Jag tror att det är en förenkling att identifiera "vinstdrivet" = trad och "vinstagnostiskt"* = indie. Egentligen håller folk här med varandra. Teknikerna jag presenterade är svåra att förena med en spelstil där rollpersonens framgång identifieras med spelarens.
Det är sant att det ofta finns ett sådant antagande i traditionella spel (alla spel som försöker att ha en "spelbalans" antar en sådan spelstil), men alla som spelar sådana spel gör det inte på ett sådant sätt.
krank har också rätt i att teknikerna är svåra att förena med karaktärsimmersionism och en bild av en objektiv spelvärld som existerar oberoende av rollpersonerna och berättelsen.
---
* Seriöst, vi behöver termer för det här, och de jag just hittade på suger. Jag startar en ny tråd om det.
Det är sant att det ofta finns ett sådant antagande i traditionella spel (alla spel som försöker att ha en "spelbalans" antar en sådan spelstil), men alla som spelar sådana spel gör det inte på ett sådant sätt.
krank har också rätt i att teknikerna är svåra att förena med karaktärsimmersionism och en bild av en objektiv spelvärld som existerar oberoende av rollpersonerna och berättelsen.
---
* Seriöst, vi behöver termer för det här, och de jag just hittade på suger. Jag startar en ny tråd om det.