Samma effekt (och väldigt liknande effekter) stackar som regel inte med sig själv, oberoende om det är samma eller andra magiker som påverkar målet.Cieylor;n136319 said:Jag har frågor!
Jag hittar inga regler om multipla tidsbestämda effekter på samma mål. Hur tänker ni med att stacka samma effekt? Skall det endast begränsas av antalet band?
När Förvränga används för att blockera eller riva upp en väv, blir det då automatiskt en okontrollerad dissipation, eller går det att kontrollera den? Om det går att kontrollera den, vilken svårighet används?
Vad är övertag på aspektslaget vid extemporering egentligen till för? Är det för att man skall kunna använda de extra rundorna för att väva ytterligare effekter och få dem att slå in samtidigt? Är det ens möjligt att väva nya effekter samtidigt som man slår Extemporeraslag eller under rundorna mellan aspektslag och Extemporeraslag?
Slås alla slag för besvärjelser och extemporering i mystikfasen under strid? Är initiativsituationen samma oavsett om man slår Extemporeraslag eller aspektslag?
När man förvränger så blir det en dissipation som man får försöka kontrollera. Svårigheten är mot vävens magnitud (och alltså inte motståndarens slag i det fall man blockerar).
Övertag på aspektslaget vid extemporering är mest till för att ge lite mer flexibilitet i en strid, om man exempelvis vill förflytta sig, hjälpa en kamrat eller bli anfallare i närstrid. Om man skulle få för sig att använda magi (eller bön) mellan aspektslag och extemporering vore det nog lämpligt att öka svårigheten med samma som magnituden man "håller igång" (dvs på liknande sätt som ifall man hade utfört en multipel improvisation under en runda, samt också oberoende om man försöker sig på en ny improvisation eller flikar in en besvärjelse) just eftersom improvisation är en känslig process.
Ja, alla aspektslag och extemporeringsslag sker under mystikfasen på samma sätt som kanalisera.
Bra frågor, nu vet jag mer vad som behöver förtydligas