Nekromanti Intrigmakande

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag spelleder Victorian Age: Vampire by night just nu. Jag tycker det är knepigt att få till intriger mellan SLP's, som rollpersonerna kan blanda sig in i. Just nu har jag bara låtit dem nudda sådana intriger och ta del av en sådan. Det är ju bra och allt -so far- men jag är rädd att när det här "tar slut" så kommer jag inte veta hur jag ska blanda in dem i intrigerandet i staden. Det gör det inte bättre att stadens prins är jäkla Mithras som beskrivs som en tre millennie vampyr. Först tyckte jag att det var spännande, men nu känns det bara som avskräckande för syftet att klättra på karriärstegen. En tanke är förstås att köra mycket downtime och när Mithras blir dibbad nån gång på nittonhundratalet så har rollpersonerna redan en historia i staden. Och visst lutar det åt en sådan lösning, i framtiden, om jag orkar...

Men just nu har jag problem med att gräva fram de inre intrigerna mellan faktioner/slp/maktfaktorer etc, och skapa små och stora roller där spelarna är inbegripna på olika sätt. Eller snarare, göra dessa tillgängliga, så att spelarna kan använda dessa för att klättra i det sociala plufset.

Sen har London by night inte så värst många sådana intriger, så jag måste nog skapa en massa själv och då är jag nyfiken på vart jag ska börja. Jag vill helst inte se "errand-boy/girl" äventyr, även om de säkert kan vara nog så spännande.

Som jag ser det så kommer rollpersonerna (spelarna) först genomleva en form av introduktion till staden där de inte är mer än bottenskrapet på stadens gator. De kommer förstås att bli mer och mer respekterade allt eftersom och därmed se sin respektive status växa, och då kommer äldre vamps närma sig dem för potentiella allierade. Men vad ska det finnas för intriger dårå?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Intriger kommer automagiskt när man lägger in fler grupperingar. Det enda som krävs är att grupperingarna har mål som krockar med varandra.

Det är egentligen inbyggt i fisktanksmetodiken: varje gruppering har sina mål och har sina planer för att uppnå dessa, och allt eftersom någon - vem som helst, inklusive rollpersoner - gör något, så måste alla andra justera sina planer.

Så skapa fler grupperingar.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Krille said:
(...)
Så skapa fler grupperingar.
...och identifiera de saker de framför allt konkurerar om. Vad finns det som är åtråvärt (maktbaser)? Vilka grupper kontrollerar detta?

Vad finns det för alternativa källor till makt? Hur kan dessa utnyttjas?

Vad händer när RP:na kommer in i bilden? Vilka cirklar rubbas?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fisktank

Niklas73 said:
Är det egentligen det som kännetecknar fisktanksmodellen?
Nej. Det som kännetecknar fisktanken är dess "emergent story"; att man har en stor tank full med en jävla massa fisk, och sen ser vad som händer när fiskarna reagerar på vad andra fiskar gör.

Att stoppa i en fisk till är inte något som kännetecknar fisktanken, utan bara en metod att tillsätta fler möjligheter till fisktanken och göra den bättre.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Fisktank

Tack för tipsen. Jag behöver verkligen formulera och omformulera alla "faktioner" så att de har, för mig, tydliga mål. Ofta kan jag tycka att sådant inte gjorts så speciellt bra i äventyret. I London by Night finns många SLP som saknar förankring i intriger, enligt min uppfattning. Får göra en liten mindmap inför att vi kommer så långt. Just för tillfället har jag satt RP i arbete med annat, som inte är så mycket intrig. Jag ser det som att de just nu har det ganska tufft med "grunt-work" inför att de förtjänar en ancillae-rankning i staden, typ... De är dock mitt inne i en del av metaplotten men detta bara indirekt; senare är ju min tanke att de blir mer och mer medvetna om sånt och får möjlighet att påverka i egenskap av intressenter, snarare än spelmarker.
 
Top