Nekromanti intrigspelsfrämjande system - omvänt

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Diskuterade intriger med en kompis häromdagen. Vi grubblade över att det är så svårt att få till intrigspelande i den genomsnittliga kampanjen. Kompisen refelkterade att det spel där vi har haft mest intriger -- nästan bara intrigspel, faktiskt -- var Vampire:tM. vi grubblade lite över andleningen till detta, innan kompisen sa:

"I VtM var ju stridsreglerna så jäkla bökiga och tidskrävande att man drog sig för att börja slåss, och valde andra lösningar istället".

Vampire var alltså inte ett spel som uppmuntrade intriger, utan ett som avskräckte från strider. Omvänd regeldesign på något sätt, som dessutom påverkar spelarna rakt på.

Nu är det kanske inte det optimala sättet att konstruera ett spel, men det är en intressant tanke, tycker jag. Vill man inte att folk ska slåss i sitt spel, gör man stridreglerna sjukt komplicerade och tidskrävande med många många tärningsslag och tabeller och korsreferenser. =)
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Eller kanske?

Är inte bekant med VtM men finns det kanske någon mer allmän korrelation mellan strid och dödlighet också? Alltså; i spel där det är fasligt (enligt reglerna) lätt att trilla av pinn, så föredrar spelarna (inte karaktärerna sic!) andra lösningar på problem?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Känner igen funderingarna, vi drog oss enormt för att hamna i strid i Eon. Nu blir det ju inte automagiskt intrigerande, man kan ju lösa problemen i den fysiska världen ändå, bara det att man skickar en bilbomb istället för att faktiskt gå in och panga för hand.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Tror haken är att striderna inte blir det optimala sättet att lösa saker eller få sin vilja igenom. I Vampier finns massa andra knep (som systemet med boons t.ex) att lösa saker, plus att mycket av motståndet är hårdare rent fysikst så du inte har någon chans i öppen strid, vilket föder konspirerande. I Sverige har vi också haft många Vampier-spelare som även har lajvat Vampier och där blir vikten av konspirerande ännu tydligare.

Sedan finns nog många sätt att uppmuntra intrigspel, själv har jag stött på mest intriger i Amber som har ett väldans simpelt stridsystem och i friform där stridsystem helt avsaknas. Tror egentligen mer på den tekniken att vikta bort reglerna från strid och ha mer balla funktioner för intrigerande om man vill få intrigspel. Istället för som ibland är fallet; att man har ett välarbetat strömlinjeformat stridsystem och sedan något snabbt ihopslängt hack för intriger.
 
Top