Introducera nya karaktärer under session

bortom12e

Swordsman
Gruxgor stormar oförsiktigt fram genom den långa hallen - plötsligt ger golvet vika! Han faller fem ljuva meter och spetsas på flertalet sylvassa spjut! Instadeath!

De övriga spelarna börjar beskriva hur deras rollpersonner söker av hallen noggrant och jobbar sig mot Tarantuellaprinsens Glob, medan Joel som spelade Gruxgor rullar upp en ny karaktär.
.

Hur gör ni för att introducera nya karaktärer mitt i sessioner? Är de nya äventyrare som sett spår av gruppen, följt efter och hunnit ikapp? Är de fångar som fritas? Är de helt plötsligt bara med? Får de vänta på ett bra tillfälle eller kommer de med på en gång?

God45

#PrayersForBahakan
Efter att ha testar många olika versioner över åren så har jag kommit fram till att det är bäst om de bara dyker upp omedelbart och mna går ”Du ser pålitligt ut!”.

.113

Swashbuckler
Om det finns något helt supernaturligt och bra sätt som redan är med kan man köra på det, annars god45s sätt.

Råkar de liksom vara i fängelset och just ska frita de andra fångarna, sure, det kan ju funka. Men det är lätt att det bara blir onödigt dumt och långdraget om man gör för mycket av det.

Rangertheman

Myrmidon
Jag kör också enklast möjliga sätt. Finns det en naturlig ingång är det bra, annars dyker den nya rollpersonen bara upp.

illuzive

Veteran
God45;n339373 said:
Efter att ha testar många olika versioner över åren så har jag kommit fram till att det är bäst om de bara dyker upp omedelbart och mna går ”Du ser pålitligt ut!”.
En av de bästa scenerna i en fullkomligt briljant film (huruvida den är bra, är en helt annan fråga)!

Lukas

Mannen i Gult
Den gången jag sett det här lösas snyggast var för många många år sedan när jag var väldigt ny till rollspel.
Jag och en av mina vänner hade spelat i hans kusins kampanj i ett antal spelmöten. När kusinen skulle intuducera en ny spelare.
Vi började spelmötet på ett värdshus (så som vi alltid gjorde på den tiden) och det var så fullt därinne så vi fick dela bord med den nya spelarens karaktär.
Jag vet inte exakt vad speledan hade sagt till den nya killen men några tips hade han defenetivt fått. För vårt samtal myllade snart ut i en kaxig vadslagning mellan min arroganta kaxiga karaktär och den nya spelaren om vem som kunde döda flest troll. (vilket jag visat mig duktig på i ett tidigare äventyr)
Vi bråkade kaxigt en stund tills jag utan att tänka sa in karaktär "Stora ord, bevisa det, låt oss gå ut och hitta några troll så ska vi se vem som är bäst"

Det var först efteråt jag insåg hur spelad jag blivit och speledaren fått precis som han ville. Vi hade plockat upp den nya spelaren och gett oss av mot det planerade äventyret utan att vi själva insåg det.