Nekromanti Intrigerande (spoiler? -nej knappast förrästen)

Tell

Hero
There's something rotten in the state of Denmark

//Min tanke är dock inte att det vid nyårsafton 2969 e.D. matrialiseras tusen och åter tusen demoner som börjar fäkta vilt omkring sig, utan jag vill gärna se att någon gång runt då så börjar saker och ting sakta att byggas upp. Spänningar skapas världen igenom och gudarna blir mer och mer aktiva. På grund av gudarnas rumsterande på andeplanet och i den fysiska världen så dras demonerna ofrivilligt med efter ett tag. Men det är ganska många år tills demoner blir nedkastade (vilket dom förövrigt är extremt oförtjust i). Man kan nästa säga att peripetin har börjat redan nu eftersom Xinu är så aktiv med att lägga sig i Mundanas utveckling.//

håller fullständigt med. ett alternativ är att låta sprida profetior om att jorden/mundana skall gå under, lägga in en snygg tzunami kombinerat med en solförmörkelse och därefter händer... inget. och inget i ytterligare dryga årets tid. därefter händer ytterligare något hemskt, och därefter börjar de små förändringarna. Skyfall ett år. gott år nästa, men magrare. Därefter svinpest. därefter infinner sig kolera i något mindre område, osv. kommer allt tätare och inom 25 år så har vi helvetet på Jorden.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Ytterligare en maktfaktor

Betänk att en annan grupp som kan tänkas ha intressen i området är sanariska alliansen. Omkring 12 % av Pereines befolkning är sanarialver (har jag för mig). Hur förhåller sig dessa, inkluderande adminstraten själv, till Liljans Råd? Det känns otroligt att de helt skulle frigöra sig från dem, även om kommunikationen inte är särskilt tät. Vilka intressen kan Liljans Råd tänkas ha i Rungh-Alari? Ett av de mer självklara svaren är något som involverar learam, en vagel i ögat på Liljans Råd i och med att de inte vill följa dem. Ett annat område där de kan tänaks ha agenter/inflytande är huset Cuvri'an och därmed Legio Colonan.

Frågan är också vad Colonans drezindvärgiske administrat har för roll i detta. Som bekant tycker inte drezin och sanari om varandra. Ändå har dessa nationer mycket gemensamt, och även ett gemensamt intresse av att hålla Thalamur stången. Kan detta leda till någon form av samarbete och minskad fientlighet, eller tvärtom, en brytning mellan Colonan och Pereine? Hur stor är egentligen lojaliteten mot folkslaget kontra lojaliteten mot landet?

Tell

Hero
Underbart!

älskar att få fler uppslag! utveckla. hur tänker du själv angående detta?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Sannolika osannolikheter

"Om konungen inte kontrollerade marken, så skulle det innebära att vi fick en upprorssituation. det är det mitt resonemang om Consaber går ut på. En furste måste DOMINERA. inte vara "den främste bland likar"."

Fast det är ju inte en omöjlighet att besitta politisk makt utan att äga mark. Kolla på dagens moderna regeringar till exempel, där har vi prakt exempel på folk som har mycket stor politisk makt utan att äga jord. Det finns även gott om exempel på premoderna samhällen där ledarna inte nödvändigtvis är dom som besitter mest resurser.

Jag tror att en sådan författning kan fungera. Kolla på Pereine, Colonan och Västmark. De har alla demokrati, tro det eller ej. Pereine och Colonan må vara nya och experimentella, men Västmark är ett gammalt rike. Dessa länder kan styras av en ledare som inte dominerar i andra avseenden än den politiska makten. Jag ser tycker faktiskt att magikraterna skulle kunna instifta en sådan institution i Thalamur också om dom så ville. Detta skulle måhända vara smulan otroligt ur ett "realism"-perspektiv. Men på det så tänker jag svara med två argument.

1) Det är fantasy. Saker och ting måste inte alltid vara totalt realistiska. Jag menar, hur realistiskt är det magi, tiraker och soldarns befolkningssiffror :gremwink: (den sistnämnda betraktar jag iofs som en bugg, men ändå).

2) För att citera Sherlock Holmes "Det är högst sannolikt att det osannolika någon gång inträffar". Med andra ord, konstiga saker händer. Många olika samhällen har väldigt många konstiga ritualer och seder för sig. Om du så vill höra om ett folk som gör någonting knasigt så kan jag berätta för dig om Nuuernas 4 olika äktenskap :gremwink:

/Naug

Tell

Hero
Machiavellisk realism

//Fast det är ju inte en omöjlighet att besitta politisk makt utan att äga mark. Kolla på dagens moderna regeringar till exempel, där har vi praktexempel på folk som har mycket stor politisk makt utan att äga jord. Det finns även gott om exempel på premoderna samhällen där ledarna inte nödvändigtvis är dom som besitter mest resurser.

Jag tror att en sådan författning kan fungera. Kolla på Pereine, Colonan och Västmark. De har alla demokrati, tro det eller ej. Pereine och Colonan må vara nya och experimentella, men Västmark är ett gammalt rike. Dessa länder kan styras av en ledare som inte dominerar i andra avseenden än den politiska makten. Jag ser tycker faktiskt att magikraterna skulle kunna instifta en sådan institution i Thalamur också om dom så ville. Detta skulle måhända vara smulan otroligt ur ett "realism"-perspektiv. Men på det så tänker jag svara med två argument.//

Demokratin i Pereine och Colonan är dock förståelig. i bland annat frankrike och nederländerna bildades strax efter revolter ofta borgarkommuner som styrde demokratiskt tills dess att någon tog makten. Ang. Västmark så har jag förstått det som att han väljs bland furstarna, vilka väl är ärftliga ämbeten? således en adelsrepublik, vilket vi kan sägas ha haft i Sverige fram tills Gustav Vasas förändring av grundlagarna.
Demokratin är (innan effektiv kommunikation finns) ineffektiv och olönsam. varför sträva efter den?

//Om du så vill höra om ett folk som gör någonting knasigt så kan jag berätta för dig om Nuuernas 4 olika äktenskap //

jag vore förtjust!

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Underbart!

Dessvärre har jag inte utvecklat det särskilt mycket, främst eftersom mitt Eonspelande mest rört sig i Asharinaområdet. Dock är det intressant, speciellt ifall administraten skulle tvingas välja mellan sina lojaliteter. I Alver står det något om att hon ser rollen som linjeöverhuvud som viktigare än rollen som administrat (i och med att hon sätter denna titel först i sitt namn). Tänk på att som tidigare magikrat är hon antagligen synnerligen van vid politiskt ränkspel (politiken i Thalamur ser jag som extremt intrigerande och rygghuggande, eller möjligen ryggbesvärjande), varför man kan tänka sig att hon går en balansgång mellan att behaga Liljans Råd och Consaber. Dock är kontakterna med Liljans Råd något som bör hållas hemligt, annars kommer sanari att ådra sig såväl Consabers som Thalamurs fientlighet, då båda ser det som ett intrång i deras maktsfär.

Speciellt i Consabers fall kan detta bli ödesdigert, då denna nation så vitt jag minns har goda relationer med dvärgarna. Kanske kan även situationen i Soldarn, där dvärgar och alver håller på att ställas mot varandra, influera läget. För övrigt har jag även vissa intressanta konspirationsteorier angående drottningen av Soldarn...

Tell

Hero
EON:sk damtidning! Jag älskar skvaller!

fortsätt gärna och berätta mer! (jag kan ännu inte invända mot något)

men framförallt: Du sade något om hennes majestät av Soldarn? :gremlaugh:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: EON:sk damtidning! Jag älskar skvaller!

Jag kan inte klämma ur mig hur mycket idéer som helst på en kväll, men inbjuder gärna till diskussion. Då får man ju nya vinklingar på det hela.

Angående skvallret ser jag det på detta vis: Drottningen av Soldarn vet att hon kommer överleva Sachsar, alv som hon är. Vill hon då verkligen ha en arvinge, eller vill hon ha sig själv som en framtida regerande änkedrottning? Den där barnlösheten det talas om kanske inte nödvändigtvis är ofrivillig från hennes sida, snarare planerar hon som en maktlysten alv bland människor bör göra, i det långa loppet. Alvernas infertilitet är en god ursäkt för barnlösheten, och i takt med att Sachsar blir äldre och äldre blir det lättare och lättare att tänka sig en rent naturlig förklaring till barnlösheten. Synd för henne att hon inte känner till vad som komma skall i Mundana...

lijat

Swordsman

brukar inte infertilitet vara en godtagbar ursäkt för skiljsmässa? bättre vore då att föda en arvinge som man sedan kan dominera och på så sätt få kontrollen indirekt.

Tell

Hero
En kvinna av fefolket?

//brukar inte infertilitet vara en godtagbar ursäkt för skiljsmässa? bättre vore då att föda en arvinge som man sedan kan dominera och på så sätt få kontrollen indirekt. //

naturligtvis brukar det vara det. men med vidsyntes... självsäkra ledarstil, och givet det faktum att ingen annan kan påverka hans beslut, så är det väl inte troligt att en kvinna med hennes... skicklighet avisas?

Tell

Hero
En dialog? mer än gärna..

Ta den tid du behöver. -jag har hittills hållit med dig, men å andra sidan är min version av mundana en de Laclos/Tillyardinspirerad orgie i machiavelliska intriger och klassförakt.

Möjligheten till dialog tas tacksamt emot. min msn finns i presentationen.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: En dialog? mer än gärna..

Hellre multilog, eller vad man ska kalla det. Folk kan gärna skriva lite och komma med idéer, själv måste jag lära mig saker och ting om 1800-talskonstnärer i kväll.

Tell

Hero
romantiken? varför- den är så... grov. plebekisk..

Men varför inte. fler vinklar är alltid välkommet.
Men samtalet bör fortsätta. jag är tämligen övertygad om att ämnet ännu inte är uttömt.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"brukar inte infertilitet vara en godtagbar ursäkt för skiljsmässa?"

Definitivt. Alternativt att man löser det på annan väg, genom antingen levirat eller sororat.

Levirat = Drottningen blir gravid med någon annan kungens släkt. Barnet tillfaller kungen och drottningen.
Sororat = kungen sätter på någon annan i Drottningens släkt. Barnet tillfaller kungen och drottningen.

Jag vet dock inte riktigt om soldarn idkar någon av dessa. Consaber idkar dock levirat om maken dör barnlös.

/Naug

Ymir

Liten kantbaron

Well, problemet med Letesse Visanni eller vad hon heter (administraten av Pereine) är att magikraterna i Thalamur borde ha tagit henne av daga för länge sedan. Jag kan för mitt liv inte förstå hur hon kunnat undgå de enorma resurser de rimligtvis bör ha lagt ut på att avliva henne, eftersom hon å det grövsta förrått deras råd och allt de står för.

- Ymir, oförstående

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jo, med en magianvändande hemlig polis har man onekligen rätt rejäla resurser. Å andra sidan är väl inte Visanni en helt oäven magiker hon heller. Om hon dessutom tidigare har arbetat på höga poster i Thalamur tidigare bör hon ha en viss idé om vad hon bör skydda sig mot. Därtill kan som sagt Liljans Råd ha någon form av roll i det hela, något som gör att det kanske inte är helt och hållet vist att ta livet av henne.

Pendragon

Swashbuckler

Well, problemet med Letesse Visanni eller vad hon heter (administraten av Pereine) är att magikraterna i Thalamur borde ha tagit henne av daga för länge sedan. Jag kan för mitt liv inte förstå hur hon kunnat undgå de enorma resurser de rimligtvis bör ha lagt ut på att avliva henne, eftersom hon å det grövsta förrått deras råd och allt de står för.
Visst, hon är en idol och ett föredöme i Pereine, och därmed en nagel i ögat på Thalaskerna. Problemet är att om de helt enkelt bara tar henne av daga så leder det till nåt ännu jobbigare, nämligen atthon dör hjältedöden och blir martyr.

Och martyrer är ganska svåra att göra sig av med... bättre då att ta lite tid på sig för att rucka på hennes hjältegloria förhoppningsvis tillräckligt mycket för att Pereinerna själv tar livet av henne eller nåt.

Det hade givetvis varit ännu bättre om de hade kunnat få det att se ut som sabrierna låg bakom det.

/Joel

Alvernas finger i spelet

"Min tanke är att Igar Augus, Shangi thal Dubaral, Sanguis thal Qatada, Jualla Bizar Alaya, Reubin Xirhamir Jesbin (och antingen Matron Liselle eller Alean Ninarian. Jag har inte bestämt mig där ännu) ska med våld kasta ut och fördriva de resterande 4 magikraterna. Ta över deras land och resurser och sedan föra krig mot Consaber."

Är det någon som har konstruerat någon vettig sammanställning om hur de mäktiga Sanarialverna utanför Sunari förhåller sig till Alliansen? Liljans Råd borde ju liksom inte tycka om att Alean Ninarian är med och dräper Sanari i Pereine, då bryter han ju mot Lagen om Liv (heter den väl?). Fast å andra sidan så kanske Alean är mer Thalaskier än vad han är alv, och gå emot Sunari? Vad har du för lösning på detta problem? Själv skulle jag sätta Alean som en av dom magikrater som är mot kriget.

Mvh Victor Palm

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alvernas finger i spelet

Jag skulle säga att sanarialverna i både Thalamur, Pereine och Consaber har ganska lite kontakt med Liljans råd och sanarialliansen borta i skogarna. Rhung-Alari-Sanari har istället sin helt egna intriger, och de kring Thalamur är ganska oförenliga med sanarialliansens intressen. Alean Ninarian har, som det står skrivet i någon modul, kontakter med Lirmana och hennes hus Cuvri'an i Legio Colonan - av det att döma kan man förmoda att han åtminstone står på någon form av god fot med sabriska sanari. Och om han klarar det, borde han inte göra det med pereiniska sanari med? Lytesse Visanni har han ingenting till övers för, dock - hon har trots allt förrått hans tribunaler och allt de står för.

Med andra ord ser han förmodligen på kriget med ganska blandade känslor. Han hade gärna undvikit det, men tror förmodligen inte att det går. Däremot ser han gärna till att pereiniska sanari skonas i så hög utsträckning som möjligt.

Hur mycket han sedan är beredd att bryta med alvernas lagar och sanarialliansens ideal beror väl alldeles på, men jag skulle säga att han definitivt är kapabel till handlingar som vore ytterligt impopulära om de nådde sanarialliansens öron. I första rummet är han trots allt lojal till Thakalatribunalerna.

- Ymir, resonerar

Ymir

Liten kantbaron
Regerande drottning? Nepp...

Angående skvallret ser jag det på detta vis: Drottningen av Soldarn vet att hon kommer överleva Sachsar, alv som hon är. Vill hon då verkligen ha en arvinge, eller vill hon ha sig själv som en framtida regerande änkedrottning?
Won't happen. Soldarn har nämnligen inte kvinnlig tronföljd i någon form - en kvinna kan aldrig ärva tronen, och ingen kvinna har någonsin styrt i Soldarn. Det framgår tydligt i "Asharien och Soldarn".

- Ymir, påpekar