Nekromanti Intro till en värld

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag sitter och skriver på en kort introduktions-text till en värld, och då dyker några frågor upp, såsom vad bör den innehålla och ur vilket perspektiv bör den skrivas?
Är man mer intresserad av känslan i spelet eller en världsbeskrivning? Vill man se det mer övergrippande eller från personen på gatan?
Helt enkelt, vad är viktigt och vad gör ett bra första möte med en ny spelvärld?

(om vi nu behöver ett mer konkret exempel så skrivs texten för Masque).

God45

#PrayersForBahakan
Känsla och ävergripande. Vad är poängen med dinmspelvärld? Kan du inte sälja vad "grejen" är på en sida är det antingen inte särskilt bra eller så har du skrivit det diffust och förvirrande. Gör inte problemet som Mage: the awakening gjorde och ha ett fantastisk koncept begravt genom förvirrande och tråkiga första persons narrativ och beskrivningar. Detaljerade världsbeskrivnimgar ger för mycket tråkiga detaljer inan man är investerad och förstapersons narativ är ivägen när man försöker fatta vad grejen är.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För mig:
1) Vad gör man? Viktigaste frågan i alla rollspel; fattar jag inte vad man gör blir jag ganska snabbt ointresserad.
2) USP, front and center. Vad är det som gör just precis den här världen fläskig och ball? I fallet Rotsystem är det ju kombinationen retrocyberpunk och grön postapokalyps, i More than Human är det att man spelar vanliga människor med superkrafter i nådens år 1987, i Kult skulle jag prata om modern skräck och vansinne, i CoC mythos och galenskap... I Drakar och Demoner skulle jag snacka om... äh... öh... *ahem* Hursomhelst, fokusera på det som är spelvärldens "grej" helt enkelt, och lägg fram den så coolt och lockande du kan.