Templar
Mandalorian
- Joined
- 15 Dec 2008
- Messages
- 122
Hej, Hej, visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till titeln på denna tråd. Efter ett tag borta i studier och barnuppfostran bestämde sig jag och mina gamla kompisar att ta upp vårt barndoms intresse igen, rollspel. Vi började spela Drakar Demoner al a 80 talet. Men av en slump köpte jag ett ex av regelboken till Symbaroum. Blev lite tänd på att testa detta nya regelsystem men det som drog mest var världen som reglerna var uppbyggda runt. Fick en känsla av att världen hade ett flertal influenser från olika håll. Men tyckte om tvisten i världen.
Jag laddade ner det första introduktionsäventyret. Tyckte att just att eldstenen var intressant men ville liksom utveckla detta på något sätt och få in mina spelare och mig själv i reglerna.
Så jag började ta fram gamla anteckningar med kartor och annat.
Första mötet blev till sist så här:
Jag använde mig av de färdiga karaktärerna som fanns längst bak i det nedladdade äventyret.
Jag använde mig av Ansel, Bartolom (haha) och Orlan av huset Darr. Alla nämnda var orginal från äventyret men det fattades en karaktär så jag skapade en ny vid namn Eron, men använde Nihas egenskaper förutom, att han var Ambrier/Alberetor från start. Grundtanken till detta var att skapa en grupp som inte kom från det nya landet. Utan de skulle känna att de levde ett postapokalyptiskt land. De skulle förstå allvaret varför drottningen och folket utvandrar till nya marker.
Länkade ihop karaktärerna med varandra och platsen var i norra gamla Alberetor i en by vid namn Durr, 4 dagsmarscher från karavanerna som tar sig över passen. Durr, ett fyrtiotal övergivna hus med en omgärdade pallisad som saknar portar. Platsen som gruppen hade tagit i besittning var den enda stenbyggnaden i byn. Det övergivna sheriff byggnaden som även Ordo Magicas representant Bartolom hade sin residens innan det blev kris. Med en enkel borgmur i form av trä.
Bartolom hade fått order av sin mästare att stanna kvar i byn tills han får tecknet. Ordern lydde simpelt: skydda artefakten ställ dig varje dag kl 1500 i denna cirkel i labbet.(kontaktring ritual)
Ansel likt en kapten som vill vara sist i från sitt skepp innan det sjunker. Samt att hjälpa och vägleda flyende människor norr. Men de sista veckorna hade varit utan på hälsning av dessa. Kyrkan var bommad utifrån på grund av att de odöda hade tagit sig upp från katakomberna. Så den var nu stängd.
Orlan hade stannat kvar på grund av att hans familjs ägor var byn Durr en del av dessa. Hans familj var sedan hans ankomst döda.
Eron, med en tragisk uppväxt bland slummens pattrask, därifrån har det bara gått utför. Dina föräldrar lämnade dig på gatan redan som nyfödd. Du är den yngste någonsin som har blivit rekryterad i tjuvgillet ”mäster Akrids vänner”. Mna kan med etta livsöde säga att du är född tjuv. Du försökte till och med lura din mästare Akrid. Du stannade kvar i Alberetor för att komma undan lagens långa arm och Akrids vänners hämnd. Samt att tjäna en hacka på de tomma hus och ägor som bredder ut sig. Men du är inte dum, för du vet när gästfriheten har tagit slut. Till sist måste man t tjuren vid hornen och ta sig mot drottning Korinthias förlovade land. Nu har han sedan efter flera veckor dröjt kvar i byn i väntan på ett resesällskap som skall norr. Det är farliga tider att resa själv.
Efter mycket förklaring om regler och berättande för att komma in i stämningen börjar vi. Allt börjar med att Bartolom får ett meddelande av sin order att föra stenen till Ambria, Ordo Magicas framtid är på spel. De bestämmer sig för att ge sig av tidigt på morgonen. Men under natten försöker jag skrämma upp dem med Kränkor och lite skuggor och små skalv. Det lyckas.
Dagen kommer och det är med stor vemod det tar sig från tryggheten. De ser nu hur härjat landet är och efter ett möte med en vandöd går resan vidare. Mötena under de fyra dagarna är ett förvuxet troll som de undviker. Mitt i natten ser de på vägen en mörkerherre med sina reptil vänner. Senare möter de ett gäng stråtrövare men prästen pratar sans i dem och utan strid går resan vidare. Så mitt försök att testa stridssytemet fallerar.
Så när de kommer fram till början av introduktionsäventyret kommer de att göra nya gubbar för att se de nyss spelade karaktärerna med andra ögon. Men framför allt haja till när eldstenen måste räddas till varje pris.
Ser fram emot nästa möte men hoppas verkligen det kommer en reviderad version av regelboken för jag tycker att det är vissa missar som är gjord i framför allt förklaringar av vissa regler.Kan vara att jag är ringrostig.
Detta fick mig att ta upp pennan (tangentbordet) och vara kreativ. Får se om ni i framtiden kan ta del av dessa alster såsom en riddarorder, en läkar/helar order, m.m.
Jag laddade ner det första introduktionsäventyret. Tyckte att just att eldstenen var intressant men ville liksom utveckla detta på något sätt och få in mina spelare och mig själv i reglerna.
Så jag började ta fram gamla anteckningar med kartor och annat.
Första mötet blev till sist så här:
Jag använde mig av de färdiga karaktärerna som fanns längst bak i det nedladdade äventyret.
Jag använde mig av Ansel, Bartolom (haha) och Orlan av huset Darr. Alla nämnda var orginal från äventyret men det fattades en karaktär så jag skapade en ny vid namn Eron, men använde Nihas egenskaper förutom, att han var Ambrier/Alberetor från start. Grundtanken till detta var att skapa en grupp som inte kom från det nya landet. Utan de skulle känna att de levde ett postapokalyptiskt land. De skulle förstå allvaret varför drottningen och folket utvandrar till nya marker.
Länkade ihop karaktärerna med varandra och platsen var i norra gamla Alberetor i en by vid namn Durr, 4 dagsmarscher från karavanerna som tar sig över passen. Durr, ett fyrtiotal övergivna hus med en omgärdade pallisad som saknar portar. Platsen som gruppen hade tagit i besittning var den enda stenbyggnaden i byn. Det övergivna sheriff byggnaden som även Ordo Magicas representant Bartolom hade sin residens innan det blev kris. Med en enkel borgmur i form av trä.
Bartolom hade fått order av sin mästare att stanna kvar i byn tills han får tecknet. Ordern lydde simpelt: skydda artefakten ställ dig varje dag kl 1500 i denna cirkel i labbet.(kontaktring ritual)
Ansel likt en kapten som vill vara sist i från sitt skepp innan det sjunker. Samt att hjälpa och vägleda flyende människor norr. Men de sista veckorna hade varit utan på hälsning av dessa. Kyrkan var bommad utifrån på grund av att de odöda hade tagit sig upp från katakomberna. Så den var nu stängd.
Orlan hade stannat kvar på grund av att hans familjs ägor var byn Durr en del av dessa. Hans familj var sedan hans ankomst döda.
Eron, med en tragisk uppväxt bland slummens pattrask, därifrån har det bara gått utför. Dina föräldrar lämnade dig på gatan redan som nyfödd. Du är den yngste någonsin som har blivit rekryterad i tjuvgillet ”mäster Akrids vänner”. Mna kan med etta livsöde säga att du är född tjuv. Du försökte till och med lura din mästare Akrid. Du stannade kvar i Alberetor för att komma undan lagens långa arm och Akrids vänners hämnd. Samt att tjäna en hacka på de tomma hus och ägor som bredder ut sig. Men du är inte dum, för du vet när gästfriheten har tagit slut. Till sist måste man t tjuren vid hornen och ta sig mot drottning Korinthias förlovade land. Nu har han sedan efter flera veckor dröjt kvar i byn i väntan på ett resesällskap som skall norr. Det är farliga tider att resa själv.
Efter mycket förklaring om regler och berättande för att komma in i stämningen börjar vi. Allt börjar med att Bartolom får ett meddelande av sin order att föra stenen till Ambria, Ordo Magicas framtid är på spel. De bestämmer sig för att ge sig av tidigt på morgonen. Men under natten försöker jag skrämma upp dem med Kränkor och lite skuggor och små skalv. Det lyckas.
Dagen kommer och det är med stor vemod det tar sig från tryggheten. De ser nu hur härjat landet är och efter ett möte med en vandöd går resan vidare. Mötena under de fyra dagarna är ett förvuxet troll som de undviker. Mitt i natten ser de på vägen en mörkerherre med sina reptil vänner. Senare möter de ett gäng stråtrövare men prästen pratar sans i dem och utan strid går resan vidare. Så mitt försök att testa stridssytemet fallerar.
Så när de kommer fram till början av introduktionsäventyret kommer de att göra nya gubbar för att se de nyss spelade karaktärerna med andra ögon. Men framför allt haja till när eldstenen måste räddas till varje pris.
Ser fram emot nästa möte men hoppas verkligen det kommer en reviderad version av regelboken för jag tycker att det är vissa missar som är gjord i framför allt förklaringar av vissa regler.Kan vara att jag är ringrostig.
Detta fick mig att ta upp pennan (tangentbordet) och vara kreativ. Får se om ni i framtiden kan ta del av dessa alster såsom en riddarorder, en läkar/helar order, m.m.