Nekromanti Intrigförslag kring Gladiator-kampanj sökes!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Efter lite diskuterande i vår spelgrupp kom det sig att vi skall påbörja en kampanj till, baserad på endast ett fåtal av den originella spelgruppen nu när halva flackar och flänger runt i världen i sommarsolen. Det hela slutade med att jag blev SL för en mindre kampanj som skall vara centrerad kring gladiatorernas ärofulla (?) liv. Tanken är att samtliga Karaktärer skall ha blivit infångade, sålda som slavar och slutat som gladiatorer. Då själva äventyret börjar sitter de i fångceller, precis redo innan gladiatortränaren kommer kliva in och förklara hur deras vardag kommer se ut.

En vanlig vardag är tänkt att bestå av träning, intagande av mat, mer träning och något mer fysiskt arbete också. Kvällsmat följer och sedan en viss fritid innan det blir dags att sova.

Själva gladiatorkamperna kommer ske till första blodsdroppen (dyrt om de ständigt skall avverka gladiatorer). Möjligen sätter jag något spinn på det att den som missköter sig eller är sämst under veckan får delta i en strid på liv och död (lite grann som Expedition: Robinson - rösta bort den ni vill ha bort... :gremwink: ).

Eftersom alla startar som nybörjargladiatorer kommer ingen av dem ha något direkt Rykte, utan det kommer även vara en del av kampanjen. På grund av deras strider kommer de även ha chansen att öka i rykte då de utför något rejält bra coh finessfult, vilket åd representerar att deras rykte stiger. Detta är ju den givna delen av en gladiatorkampanj och är rätt enkel att spinna vidare på, men det är inte kanske främst den delen som jag är ute efter hjälp med.

Istället är det snarare bakom kulissen-spelet som jag gärna skulle uppskatta mina medforumiters tankar och förslag på olika sidintriger som kan förekomma. En del sociala konflikter mellan de olika gladiatorerna är en möjlighet (då tanken är ju att de skall få umgås en del med dem). Är det någon som har förslag på hur jag ytterligare kan krydda kampanjen med sidintriger? Har jag missat någon viktig del i gladiatorspelstänkandet? Tankar, åsikt och utskällningar uppskattas :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I romarriket så var ju gladiatorerna fria att gå runt som de ville, de hade ju sina järnringshalsband, och det var straffbart att hjälpa någon med ett sådant på något vis alls. Så äventyren måste ju inte utspela sig i celler iaf.

Robert Jonsson

I romarriket så var ju gladiatorerna fria att gå runt som de ville, de hade ju sina järnringshalsband, och det var straffbart att hjälpa någon med ett sådant på något vis alls. Så äventyren måste ju inte utspela sig i celler iaf.
Tanken är att de skall börja där - inte spendera all sin tid där. Tanken är att de kommer spendera stor tid på en "gladiatorakademi" - alltså tillsammans med andra gladiatorer. Jag vill inte ha dem riktigt så fria romargladiatorerna var (då ställs jag inför problemet att introducera mer av världen, vilket jag inte är beredd att göra riktigt än... Det känns som en avgränsning är rätt så skön att arbeta med för tillfället).

Men järnringshalsband lät som en rolig idé - lägger till det genast :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Utan att veta för mycket om just gladiatorer & sådant så kanske jag kan ha några idéer...

Man kanske skulle kunna tänka sig som så att kärlekn frodas på något sätt mellan gladiatorn & någon med lite högre ställning, så att den nperson gör allt för att lätta på trycket för just denne gladioator, någon gladioator kanske snubblar in på något som den absolut inte skulle ha snublat in på & får en del misskrediterande uppgifter om någon uppsatt person...
Mått sådant kanske ksulle funka... Eller ?

/ Johan K, som är ganska nyuppstigen..

MrG

Swashbuckler
Intrigplottar som kommer sponant är;

-Kärleksintriger (sådär män emellan)
-Rymningstankar (kanske förlängt till uppror á lá Spartacus)
-Inriger för att få bättre vapen / sabba motståndarnas
-Relation till den gamla visa gladiatorn som tar hand om dem och som någon till sist måste möta i strid till döden
-Religösa tankar (typ kristna medfångar som främst är lejonmat, men ändå reglöst lyckliga och missionerarn in i döden)
-Nybörjardivissionen är till första blod, men snabbt introduceras konceptet att när man kommer upp sig blir striderna oftare på liv och död (och då för mer betalande publik)
-och med tiden, fanatsika fans som pestar karaktärerna med hjältedyrkan

Robert Jonsson

Jo då, det känns defintivt som något som det går att göras med. Och eftersom en av Karaktärerna är en främsta gradens charmör, så passar det alldeles utomordentligt bra. Tackar för förslaget!

ripperdoc

Myrmidon
Gladiatorerna tenderar ju att bli favoriserade, samt att bli mål för spel med pengar - det är samma sak som boxning. Titta på första bästa boxningsfilm - där finns drivor av intriger att hämta. Exempelvis:
* Gladiatorn måste sponsras av rik snubbe med utrustning - men den rike snubben kräver att gladiatorn lägger sig i vissa kamper (ja, om de nu inte är på liv och död :gremlaugh: )
* En av gladiatorerna favoriseras av rik snubbe som skall bli den nya stjärnan - övriga gladiatorer blir avundsjuka och kanske försöker sätta käppar i hjulet, eller sabotera träningsutrstning ("oj, förlåt, visste inte att det var ett skarpslipat svärd")
* En gammal erkänd tränare tar sig an gladiatorn men bara på ett antal villkor - gladiatorn måste göra diverse konstiga saker
* Gladiatorn lyckas väl men hans "manager"/tränare/familj roffar åt sig alla vinster och ära
* Gladiatorn blir inhyrd av skumma element eller rik snubbe för att ha ihjäl någon på gladiatorarenan eller annat dylikt brott
* Gladiatorn blir tvingad att döda sin älskade tränare - gör han inte det kommer han kanske dö själv och i vilket fall aldrig ha en karriär i arenan, eftersom rika snubbar bestämmer...

/RipperDoc - spånar

Robert Jonsson

Först tack förslagen! Ytterligare börjar mina kugghjul att spinna :gremsmile:

Det där med rymningstankar borde ju jag själv ha tänkt på, men det missade jag ju helt :gremblush:

-Nybörjardivissionen är till första blod, men snabbt introduceras konceptet att när man kommer upp sig blir striderna oftare på liv och död (och då för mer betalande publik)
Låter rätt smart tänkt - köper det rätt av tror jag. Det stämmer nog rätt bra in då Karaktärerna ökar i sitt kunnande, så blir striderna även farligare.

Robert Jonsson

Först säger ja gett stort tack. :gremsmile: Du har nog helt rätt i det där med boxningsfilmer. Första gången jag ångrar att jag aldrig blev medlem i Rocky-hypen :gremfrown:

Vissa saker blir kanske lite svåra att tillämpa eftersom de sålts som slavar och knappast är där frivilligt (även om en del av Karaktärerna lär rationalisera det så... :gremwink: ). Dock fungerar det där med olika uppbackare och sponsorer bra in. Det lär vara Karaktärernas främst sätt att få in pengar - och som du säger avvundsjuka är något trevligt som kan användas. :gremsmile:

Läggmatcher och lönnmord borde också fungera rätt bra in - särskilt läggmatcher. Passar lagom bra in då Karaktärerna börjar skapa sig ett namn och kännersig rätt säkra på sig själv. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Du har nog helt rätt i det där med boxningsfilmer.
Skulle nog också rekomendera en del fängelsefilmer (mycket likheter i miljö och plottar, i alla fall om de är slavar) och så självklart Spartacus!

Storuggla

Champion
Att glo på boxningsrullar är en bra idé, men jag skulle dra det ett steg längre: Se på wrestling. Vad är wrestling? Svetta karlar som fejkar att slåss och har fejder med varandra, men med otorligt effektiva dramaturgiska ingrepp och med backstageintriger så det rinner över. Ta bara bort fejket så har du en multitud av äventyrsuppslag bara där. Jag rekommenderar dock inte att börja med de stora galorna eller ppv-erna då de är kulminationen av olika fejder och storylines, att se en sådan på raken suger. Men ta några normala shower först, se några avsnitt och sedan en gala om du är intresserad hur de löste det. ja ghar snott förvånansvärt mycket från WWE än så länge och ingen har klagat :gremgrin:

Storuggla, rekar

Rising

Vila i frid
Jag körde ett stort Arena-äventyr en gång som skulle fungera som en samhällskommentar: Liksom, först skiter de i en, sedan höjer de en till skyarna, och slutligen kommer de att vilja kasta ner en från toppen man klivit upp på, bara för att de ständigt behöver nya hjältar. Och bakom skådespelet anar man vem det egentligen är som styr allt och varför.

Där började det som ett rätt läskigt äventyr med kaos och vansinne; liksom, där män drivs till att hugga av sina egna ben för att komma undan från det minotaurkadaver som landat på en, och där vissa slavar varit så hungriga att de mitt i striden bugat sig ner vid groffbestar med spräckta bukar och börjat äta halvt uppspjälkade rester av rotfrukter som rullat ut ur monstrets magsäckar.

Sedan gick det in i en fas av übertestosteronaction. Liksom, då var rollpersonerna kungar på arenagruset. Strider och fester varvades med sponsorjippon och orgier med groupies. Good times.

Slutligen så blev det alltså någon sorts konspirationsthriller, där våra hjältar började förstå att de var på väg att bli backstabbade av sina egna agenturer bara för att dessa behövde lansera nya stjärnor. Och vem var det som basade över agenturerna egentligen? Och hur kunde denna smutsiga komplott länkas samman med korruptionen inom rättsväsendet och bland politikerna? *insert dramatisk musik*

Jag körde min kampanj i någon sorts överdriven naturgas-punk-high-fantasy-stuk, fast utan magi, förresten. Det var mycket "och nu, mina damer och herrar, så skall vi introducera en liten överraskning åt våra kära stridande:" och så öppnades portar bakom gladiatorerna ur vilka det klampade in olika bestar; ett tvehövdat lejon, en förvuxen bönsyrsa, en steampunk-gorilla med inopererad cirkelsåg på sin högra arm... osv. Jag tyckte att en sådan värld både var tillräckligt modern för att gå att omedelbart relatera till, samt att jag på så vis kunde göra striderna väldigt omväxlande. Att bara ha en massa sandaler trodde jag att vi skulle tröttna på. -men det här var iofs innan Gladiator, och där gick det ju bra-

Robert Jonsson

Sant det också...

*plitar ned fler filmer på måste se-listan*

Attans att inte Kvinnofängelset visas längre :gremcool:

Robert Jonsson

Är ingen stort fan av wrestling, men det du säger är ju iofs väldigt logiskt så jag antar att det borde kollas närmare på. Sänds det någon wrestling i Sverige överhuvudtaget? Och i så fall på vilken kanal?

Robert Jonsson

Det låter som en rätt skön växling mellan ifråga om stämning - särskilt den där sista delen tilltalade mig. Vem är det som ligger bakom gladiatoragenturen? Har den några hemliga agendor? Kanske är det så att gladiatorerna där är anabolatroll utan att känna till det och han främst håller på med olika medicinska experiment för att skapa bättre krigare... Muhaha... Nu får jag onda tankar i sinnet. Tack, Rising! :gremcool:

Storuggla

Champion
"Är ingen stort fan av wrestling, men det du säger är ju iofs väldigt logiskt så jag antar att det borde kollas närmare på. Sänds det någon wrestling i Sverige överhuvudtaget? Och i så fall på vilken kanal?"

GIllar du inte wrestling kan du i alla fall alltid se på det och kommentera hur dumma de är :gremwink: Men seriöst, det är en tokbra inspirationskälla som bara Troberg och jag hittills har erkännt att vi använder oss av. Join us!
Wrestling sändes i Sverige först på trean och Ztv, fö ratt sedan tralla bort till tv1000 för att sedan ha ett fler år långt uppehåll. Det var på den gamla goda tiden då Hoa-Hoa och Bruno kommenterade. Den tiden är ball för att Hoa-Hoa inte kunde ett jota om varken wrestlarnas namn, tekniker eller något alls och han vägrade lära sig. Så han hitade på allt under tiden han tittade. Se bara vad kul!
Tyvärr så lades det ner och sn så hade vi torka i landet ända tills förra åre då Ztv plötsligt började visa WWE, utan svenska kommentatorer dock. Allt var guld (trots att de visade en nedklippt version) tills Ztv Norge och Ztv Danmark sa att de inte ville vara med och betala kostnaderna längre och så fick vi Lobby istället. :gremfrown:
Så, kort sagt, du kan inte se wrestling i Sverige. Om du inte köper hem dvder eller så. Eller laddar ner, om det fortfarande är lagligt det vill säga.

Storuggla, Hoa Hoa!

Ulfgeir

Swashbuckler
en ide som om jag inte missminner mig har visst historiskt stöd (från Pompeiji):

Populära gladiatorer med bra utssende kan få ynnesten att få bli uppraggade av rika kvinnor.

/Ulfgeir

MrG

Swashbuckler
När det gäller pompei-insperations, så kommer även plotten;

Gladitorena blir utslängda från tourneringen pga läktarvåld (rommerska hulliganer)...