Om skämtrollspel:
Ajdå, din stackare. Det är aldrig kul att vara hackkyckling och bli påhoppad från alla håll. Här ska du få lite konstruktiva tips:
Att göra så att folk kan roa sig är lätt, att underhålla är svårt
Fattar du? Att skriva en rolig text är faktiskt riktigt svårt, till och med proffs som Terry Pratchett skriver pinsamt trista saker ibland. Var inte ledsen om du inte får till det, alltså. Poängen är nämligen att humorrollspel skall vara roliga att
spela, inte att
läsa. Ett av världens tråkigaste rollspel jag någonsin spelat är Svenil, men jag erkänner att det är rätt roligt att sitta och läsa i regelboken.
Så sluta försök skriva komiska
texter. Skriv ett komiskt
rollspel istället. Sedan är det inte omöjligt att den som skrattar bäst är den som skrattar sist...
Bli inte nedslagen
Tror du att du är värdelös för att alla har dissat dig här på rollspel.nu? Glöm det. Jag kan berätta för dig att ett av
mina gamla försök till humorrollspel faktiskt var hundra gånger sämre än det sämsta du någonsin varit i närheten av att göra. Det hette "Jakten på Ruttis" och det enda jag kommer ihåg var att man hade grundegenskaperna Biff och Boing, och att det bland fienderna fanns "Gigantisk Jordgubbe" och "Snorkråka från rymden". Det låter inte särskilt kul, eller hur?
Nä, det sög. Men jag lärde mig av mina misstag och blev bättre. Det kommer du med. Och jag hjälper dig gärna, om du vill.
Vad är hemligheten bakom humorrollspel?
Det gäller dels att hitta en precis lagom dos av
knäpphet. Om man gör det för -lite- knäppt så blir det
tråkigt, och gör man det för -mycket- knäppt så blir det bara
konstigt.
Sedan gäller det som sagt att komma ihåg att det roliga måste ske när man väl
spelar rollspelet, inte när spelledaren
läser rollspelet. Vad vi rollspelsskapare skall göra är alltså bara att ställa i ordning en massa förutsättningar till roliga händelser så att spelarna kan skoja med varandra, det är inte så att de skall skratta åt
oss.
Så hemligheten är att hitta på en situation som kan vara rolig att rollspela kring. Vad tycker du är skoj? Ta ett tema som du känner väl och som du sedan kan "knäppifiera" och överdriva precis lagom mycket.
Exempel:
Jag kan berätta om ett projekt som jag knappar lite på på min dator om kvällarna: Det är ett humorrollspel som skall heta "Stinky Pills" och vara lite av en hyllning till SHK's serietidning
Bad Pills (Sverre tecknade omoraliska serier om söta djur som våldtog och mördade varandra, och gick bort för några år sedan av leukemi. Om man vet det så hamnar serien
King Kancer i ett lite annat ljus...). Nå, jag tycker kanske det är lite trist med våld, men jag älskar att skämta om knark, så jag tänkte göra ett rollspel med söta, snulliga, lulliga seriefigurer som pratar barnengelska, lyssnar på gullig jpop och blandar syra med ketamin innan de går ut på stan och blir helt kardinalbänga. Väldigt kul, tycker jag.
:^)
Då har jag alltså mitt tema klart. Överdriven narkotikaromantisering. Söta seriefigurer som har tokorgier med varandra och som får prova alla exotiska kemikalier som knappt ens någon har hört talas om på våra gator (eller när blev du erbjuden "2C-T-2" eller "4-HO-MIPT" i en mörk gränd senast?) och som sedan dör som flugor i överdoser.
Duger temat? Jarå. Fast jag kommer nog inte posta det här på forumet.
Är temat roligt i sig? Kan jag skriva en rolig berättelse om det? Nej. Det kan bli ett roligt
rollspel, inte en rolig
text.
Hur mycket kan jag knäppifiera det? Väldigt lite, faktiskt. Blandar jag in ninjor och pedofiltroll så slutar det nämligen vara roligt. Ingen kan ju relatera till det då. Mitt motto är att
"man kan överdriva det som redan är knäppt i verkligheten, men inte alltid knäppifiera sånt som är tråkigt i verkligheten." -Det kan säkert vara bra att tänka på för dig också. Ska du göra ett rollspel om pizzabud bör du nog helst ha jobbat som en sådan och sedan överdriva knäppa händelser som hänt dig och dina kolleger.
Tips:
Ett hett tips som jag
verkligen skulle vilja se; är ett spel som drev med skolan. Pinsamma lärare som försöker "vara en i gänget" med eleverna, plugghästar, "skenduktiga" tjejer (som antecknar
mycket och fattar
lite ) å tafatta hångelförsök osv. Där har man ett rejält roligt tema för ett humorrollspel. Jag skulle gärna se ett sådant som utspelade sig i framtiden (med mutant- och utomjordingshumor som hämtad från Futurama) eller i en fantasyvärld, till exempel.
Där har man ett extremt enkelt tema att hämta massvis av roligheter ifrån.
Kan det vara något för dig?
/Rising
som alltid tar hackkycklingarnas parti.