka sin maktsfär till om de kunde uppbåda tillräckligt stora arméer för att ta itu med thalaskerna. I mitt Mundana, där raunernas långa period av stagnation och decentralisering är över och de redan har gett sig på de bördiga markerna i Drunok, är en sådan händelse inte alls otänkbar, men i det officiella Mundana av år 1512 (mitt är 7-8 år längre fram i tiden) är raunerna alldeles för splittrade.

Léaram är nöjda med sin lott, måna om hus och härd och stolta över vad de har, men Drakarna hyser visst intresse för dem. Tills vidare är allting bra, givetvis, men Léaram kan visa sig vara en viktig resurs i det kommande kriget mot Mörkret. Det är fullt tänkbart att somliga sabriska intressen skulle trakta efter Léarams hjälp om kriget mot Thalamur bröt ut, och inte alls omöjligt att de skulle få den. Trots allt är Léaram mer måna om sitt land och sin frihet än något annat, och de mer politiskt insatta av alverna är väl medvetna om att thalaskera skulle vilja inlemma också Alarinn i sitt välde.
Dvärgarna i Kholon-renk-Roghan något bittra över sin svunna storhet under Colonans dagar, och skulle inte alls ha något emot den profit ett fullskaligt krig skulle inbringa dvärgfästet. De försåg det forna Colonan såväl som dess ärkefiender raunlänningarna med osannolika mängder vapen, och hade inte tackat nej till att göra det igen. Sedan har ju Roghan aldrig backat för lite våldsamheter. Kholon-renk-Ghor-Drezin, däremot, har en betydligt mer utsatt position och skulle föredra ett tryggare politiskt läge.

Legio Colonan lider knappast någon brist på politiskt inflytande i Consaber. De har sina självklara spänningar gentemot kyrkan och diverse religiösa ordnar, men har också ett inte oansenligt antal representanter i både regent- och plebejförsamlingarna, och dessutom har de (även om de är mer eller mindre omedvetna om det) Verduhrakh på sin sida. Betänk att Legio Colonan betraktar sig som arvtagare till det fornstora Colonans ärorika magitradition - det sista de vill är att beblanda sig med de där blasfemiska Thakalatribunalerna och deras löjeväckande magiteorier.

Cirefalierna ser gärna den sabriska stjärnan släckas, förstås. 'Mångfald gynnar konkurrensen', visst, men det finns gränser. Gränser som handelskriget med Consaber passerat för länge sedan. Caserion etablerar sakta men säkert starkare relationer med Thalamur (även om de nyss fick sig en rejäl törn i min kampanjvärld på grund av ett spontant mord på Thalamurs ambassadör i Marek Pomian, men också det är en annan historia som dessutom ligger åratal fram i tiden från Mundanas officiella tideräkning sett). Cirefalierna skulle mycket väl kunna bistå thalaskerna lite diskret i och inför ett krig, men vore ytterst försiktiga med öppet stöd - de önskar sig inte ett öppet krig med Consaber. Då är det mycket bättre att spela ut andra fraktioner mot varandra, något cirefalierna snart gjort till en konstform vid det här laget.

Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att lägga beslag på Consabers kolonier i Övärlden...

- Ymir, som i övrigt hänvisar till Naug, som gav bra och utförliga svar

Tell

Hero
och övertygande åsikter dessutom! tack! men?

//...Hela kulturen skolar människar att tänka på det här sättet från den dagen de är födda och således är det väldigt få som får tankar på att de ska försöka klättra på samhällsstegen. Daak har ju trots allt givit dom en plats och hur mycket respekt har dom för Daak om de förkastar sin givna plats? Det har kan vi som moderna västerlänningar tycka är ett knepigt förhållningssätt, men jag försäkrar dig om att det är djupt inbäddat i sabriernas mentalitet. Lika djupt som tanken om individualism är inbäddat hos den moderna västerlännigen.

Poäng: Hertigen av Uriens har troligtvis inte tankar på göra en kupp för tronen och om han har det så tillhör han en ytterst ohederlig och oärosam del av sabriska kulturen som kallas för 'förrädare'. Eftersom hertigen har beskrivits som väldigt hedersam så finner jag detta smått otroligt (förutsatt att han inte lurats hela livet). Dessutom så fungerar som sagt Verdurakh som rikets hemliga polis och kommer ta steg för att undvika ett inbördeskrig om han snappar upp vad hertigen planerar. Vilket han kommer att göra eftersom Verdurakh likt andra har för vana att läsa tankar

Att ha dessutom skulle slå en pakt med Thalaskerna är någonting som är högst osannolikt. Sådant skulle definitivt klassas som högförräderi och han skulle, om han blir påkommen, dömas till livstids halshuggning och att bli evigt släpas bakom en droska. Minst

Det åligger liksom en viss risk att trotsa ett helt rike. Om han senare skulle ingå med en pakt med thalaskerna så får man fråga sig hur många av grevarna och baronerna under honom som faktiskt skulle gå med honom. Jag skulle personligen gissa på väldigt få, då man är indoktrinerad sedan barnsben att betrakta thalaskerna som demondyrkande kravlande kräk som egentligen bara är Malghoars avkomma. Ingenting man vill parta tillsammas med med andra ord//

du har onekligen en poäng här...
min enda invänning är som sagt makt. i de machiavelliskrealistiska hovkretsarna i det mundana jag föreställer mig är man ständigt i kamp för sin position.
i det ljuset är svek mot en (med propagandahjälp bevisat) ohederlig konung bland det mest hedervärda man kan göra, för att inte nämna det faktum att de flesta baroner förmodligen hellre tar ett par extra län och en högre titel (mer makt, och troligare att dina barnbarn också räknas till adeln), än följer en missaktande konung. Speciellt om alternativet är den älskade och hedervärde härledaren. men du kan ha rätt. det ligger väl knappast i hans natur att tänka så...(?)

//(Angående Verdurakh) "tillräkligt för att föredra ett förenande av staterna under en "exmagikrat numera konung" under lagen?"

Han vill som sagt ha fred, även fast han är väldigt mån om den plats i det sabriska samhället som han har jobbat ett par hundra år om att uppnå.//

med tanke på hans protektorat snarast, varaktig fred med kortvarigt buller, eller kort fred med... men med tanke på mörkret, kanske... du har nog rätt.

//Jag kopplade inte riktigt igenom felstavning är jag rädd//

förlåt mig. klantighet från min sida.

//Här verkar du ha missförstått någonting. Jesbin är inte en exmagikrat, utan han är snarare ställföreträdande magikrat. Jesbin utsågs av magikraternas råd efter det Pereinska frihetskriget att bli den kommande magikraten för Colonan så fort det återerövras. Så han är en av Thalamurs nio magikrater redan nu. För mer information om R. X. Jesbin så kan du se s. 101 i Geografica Mundana och på s. 52 i Encyklopedia Mundana. Det är i Encyklopedian det står att han är tänkt att ta över Colonan när det återerövrades.//

jag vet. men vad jag menade är att magikratin knappast kommer acceptera att en av deras egna gör uppror och försöker återinstifta kejsardömet. därav exmagikrat, då han troligen förlorar sin titel. det där med ensyklopedia kände jag dock inte till. har inte den boken (ännu). vad står där mer?

//Verkar bli spännande, synd bara att vi bröt på båten dit och inte har återupptagit det ännu //

snälla håll mig underrättad?!

//Naturligtvis signalerar adel sin adlighet och rikedom genom att bära dyra kläder.//

nu missförstår du mig.
jag talar om partitillhörighet , dvs. lojalitet inom hovet. (ser högadeln snarare av rennäsanstyp, du förstår?)

//Om det dock är ett problem så får man helt enkelt gå långsamt framåt och säkra sina resurslinjer noggrannt (motsatsen till blixtkrig med andra ord).//

och när tokons ökända vinter kommer? eftersom landet ligger på en generell svältgräns, hur skall alla födas?

Tell

Hero
Dostovievski? Känner mig i så fall som idioten.

//Verduhrakh är lojal till sig själv och till drakarnas planer. Som Naug påpekade är Consaber hans protektorat, varvid han förmodligen skulle ta dess parti mot Thalamur. I mitt Mundana har Thakalatribunalerna inte försökt avhysa Khakra, emellertid, och av alla drakar står just Khakra och Verduhrakh varandra ganska nära. Om en thalaskisk aggression mot Consaber verkligen inte gick att avstyra skulle Khakra, Verduhrakh och deras frände Omeyocantli i Colonan förmodligen göra gemensam sak med den som kunde vinna kriget med mest resurser i behåll. Thakalatribunalerna är värdefulla för att de har resurser och kunskaper som sabrierna saknar i den kommande kampen mot Mörkret, men å andra sidan har Consaber, åtminstone ur drakarnas perspektiv, en mer dynamisk och livskraftig politisk struktur. Militärt går det på ett ut. Tills vidare skulle Verduhrakh hålla en låg profil, spela ut sina eventuella hållhakar på kungen (Baldyr hade ett intressant förslag på en sådan i ett konventsscenario för länge sedan) och göra allt för att undvika ett krig - det vore mycket förödande för båda länderna i nuläget. //

så långt är vi överens. men utveckla gärna, alla uppslag uppskattas.

//...raunstycket...//

därom är vi oense. (angående det mesta)

//Det är fullt tänkbart att somliga sabriska intressen skulle trakta efter Léarams hjälp om kriget mot Thalamur bröt ut, och inte alls omöjligt att de skulle få den. Trots allt är Léaram mer måna om sitt land och sin frihet än något annat, och de mer politiskt insatta av alverna är väl medvetna om att thalaskera skulle vilja inlemma också Alarinn i sitt välde. //

(i mitt mundana) vilket väl alla vill? de båda tokon vill ha tillbaks sitt land, Consaber har anekterat svartskären och etablerat handelsstationer utanför kinyen sina, och raunerna har blivit bofasta längs kusten öster om dem? Frågan är om de kan behålla sin självständighet och om de inte kan det, vilken makt som är minst förtryckande?

//Kholon-renk-Ghor-Drezin, däremot, har en betydligt mer utsatt position och skulle föredra ett tryggare politiskt läge//

ännu en aktör? men vilka resörser har de? och vilka har Roghan?

//Betänk att Legio Colonan betraktar sig som arvtagare till det fornstora Colonans ärorika magitradition - det sista de vill är att beblanda sig med de där blasfemiska Thakalatribunalerna och deras löjeväckande magiteorier.//

betraktande dem som en institution är vi överens. men som individer? och maktintresserade individer??

// Caserion etablerar sakta men säkert starkare relationer med Thalamur//

trots att det innebär en politisk nackdel? Magikratin är, om jag minns rätt, STÄNGD, eller nära på. med hårda gränskontroller och subsidier måste det väl vara svårare att etablera sig? är det inte bättre att BÅDA är svaga? (exempelvis genom att Caserion stödjer Thalamur och Vambolien Consaber (eller vice värsa)?)

//- Ymir, som i övrigt hänvisar till Naug, som gav bra och utförliga svar //

ånej. SÅ lätt kommer du inte undan! :gremwink:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Magikrater i pyjamas. De kommer två och två.

OBS
Häri ligger lite spoilers för mina spelare och dessa ska icke läsa detta. Peter, känn dig varnad. Och Stefan och Maxine också förövrigt :gremwink:

"och när tokons ökända vinter kommer? eftersom landet ligger på en generell svältgräns, hur skall alla födas?"

Som sagt. Sträckorna är relativt små, det är liksom inte rysslands inland vi vandrar i här. Sträckan från Salston Tor till Tokons mitt är ca 30-40 mil eller ca 7-10 dagsmarscher. Inga långa sträckor direkt, trossen kan helt enkelt bära med sig mat. Sen får man sätta stöveln i ryggen på lokalbefolkningen så att dom helt enkelt får samla ihop lite krubb också. Jag tror inte att resurslinjerna är särskilt svåra att hålla så korta sträckor. Särskilt inte om man säkrar hamnarna i södra tokon, då kan man skeppa in proviant och utrustning med handelsfartyg.

"du har onekligen en poäng här...
min enda invänning är som sagt makt. i de machiavelliskrealistiska hovkretsarna i det mundana jag föreställer mig är man ständigt i kamp för sin position. "

Min vision av Consaber är betydligt mer riddarromantisk. Men vi har alla våra egna visioner :gremwink:

"snälla håll mig underrättad?!"

Jag ska försöka komma ihåg, men jag kan inte lova någonting. Det kommer nog ta ett tag innan vi får spela kampanjen igen... Vi är lite för upptagna med att spela Exalted just nu istället :gremsmile:

"nu missförstår du mig.
jag talar om partitillhörighet , dvs. lojalitet inom hovet. (ser högadeln snarare av rennäsanstyp, du förstår?)"

I den mån att det finns organiserade partier så signaleras väl dessa med någon symbol eller kanske någon slags uniform. Consaberboken nämner ingenting om partier, men det är ju inte en omöjligt. Landet är ändå relativt demokratiskt (även fast jag personligen tror att demokratin är lite för ung och outvecklad för att regelrätta partier ska ha uppstått). Hos magikraterna finns inga riktiga politiska partier. De har snarare bara politiska intriger mellan sig själva. Jag har förresten en text om magikraterna i mitt Mundana som jag skrev som bakgrundshistoria för min egna kampanj. Jag skrev den även ganska prydligt i hopp om att kanske få upp den på Neos hemsida. Jag bifogar den utifall att du vill läsa den (den första sidan är en sammanställning av officiell information som jag gjorde för att förenkla mitt arbete).

"jag vet. men vad jag menade är att magikratin knappast kommer acceptera att en av deras egna gör uppror och försöker återinstifta kejsardömet. därav exmagikrat, då han troligen förlorar sin titel. det där med ensyklopedia kände jag dock inte till. har inte den boken (ännu). vad står där mer?"

Återinstifta kejsardömet? Hur menar du? Det är ju trots allt magikratins huvudsakliga syfte. Rent tekniskt så är ju regimen bara en ställföreträdare tills den dagen då man återfinner kejsarstaven och kan utropa nästa kejsarlinje. Varför skulle han göra uppror för att göra det magikraterna redan gör? Dessutom har han ju tyvärr inget land ännu, och utan land så måste man ha vä-äldigt coolt politisk inflytande för att kunna göra uppror. Säkerligen minst ett par av de andra magikraterna med sig. Jag hade dock tänkt mig att i min kampanj genomföra en splittring och en inbördes dispyt emellan magikraterna. Där de fem magikraterna Igar Augus thal An-thalamur, R. X. Jesbin, Shangi thal Dubaral, Sanguis thal Qatada och Jualla Bizar Alaya (och kanske Matron Liselle, har inte bestämt mig där ännu) helt enkelt kastar ut dom andra 4 (3) magikraterna och fördriver dom från landet. Detta med mer eller minder snygga medel. Sanguis har i stort sett kontroll över hela Rakhori i min kampanjvärld. Men för mer info, så läs de bifogade dokumenten.

Allt det bästa :gremsmile:
/Naug

ripperdoc

Myrmidon
Re: Magikrater i pyjamas. De kommer två och två.

Jag har med intresse följt diskussionen. Jag vill först bara allmänt påpeka att hertigen av Uriens tack vare med sin släktskap med kungen knappast behöver avancera - han sitter i en högsta grad maktgivande ställning och kan nog vara nöjd att se "de sina" på tronen. Sannolikt har hertigen en makt ekvivalent med kungen på de flesta områden, om än inte samma faktiska ställning.

Vi har till vår Consaberlångkörare kartlagt all viktig adel, alla baronier, etc, etc till Consaber. Det är en blandning av vad som står i officiella källor, vad som står mellan raderna, vad man kan extrapolera samt förstås ett par helt egenpåhittade saker (PM:a eller maila mig om någon vill kika på det...det är ganska mkt text dock).

När det gäller magikraterna så vågar jag faktiskt påstå att de nog inte vill se ett nytt kejsardöme per se, eftersom det skulle innebära att de gjort sig själva arbetslösa. Givetvis förutsätter det att kejsarstaven och det där har dykt upp, men själva övergången till kejsardöme lär magikraterna vara de första att bekämpa eftersom de då förlorar sin makt till någon uppstickare till kejsare.

/RipperDoc - som kan sitt Consaber utan och innan även om jag glömmer saker stup i kvarten

DarkMystic

Swordsman
Då får de vänta för...

Då får de vänta för kejsarstaven ploppade upp ur havet och ett par pojkar hittar den och ställer den i ett hörne och glömmer bort den sedan för all framtid. Om ni inte har läst Drakväktare och vill det, läs inte spoilern
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Så slutar dräparen om folk läst den

</font></td></tr></table>

Tell

Hero
fortsättning följer...

//I den mån att det finns organiserade partier så signaleras väl dessa med någon symbol eller kanske någon slags uniform. Consaberboken nämner ingenting om partier, men det är ju inte en omöjligt. Landet är ändå relativt demokratiskt (även fast jag personligen tror att demokratin är lite för ung och outvecklad för att regelrätta partier ska ha uppstått). Hos magikraterna finns inga riktiga politiska partier. De har snarare bara politiska intriger mellan sig själva. Jag har förresten en text om magikraterna i mitt Mundana som jag skrev som bakgrundshistoria för min egna kampanj. Jag skrev den även ganska prydligt i hopp om att kanske få upp den på Neos hemsida. Jag bifogar den utifall att du vill läsa den (den första sidan är en sammanställning av officiell information som jag gjorde för att förenkla mitt arbete).//

nu missförstår du mig igen! jag talar inte om partier av typen (kd), (vpk) eller (fp). Jag talar om partier , dvs. sammanslutningar inom adeln (och det högre ofrälset) som genom att samlas under en gemensam ledare kan stärka sin politiska styrka. Det är inte så mycket en fråga om ideologi (även om sådana grupperingar också förekom under rennäsansen, men de var ovanligare) utan om makt! En överenskommelse mellan baron ivan och hertig fjodor ser ut något sådant:
(I) ok. alltså: jag stödjer din kandidatur till tronen och sätter min lojalitet till dig (läs mig själv) före den till den nuvarande monarken. I gengäld tar du min son till myndling och garanterar mig ett säte i regentförsamlingen?
(F) naturligtvis. som du vet bär alla de som öppet följer mig påfågelsfjädrar i hatten, jag föreslår att du gör samma sak och slänger den där guldkedjan som greve pjotr gav dig. Lejon klär dig inte nu när du börjat följa fågeln.
(I) Denna? naturligtvis. men frågan är.. etc etc.

lägg därtill infiltratörer i de andras hov, spioneri, kontraspioneri, egenintresse och skiftande lojaliteter så får vi en MYCKET intressant situation!

ps. tack för filen. det skall bli ett nöje.

//Dessutom har han ju tyvärr inget land ännu, och utan land så måste man ha vä-äldigt coolt politisk inflytande för att kunna göra uppror. Säkerligen minst ett par av de andra magikraterna med sig. Jag hade dock tänkt mig att i min kampanj genomföra en splittring och en inbördes dispyt emellan magikraterna.//

jag kan bara tala för den kampanjvärld jag har utvecklat, men där: det har han. Näst mäktigast, med tre lojala magikrater och Khakra i hälarna. Motparten är Augus. Men splittring? detta låter användbart. utveckla?

Tell

Hero
mer info? tackar!

var snäll och skicka allt till wosterljungstrom@hotmail.com, dvs. min mail.

ang. magikraterna: Och om just DE blir kejsaren?

ang. uriens: du har en poäng här. får välja en annan hertig.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: fortsättning följer... (Spoilers R' us)

OBS
Fortsatt Spoiler för mina spelare. Läs helt enkelt inte om ni är en av dom. Allmän spoiler för andra också

"jag kan bara tala för den kampanjvärld jag har utvecklat, men där: det har han. Näst mäktigast, med tre lojala magikrater och Khakra i hälarna. Motparten är Augus. Men splittring? detta låter användbart. utveckla?"

Tanken är att bland magikraterna så finns det en uppdelning mellan krigshetsare och de som är tveksamma till ett nytt krig. De senare anser att ett krig så tätt inpå det senaste kriget inte är att föredra. Dom vill alltså ha ett krig, men det dom anser att de måste vänta. Dessutom har de olika sidorna olika åsikter i en del sakfrågor varav jag har minst två klart framför mig.

Khakra:
De krigshetsande magikraterna, med Igar Augus i spjutspetsen, är de som ville bli kvitt Khakra. De arrangerade så att ett antal "olyckor" träffade honom och till slut ett par riktigt odiskreta mordförsök. De som är tveksamma till kriget är väldigt förtjusta i Khakra och förstår inte alls varför man ska driva bort honom från Magikratin, eftersom Thalamur endast har att förlora på detta. Framför allt Im-Berefel Ra'drach do Kampa och Catzoran do Thukor har speciellt nära förhållanden med Khakra. Faktum är att de fortfarande har kvar kontakt med honom i smyg. Dessutom så har Khakra mycket goda förhållanden med den gamla Magikraten Lytesse Visanni fin Visha (den nuvarande administraten i Pereine). Det bör tilläggas att Catzoran även han fortfarande har god kontakt med Lytesse då de har varit goda vänner mycket länge (jag funderar på om de har varit/är älskare, men jag har inte bestämt på den punkten ännu). Detta är naturligtvis någonting som de smyger med.

Rakhori:
De krigshetsande, med Igar Augus och Sanguis thal Qatada i spetsen vill ger mer makt, resurser och befogenheter till Rakhori. Dels för utlandsoperationer men även för att stärka den interna säkerheten. De på den andra sidan är lätt splittrade. Somliga vill ge Rakhori mer resurser för utlandsoperationer, somliga vill inte det. Men gemensamt för dom är att ingen vill ge Rakhori mer resurser för att hantera den interna säkerheten (detta mycket troligt för att de helt enkelt fruktar för sina liv, då det är en öppen hemlighet bland magikraterna att Sanguis thal Qatada har Rakhoris ledare virad runt sitt lillfinger).

Min tanke är att Igar Augus, Shangi thal Dubaral, Sanguis thal Qatada, Jualla Bizar Alaya, Reubin Xirhamir Jesbin (och antingen Matron Liselle eller Alean Ninarian. Jag har inte bestämt mig där ännu) ska med våld kasta ut och fördriva de resterande 4 magikraterna. Ta över deras land och resurser och sedan föra krig mot Consaber. Thalamur har förövrigt en krigslist för det kommande kriget, vilket är de gamla hekatombportalerna som är spridda över det forna coloniska imperiet som man äntligen har lyckats få kontroll över (Dessa beskrivs i ett Codexnummer, även fast jag har ändrat en hel del på Hekatomben så som den där beskrivs. De fåniga vandöda har plockats bort, tidsförvridningseffekterna är inte lika sjövilda och självaste platsen ligger under An-thalamur och inte i en egen dimension). Med hjälp av hekatomben så ämnar Thalamur att teleportera in trupp rakt in på Dan Bréann samtidigt som man försöker skapa oreda i riket genom att förstärka de slitningarna som finns emellan Tokon och Consaber. Dessutom så har man i stort sett kontroll över en stor mängd Xinu-kultister som är utspridda bland adeln i Consaber. (eller man och man... L'meas den sköna har det. Och eftersom det är hon som dikterar vartenda ord Igar Augus yppar så idkar hon mycket god kontroll över magikraternas råd. Hon har dessutom god kontroll över R. X. Jesbin och är anledningen till att han steg i makt så kvickt (Han är troligtvis Xinu-kultist själv). Med hjälp av en greve och ett par baroner öster om Calnia som alla är Xinu-kultiser så startas ett uppror som rör sig mot Calnia samtidigt som Hertigen av Uriens är upptagen med Tokonerna i Tokon. Mitt i hela den här härvan så landsätter Thalamur ett par tusen mannar rakt in på Dan Bréann där det överhuvudtaget finns väldigt lite organiserat fotfolk. (Obs. Mycket av krigsutvecklingen är inte mina idér utan ermines , men alla tankar om magikraternas interna förehavanden är mina).

Just ja. Mitt i allt det här så jagar Xinukulten, Rakhori, Legio Colonan och en kult vid namn Den gudomliga Treenigheten (en primalkraftsdyrkande religion) Conjungiterna (eller, egentligen bara en av dom. Men det är mäktigt nog. Särskilt med tanke på att Thakalatribunalerna redan är i besittning av ytterligare en).

/Naug, som inte kan komma på mer att säga för stunden.

Tell

Hero
får man lägga sig i?

//Tanken är att bland magikraterna så finns det en uppdelning mellan krigshetsare och de som är tveksamma till ett nytt krig. De senare anser att ett krig så tätt inpå det senaste kriget inte är att föredra. Dom vill alltså ha ett krig, men det dom anser att de måste vänta. Dessutom har de olika sidorna olika åsikter i en del sakfrågor varav jag har minst två klart framför mig.//

mm. så långt är vi överens. men varför Jesbin bland krigshetsarna?

ripperdoc

Myrmidon
Re: Då får de vänta för...

Äh, romanerna är just romaner och är inte en del av min spelvärld åtminstone.

/RD - som dock tyckte att drakväktarserien var helt okej läsning, även om det inte kändes helt Eon

ripperdoc

Myrmidon
Re: mer info? tackar!

Och om just DE blir kejsaren?

Ja, det skulle väl vara planen hos varje magikrat, men samtidigt måste de inse att alla andra magikraterna eftersträvar detsamma. Jag tror de känner sig tryggade i nuvarande samhällsordning.

/RD

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: får man lägga sig i? (fortfarande spoiler)

"mm. så långt är vi överens. men varför Jesbin bland krigshetsarna?"

Min personliga och högst inofficiella tanke är att L'meas den sköna har två konkubiner. Dels Igar Augus thal An-thalamur, som är fullt medveten om att han är kontrollerad men kan inte göra något motstånd och dels Jesbin som är helt ovetandes att hans lilla lustflicka faktiskt styr honom. L'meas, eller Xinu om vi så vill, har som intention att använda Thalamur som maktbas för att ta sig igenom peripetin. Dessutom ogillar Xinu starkt drakarna och de andra gudarna, därför saknas det en viss samarbetsvilja med Consaber. Helst vill han se att Thalamur kvickt lägger Consaber under sig för att sedan kura ihop sig och köra igenom den stormen som peripetin innebär.

Min tanke är dock inte att det vid nyårsafton 2969 e.D. matrialiseras tusen och åter tusen demoner som börjar fäkta vilt omkring sig, utan jag vill gärna se att någon gång runt då så börjar saker och ting sakta att byggas upp. Spänningar skapas världen igenom och gudarna blir mer och mer aktiva. På grund av gudarnas rumsterande på andeplanet och i den fysiska världen så dras demonerna ofrivilligt med efter ett tag. Men det är ganska många år tills demoner blir nedkastade (vilket dom förövrigt är extremt oförtjust i). Man kan nästa säga att peripetin har börjat redan nu eftersom Xinu är så aktiv med att lägga sig i Mundanas utveckling.

Just ja. våran spelgrupp har utvecklat Xinu en smula från den fjantguden som målas upp i Religioner, så att han faktiskt blir nyanserad :gremsmile: Håll till godo.

Men det är som sagt vad jag har gjort med Jesbin. Jag kände att Xinu behövde ett lite stramare grepp om magikraternas råd än bara Igar Augus. Därför valde jag Jesbin eftersom det uttryckligen står att det viskas att han har genomgått en pakt med demoner för att uppnå sin nuvarande status (detta står både i Encyclopedian och i Geografica). Så det passade mig som hand i handske.

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: mer info? tackar!

"Ja, det skulle väl vara planen hos varje magikrat, men samtidigt måste de inse att alla andra magikraterna eftersträvar detsamma. Jag tror de känner sig tryggade i nuvarande samhällsordning."

Å andra sidan så är det väl lätt att tänka sig ett Thalamur (eller Ny-colonan om man så vill) som styrs av en kejsare tillsammans med sina 9 rådsmän. Att magikraterna inte vill gå tillbaka till en ordning där kejsaren har oinskränkt makt är nog lätt att förstå, men jag tror att vissa av dom är tillräckligt idealistiska för att se en kejsare som stör över dom, fast som är beroende av de 9 för att kunna genomföra politiska beslut. Möjligen att magikraterna behåller landet medan kejsaren har den konstitutionella makten. (Tänk hertigar mot kungen, med den skillnaden att kungen faktiskt äger marken, de ska inte kejsaren göra). Eller kommer det att sätta kejsaren i en allt för svag position? Kan det funka ändå?

/Naug, intresserad

Tell

Hero
fångens dilemma.

något sådant. en Jesbin som samlar upp de delar av rådet som inte gillar att Augus har fått så stor makt, har kontakter inom den sabriska adeln och kyrkan och dessutom (och detta har jag förhandsinfo om) har kontakter inom tokon... Ett sådant alternativ skulle både drakarna och adeln gilla, då det innebär en stabilare monarki. I mitt mundana så är nordöstra (pasifistiska) delen av thalamur lojal mot Jesbin, medan södern följer Xinu.
Men som sagt. alla vill åt tronen, och ingen vill att de andra skall ha för mycket makt. Augus är för mäktig. han är hotande. då hänfaller man åt nummer två.

Tell

Hero
konung: av Guds nåde.

Om konungen inte kontrollerade marken, så skulle det innebära att vi fick en upprorssituation. det är det mitt resonemang om Consaber går ut på. En furste måste DOMINERA. inte vara "den främste bland likar".