Nekromanti Introducera nybörjare till hobbyn

Tomatalven

Hero
Hur gör man? Känner några som vill testa, kan jag slänga in dem i min grupp eller borde jag ha en introsession med bara de? Har ni några tips på äventyr man kan lira? Tips i allmänhet? Spelar F!osg, så jag vill gärna ha tips på korta äventyr till det eller något som lätt kan konverteras. Men andra tips tar jag också emot tacksamt!

IcarusDream

Anti-populist
Även om de inte är till Fantasy! så brukar jag köra Vinterskogens hemlighet och Trollkvinnans gåta av Magnus Seter med nybörjare.

Bassejr

Hero
Tornet i Dimman är min personliga favorit. Men ett perfekt introäventyr för nybörjare är ju guden i berget, som fins i Fantasy! bokens exempelkampanj.

Clercon

Veteran
Finns massor av enbladsscenarion på Sagagames hemsida för Fantasy!. Något av dem borde passa och vara lagom långa. Tänk också på att inte hålla på för länge, det gäller att sluta när de fortfarande tycker att det är superkul. Dvs sluta när upplevelsen är på topp så kommer de vilja spela igen :gremsmile:

Bassejr

Hero
det ettbladsscenario som heter "Det hemliga vapnet" tror jag, är bra som one-shot, inte allt för avancerat. körde den med en improviserad spelgrupp, och samtliga i gruppen som inte är personer som fanatiskt hatar bordsrollspel tyckte att det var kul. Speciellt med twist-slutet som tillåter att man bygger vidare med intresanta konflikter, vilket jag inte tänker spoila här, så om nån vill veta fins det hela för nedladdning på sagagames nedladdningssida.

daflum

Veteran
Några allmänna tips är bland annat att see till att de får göra sina egna karaktärer tillsammans med dig. Det gör att de dels förstår reglerna bättre men även att kunna få fantasin löpa fritt. Att slänga in dem mitt i en kampanj kan vara problematiskt men så länge det är möjligt att slänga in dem i början av ett deläventyr inom den brukar det funka bra enligt min erfarenhet. Introäventyren som finns med i många grundböcker brukar annars vara utmärkta för att introducera annars, Till Fantasy! borde det alltså inte vara så mycket problem.

Sen är det väl bara att vara öppen för att de får ställa frågor mitt under spel och att inte dumförklara/inte ha spelare som dumförklarar men det är väl självklart :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Spela This Is Pulp med dem. Det spelet är perfekt för nybörjare. Alla känner till filmer som Indiana Jones och King Kong samt spelet tar bara 90 minuter att spela, inklusive karaktärsgöra, presentation av spelvärlden, scenarioskrivande och regelförklarande. I regelförklaringarna ingår även grunderna i hur man spelar rollspel. Skulle ni vilja spela längre så kan ni spela igen och då kommer tiden att spela krypa ner till runt 70 minuter.

Reglerna är tydliga, alla spelarna får vara kreativa och det är enkelt att komma igång. Du kan komma med noll kunskap om rollspel och sätta dig och börja spela direkt. Det är helt enkelt ett jäkligt bra spel.

/Han som kan maila arketyperna om intresse finns

Tomatalven

Hero
Tack hörni! :gremsmile: funderar på att köra Harkalantax Pergamentrulle med dem efter att jag tagit en närmare titt på ett bladsscenarierna. Eller kanske något annat med monsterboken som jag ändå ska köpa snart. Men jag ska kolla in de andra tipsen också!

Bassejr: La du till något till Tornet i Dimman? För jag tycker den verkar lite händelselös typ. Ett pussel eller någon extra fälla vore inte dumt.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Bassejr: La du till något till Tornet i Dimman? För jag tycker den verkar lite händelselös typ. Ett pussel eller någon extra fälla vore inte dumt.
Körde just tornet i dimman som ett äventyr i en större kampanj, så det var inte mycket behöv av att fylla ut det äventyret, men en kul grej du kan göra är ju till exempel att ha fler spöken i tornet (utöver trollkarlens fru, så också dennes far, bror, och faster) och skriva någonting om dem. Annars, för att inte göra det hela allt för förvirrande för nybörjare, kan du hålla det hela ganska avskalat, om spelarna kommer nära någon av skelettdelarna kan du, för att förenkla det hela, säga att de "Känner" skelettdelarna som en mystisk kraft, slänga in några zombier elller wraiths i tornet som generiska fiender, och fokusera mer på uppgiften at hand, oh att spelarna ska få uppleva miljön.

Tomatalven

Hero
Ok, ja. Då blir det inte lika tomt.
Tar en titt på Trollkvinnans Gåta. Den verkar jättemysig. Hur mycket förstör jag på att inte lira en one-shot?

Jag tänkte alltså konvertera det till F!osg.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Ok, ja. Då blir det inte lika tomt.
Tar en titt på Trollkvinnans Gåta. Den verkar jättemysig. Hur mycket förstör jag på att inte lira en one-shot?

Jag tänkte alltså konvertera det till F!osg.
Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Genom att inte köra en one-shot så sätter du kravet på spelarna att de måste engagera sig i någonting djupare än "en kul grej" genom att delta i flera organiserade mötän, snarare än att bara komma ihop nån gång och lira. Detta kan vara för det bättre eller sämre beroende på hur villiga dina spelare är att engagera sig i saker.

Äventyret ser coolt ut, men komplicerat. Om spelarna är kreativa så sure, och om de vänjer sig snabbt vid rollspelstänket, och inte har nåt emot att rolla nya karaktärer om deras första blir dödade, kommer det inte att vara något problem. För en grupp med folk som spelat andra spel, eller i övrigt gillar fantasy som litteratur eller film, kan det nog vara ett bra tillvägagångssätt. Om spelarna å andra sidan är folk som inte är vana vid nörd-kultur över huvud taget blir det förståss svårare. De kommer vara skeptiska till att gå med i en rollspelgrupp på det viset, och risken fins om de faktiskt kommer att de ger upp och säger "Jag är dålig på det här" efter sin första svacka innan man vant sig.
Om gruppen är något sorts mellanting rekomenderar jag att du erbjuder en one-shot först. Fantasy! är ett väldigt tillåtande system för det, iumed att det är ett lätt system att förstå sig på, det går fort att göra karaktärer, osv. Sedan om hela gruppen tyckte det var kul kan du erbjuda att de kan få fortsätta spela med sina karaktärer i en ny, lite längre kampanj. De av dem som hade roligt kan få fortsätta ha kul med rollspel, och de som inte vil engagera sig, behöver inte göra det, och det skadar inte kampanjen eller gruppen att de försvinner.

Tomatalven

Hero
Jaa... Men (ursäkta saga games-folk) ettbladsscenarierna är rätt tråkiga vid första anblick. Och jag vet inte om jag litar på att skriva en egen oneshot. Trollkvinnans gåta är typ det bästa jag läst på länge. Personerna jag ska introducera är inte gamers, men hyfsat inne på en del nördkultur om jag fattat det rätt. Och så har de själva frågat om de får vara med och vet om att det kräver tid o engagemang. Funderar lite på Kummelkungen om jag skulle ta någon från saga games.

Tomatalven

Hero
Borde jag ha med några erfarna spelare under introsessionen eller tror ni det går bra att bara ha nybörjare i gruppen?

Bassejr

Hero
Kolla här på äventyren "Det hemliga vapnet" och "Ul-gargais tempel". Dom är ganska rakt fram, varierade, och erbjuder bra första erfarenhet. Perfekta one-shots. Om ni har mer än 6 timmar kan du ju som sagt köra "guden i berget" från regelbokens exempelkampanj. Lär ta mer tid, och kan vara mer disorienterande, men är bättre om du har spelare som mer avslappnat kan sitta och rollspela en dungeon en hel dag eller en helg.

Att ha med väldigt erfarna spelare kan resultera i två väldigt olika saker. Antingen, om de erfarna spelarna är som du, engagerade i att engagera fler i hobbyn, och bara vill ge övriga spelare en bra upplevelse, kan det hela resultera i att den erfarna spelaren tar ansvar, och ställer upp som bra exempel för hur en spelare ska bete sig vid spelbordet.
Alternativt, och betydligt mer troligt, är att spelaren, eller spelarna, tar plats och får de oerfarna spelarna känner sig dumma och underlägsna eftersom de inte är lika "bra" på att rollspela.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Borde jag ha med några erfarna spelare under introsessionen eller tror ni det går bra att bara ha nybörjare i gruppen?
Att ha med en erfaren spelare har i min erfarenhet varit grymt. Speciellt om det är någon som går in i en mentors roll och hjälper folk med alla trick som man plockar upp som rollspelare och som föregår som ett exempel när det kommer till att göra roliga röster. Visst, det bygger på att det är en person som är bra på sådant men ändå.

Anchorman

Swashbuckler
Ha med en erfaren spelare det är bara bra. Plus om hen känner dem andra.

Sen är det smart att köra en one-shot spela i typ tre timmar och sen avsluta, som någon sa tidigare man vill avsluta när de har roligt.

Var väl förberedd och testa inga nya saker, spelled som ett sätt du vet funkar. När man spelar ofta kan man tolerera ett dåligt speltillfälle men om det är första gången man kör så vill man ha kul annars finns det risk att man aldrig spelar mer.

Fantasy! borde funka ypperligt för första gångs spelare.

Arntsen

Warrior
Lägger mig i lite, "Tornet i dimman" behöver ingenting, jag lyckades få till lite skräckstämning i det, det räckte gott, tror inte jag spellett något som diskuterats så mycket och så länge), både IC och OOC :gremsmile:

Vad gäller att introducera nybörjare så har det varit till stor hjälp för mig att ha en "veteran" med i gruppen, när han drog igång med att på fullaste allvar föreställa rösten, gräla med giriga värdshusvärdar som han bara visste spädde ut ölet, verbalt mörda sina antagonister innan han ens hunnit rafsa fram sin yxa o.s.v. så lossade det ganska snabbt för de andra :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
testa inga nya saker
Du vet de där sakerna som man aldrig kan göra i spel för att folk skrattar åt en om man gör det? Saker som att låta äventyrarna mötas i en bar och sedan rädda en princessa från ett torn? Ingen av dina spelare har kört något sådant innan så go nuts! :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Hm... Det kanske blir så att jag helt enkelt leder en one-shot själv med bara nybörjarna. Osäker på om jag vill ta med någon från gruppen då, eftersom jag tänkte att one-shoten skulle utspela sig i samma kampanj som vi lirar så att vi kan införliva nybörjarna i den sen.
Fördelen med att bara slänga in dem i vår pågående kampanj, där inte jag spelleder, om de är beredda på det, är ju att nuvaramde sl är grym och vi har flera erfarna "mentorspelare". Fast då är vi mitt i ett äventyr.

Tomatalven

Hero
Du får gärna lägga dig i. Har du några tips för hur man SL:er Tornet i Dimman? Hur skapar man stämningen?
Jag kan t.ex tänka mig att spelarna hör ett skrammel från nedervåningen varje gång rustningarna byter plats.

Edit: och förstör jag något om jag lägger till en "wandering-monster-tabell "(inte nödvändigtvis monster)? Med typ trollkarlens trogne, osynlige elker skelettala butler som städar.