Tomatalven said:
Ok, ja. Då blir det inte lika tomt.
Tar en titt på Trollkvinnans Gåta. Den verkar jättemysig. Hur mycket förstör jag på att inte lira en one-shot?
Jag tänkte alltså konvertera det till F!osg.
Jag är inte säker på att jag förstår frågan. Genom att inte köra en one-shot så sätter du kravet på spelarna att de måste engagera sig i någonting djupare än "en kul grej" genom att delta i flera organiserade mötän, snarare än att bara komma ihop nån gång och lira. Detta kan vara för det bättre eller sämre beroende på hur villiga dina spelare är att engagera sig i saker.
Äventyret ser coolt ut, men komplicerat. Om spelarna är kreativa så sure, och om de vänjer sig snabbt vid rollspelstänket, och inte har nåt emot att rolla nya karaktärer om deras första blir dödade, kommer det inte att vara något problem. För en grupp med folk som spelat andra spel, eller i övrigt gillar fantasy som litteratur eller film, kan det nog vara ett bra tillvägagångssätt. Om spelarna å andra sidan är folk som inte är vana vid nörd-kultur över huvud taget blir det förståss svårare. De kommer vara skeptiska till att gå med i en rollspelgrupp på det viset, och risken fins om de faktiskt kommer att de ger upp och säger "Jag är dålig på det här" efter sin första svacka innan man vant sig.
Om gruppen är något sorts mellanting rekomenderar jag att du erbjuder en one-shot först. Fantasy! är ett väldigt tillåtande system för det, iumed att det är ett lätt system att förstå sig på, det går fort att göra karaktärer, osv. Sedan om hela gruppen tyckte det var kul kan du erbjuda att de kan få fortsätta spela med sina karaktärer i en ny, lite längre kampanj. De av dem som hade roligt kan få fortsätta ha kul med rollspel, och de som inte vil engagera sig, behöver inte göra det, och det skadar inte kampanjen eller gruppen att de försvinner.